De meest memorabele eindes

Een einde verzinnen is niet altijd de makkelijkste taak. Sommige schrijvers weten al aan het begin van het verhaal hoe ze willen eindigen, anderen niet. Toch is het belangrijk te benadrukken dat je beter genoeg tijd steekt in je einde, want tenslotte is het einde hetgeen wat de lezer zal onthouden - of net niet. Hieronder vind je een aantal manieren om een einde memorabel te maken, om ervoor te zorgen dat de lezer het einde sowieso herinnert!

Dit lijstje bevat Spoilers over:
The Mist
Titanic
Hex - Thomas Olde Heuvelt
Mobiel - Stephen King
How to Get Away with Murder (Seizoen 3)

  1. Het pijnlijke einde

    Niets is zo goed als een einde dat gewoon pijn doet in je hart. Dit is persoonlijk mijn favoriete soort einde, maar het is niet altijd even gemakkelijk om te doen. Wat heeft een pijnlijk einde nodig? Wel, niet veel. Een pijnlijk einde moet er gewoon voor zorgen dat je denkt: 'Ow shit.' Het is het soort einde dat je in elkaar laat krimpen. Het soort einde waarbij het toeval een heel lelijk spelletje met je speelt. Het soort einde waarbij het eerst lijkt alsof de held het gaat redden... Maar door een stomme fout haalt hij het toch net niet. Het is het soort einde dat goed had kunnen aflopen, was het niet door één stomme vergissing geweest.

    Voorbeeld:
    The Mist



    Kort samengevat gaat The Mist over (rarara) een mist. Het is echter geen normale mist, want in de mist bevinden zich aliens, die niets liever doen dan mensen aan stukken scheuren. In dit verhaal volgen we David, die door het toeval in een supermarkt terecht komt samen met zijn zoontje. In de supermarkt weten ze de mist buiten te sluiten, maar de mist is waarschijnlijk niet hetgeen waar ze bang voor moeten zijn. Terwijl er steeds meer slachtoffers vallen, wordt iedereen langzaam gek. Genoeg reden voor David om de gok te wagen, de mist in te stappen in de hoop zijn auto te kunnen bereiken.

    Het einde:
    Samen met een paar anderen slaagt David erin zijn auto te bereiken. Ze zijn in het totaal met vijf. Urenlang rijden ze rond in de hoop uit de mist te raken, maar zonder al te veel succes. Uiteindelijk valt de auto stil en zitten ze nog steeds middenin de mist. Omdat er geen andere uitweg mogelijk is, neemt David zijn geweer. Helaas zijn er maar vier kogels. David offert zichzelf op, schiet de rest (waaronder ook zijn zoon) neer en stapt vervolgens uit de auto. Daar schreeuwt hij vervolgens mega hard, zodat de monsters hem ook zullen doden. Maar er komen helemaal geen bloeddorstige aliens. Wat er wel komt is een hoopje militairen die bezig zijn met een evacuatie en een manier gevonden hebben om de aliens te bestrijden, en dat net een paar minuten nadat David zijn eigen zoon van het leven heeft berooft.

  2. Het emotionele einde

    Dit einde is makkelijk uitgelegd: laat ons wenen. Schrijf een einde waarbij de lezer zijn zakdoekje toch wel even moet bovenhalen. Hoe doe je dit het best? Door een personage waar de lezer enorm veel om geeft, een personage waar de lezer zodanig naartoe is gegroeid doorheen het verhaal... te vermoorden. Niets is erger dan een personage die je zoveel hebt leren kennen te verliezen. Pluspunt als het grote doel van het personage niet vervuld wordt.

    Voorbeeld:
    Titanic



    Misschien wel het bekendste voorbeeld uit de filmgeschiedenis voor een emotioneel einde. Doorheen het verhaal ontmoeten we Jack en Rose, twee jonge mensen die (heel simpel uitgelegd) op elkaar verliefd worden op een boot. We leren de twee kennen, we zien hoe ze naar elkaar toegroeien en dan... zinkt de boot.

    Het einde:
    Moet ik het zelfs nog zeggen? Jack en Rose belanden in het water, maar zijn tenminste nog samen. Vervolgens redt Jack Rose door haar op een drijvend stukje hout te leggen. Jack zelf blijft echter in het water en het moment waarbij we overvallen worden door traantjes is natuurlijk wanneer hij sterft. Dubbel pluspunt is dat het einde ook insinueert dat Rose misschien zelf ook het leven laat op het eind van de film.

  3. Het epische gruwelijke einde

    Ik moet toegeven dat dit niet het soort einde is dat werkt voor ieder verhaal. Bij dit soort einde gaat het doorheen het hele verhaal vrij rustig, maar op het einde BOEM veel gruwelijke dingen op hetzelfde moment. Het is een heuse climax die echt niet overzien kan worden. Bij dit soort eindes is het echt de bedoeling dat je de hel naar aarde brengt - en dit mag je vrij letterlijk opnemen. Vandaar dat het meestal alleen maar goed werkt bij horrorverhalen.

    Voorbeeld:
    Hex - Thomas Olde Heuvelt



    Een oeroude heks en smartphones? Geen goede combinatie. In Hex gaat een groepje jongeren privéonderzoek voeren naar de heks die hun dorpje teistert (en ervoor zorgt dat niemand het dorp nog kan verlaten) en waarvan de ogen nooit geopend mogen worden. Helaas loopt het al snel uit de hand, worden de jongens opgepakt (en gemarteld) en escaleert de situatie met de heks nog verder. De heks, die in het begin relatief onschuldig is, opent haar ogen en heeft in het begin eigenlijk geen kwade bedoelingen. Wanneer iemand echter twee kinderen neerschiet, terwijl hij eigenlijk op het hoofd van de heks mikte, barst de bom.

