Een wereld vol ICT.
Allereerst, het spijt me dat ik een tijdje niets meer heb geschreven. Ik ben namelijk op het goede pad wat betreft school. Waar ik eerst mijn avond ‘verdeed’ met heel veel laptoppen en een beetje school, verdoe ik nu mijn tijd met een beetje laptoppen en heel veel school. Het is me opgevallen hoe ik nu niet meer de dag van te voren leer voor een toets, maar toch een paar dagen van te voren. Ook ben ik nu hard op weg om voor het eerst een Duits boek uit te lezen nog vóór de deadline.
Gisteren had ik een toets voor Duits, woordjes en zinnetjes leren. Ik had mijn principes opzij gezet en ik had de raad van iedereen gevolg en ben gaan oefenen op wrts. Ik vermoed dat het me geholpen heeft, maar ik heb het punt nog niet terug. Ik kon in ieder geval al meer woorden invullen met zekerheid als op de vorige toetsen, waarbij ik gewoon uit het boek leerde, de woordjes overschreef of ik weet niet wat nog allemaal deed. En toen pas viel het me op hoe erg wij wat school betreft afhankelijk zijn van de computer. Stel je eens voor dat je een uittreksel voor je boekverslag niet meer op internet kunt vinden, maar daadwerkelijk zelf een samenvatting moet gaan schrijven, of zelfs een heel verslag –iets wat moeilijk gebleken is bij de jeugd van heden te dagen-. Of stel je eens voor dat je een verslag met de hand moet schrijven, iets waarvan het zweet ons al uitbreekt. Want geef zelf nu toe, hoe vaak grijpen we niet naar de laptop, voor ontspanning of zelfs voor school. Dit gegeven is nog niet zo erg, maar ga eens kijken of je al die dingen zonder de laptop zou kunnen doen? Ik zou het niet klaar krijgen om woordjes te leren zonder hulp van wrts, hoe groot de ergernis en risico’s ook zijn. We zijn eigenlijk al niets anders meer gewend dan dat we dingen voor school op de laptop kunnen, mogen en soms moeten doen. Mijn Duits leraar heeft bijvoorbeeld de studiewijzer online staan, zet proefwerkweektoetsen online en je krijgt je punt ook meestal online te weten. Is dit een manier van werken? Tegenwoordig blijkbaar wel, maar de vraag is of het ook echt werkt. Een paar jaar geleden had je dit niet hoeven proberen, maar heden te dagen heeft iedereen een telefoon, tablet of laptop met internet. Steeds meer docenten integreren internet of ICT ding in hun lessen, veelal om leerlingen tevreden te houden, anderzijds omdat het misschien makkelijk is, maar of het echt werkt is de vraag. Als ik wil weten wat mijn Duits huiswerk is, moet ik eerst een computer met internet opzoeken, inloggen op de site en daar mijn huiswerk vinden. In die tijd had ik misschien mijn huiswerk al af kunnen hebben. Toch denk ik dat het ook wel voordelen heeft, misschien zijn deze wel groter dan de nadelen, maar we moeten toch de nadelen niet vergeten voordat we in een wereld terecht komen waar ICT de wereld bestuurt.
Reacties (2)
Het grote nadeel voor mij van het gebruik van de laptop voor school is dat er ook meten niet-school dingen open gaan.
1 decennium geledenIk ben niet zo erg goed in me concentreren, heb ik gemerkt. Vroeger hielp het om dat O zo spannende boek in de onderste lade van mijn kast uit het zicht te steken om me dan te kunnen bezighouden met mijn huiswerk.
Het is echter moeilijk om facebook, msn en quizlet weg te steken als je dingen moet opzoeken op google. (en nog wat interessante links tegen komt) of helemaal moeilijk is afspraken maken voor een groepswerk via fb en niet meteen een half uur grappige afbeeldigen te gaan bekijken.
En nu even los van mijn eigen wereldtje, een computer en printer is lang niet voor iedereen zo vanzelfsprekend als sommige leerkrachten schijnen te denken. Er zijn gezinnen waar drie kinderen het met één oude rammelbak en super-traag-internet moeten doen. Huiswerk op de computer doen is dan verre van eenvoudig.
Door jouw column ben ik eens beter gaan nadenken. Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk leid internet ook nog eens van je schoolwerk af. Dus nadelen heeft het zeker. Maar ook wel voordelen, ik ben chaotisch, dus als ik dan weer eens een stencil kwijt ben geraakt, kan ik die gewoon weer opzoeken op internet.
1 decennium geleden