    Het einde:
    Hoofdpersonage Stefan ontsnapt eerst aan de toorn van de heks en ziet hoe zijn dorp is omgetoverd tot een hel. Als je houdt van gore, is dit boek zeker wel de moeite waard. Thomas Olde Heuvelt omschrijft de meest gruwelijke dingen om de meest gruwelijke manier. Vrouwen die aan de lopende band baby's baren, marteltuigen, de pest, kinderen die te pletter vallen, mensen die levend verbrand worden... De inwoners van Beek worden gemarteld tot het eind. En wanneer de rest van het dorp op de meest pijnlijke manieren wordt uitgeroeid, moet Stefan zijn gezin zien te redden.

  4. Het open eind

    Als lezer haat je het om te lezen, maar het werkt. Waarom werkt een open eind (als het goed gedaan is tenminste)? Omdat je met een heel cruciale vraag blijft zitten. Een vraag die aan je blijft knagen. Een vraag waar je antwoord op wilt - maar nooit zult krijgen.

    Voorbeeld:
    Mobiel - Stephen King



    Telefoonzombies? Je kunt het zo gek nog niet bedenken of Stephen King doet het. In een wereld waar iedereen met een gsm opeens verandert in een hersenloze zombie, probeert Clayton zijn zoon te vinden in de hoop dat hij niet met zijn mobiel bezig was toen het gebeurde. Na een lange tocht weet Clayton zijn zoon te vinden. Helaas is hij ook veranderd in een zombie, en heeft hij meer weg van een dier dan van een mens.

    Einde:
    Slimme jongen Jordan vertelde Clayton dat het misschien mogelijk is dat hij zijn zoon kan terugbrengen als hij hem nog eens blootstelt aan de signalen van de telefoon. Clay zet de telefoon aan de oor van zijn zoon en... wat er vervolgens gebeurt, is een groot raadsel wat niemand ooit te weten zal komen. Bedankt Stephen King, ik ben nog steeds niet over dit einde heen.

  5. Het "Verrassing!"-einde

    Een einde waarbij het hele verhaal plots wordt omgeslagen in de laatste minuten? Een geweldige plottwist die ervoor zorgt dat je mond tot aan je knieën komt? Een einde dat je vijf keer moet bekijken/lezen voordat je effectief gelooft wat er gebeurd is? Een einde waarbij je enige gedachte: 'What the fuuuuuuck?' is. Dat is het einde wat we hiermee bedoelen. Let wel op: dit is een gevaarlijke. Het kan heel goed uitpakken, maar het kan er ook voor zorgen dat je verhaal abrupt en minder geloofwaardig is.

    Voorbeeld:
    How to Get Away with Murder (Seizoen 3)



    Een moord verbergen is niet altijd even makkelijk, dat ontdekt ook het team van Annalise Keating, professor rechten. In seizoen drie lijkt alles eindelijk weer een beetje beter te gaan, maar dan... Boem - letterlijk. Een explosie in Annalise' huis eist een slachtoffer (IK ZOU ECHT NIET VERDER LEZEN ALS JE NOG NIET BIJ SEIZOEN DRIE ZIT). Wes sterft in de brand en Annalise is de hoofdverdachte. Terwijl Laurel rouwt om haar vriendje die is omgekomen in de brand, zelf herstelt van haar brandwonden en ontdekt dat ze zwanger is, doet Annalise' team er alles aan om te verbergen dat ze een moord hebben gepleegd. Ondertussen zijn er harde bewijzen tegen Annalise, terwijl ze de moord niet gepleegd heeft. Alles lijkt fout te gaan, maar uiteindelijk kan Annalise zorgen voor een deal en krijgt ze zichzelf vrij door bewijzen te leveren voor het feit dat Wes (zogezegd) zelfmoord heeft gepleegd en ook de andere moorden op zijn geweten heeft. Hoe Wes werkelijk om het leven is gekomen, blijft echter een groot raadsel, al wijst alles in de richting van de Mahoney familie, aangezien Wes een buitenechtelijk kind was én hij heeft getuigd tegen Charles Mahoney toen hij beschuldigd werd van de moord op zijn vader.

    Het einde:
    Aan het eind krijgen we te zien dat niemand minder dan Laurels bloedeigen vader de dood op haar vriendje heeft beraamd. De zoveelste plottwist, die ons achterlaat met een hele reeks vragen en ons doet verlangen naar een vierde seizoen.

Reageer (3)

  • RPNZL

    Origineel lijstje dit!
    Ik kan eigenlijk nooit huilen als ik de Titanic kijk - geen idee waarom, though.

    6 jaar geleden
  • Rubin

    Ik heb slechts enkel dat van The Titanic gelezen, omdat ik nog geen spoilers wil van dingen die ik nog niet heb gezien. :') Zo true en met dat pluspunt erbij zeker, omg. :'D

    Origineel lijstje! Is wel handig voor mensen die niet goed weten hoe een einde pakkend te maken.

    7 jaar geleden
  • F4Nina

    De Emotionele einde is bij mij favoriet ^^

    8 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen