Eerstejaarsexamen
Begin van een nieuw hoofdstuk
Alice Winter zat rustig tegenover haar drie jaar oudere broer Charlie, terwijl ze nadacht over haar volgende zet. "Dit blijft een lastig spel," zei ze peinzend. Ondertussen probeerde de koningin haar aandacht te trekken en ook één van de vier overgebleven lopers vond dat hij haar aandacht waard was. Ze zuchtte en verschoof de loper die om haar aandacht vroeg. De koningin keek boos, terwijl de loper daarentegen juist tevreden was met haar keuze.
"Alice! Wil je even naar de keuken komen?" De stem van haar moeder kwam uit de keuken vandaan en langzaam kwam Alice overeind. Het was haar verjaardag en ze vermoedde dat het ging om de brief voor Hogwarts die ze geheid zou ontvangen. Charlie had de brief drie jaar geleden ontvangen op zijn elfde verjaardag en hij zou over vijf weken beginnen aan zijn vierde jaar aan Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. Vandaag, 27 juli, was het haar elfde verjaardag en dat betekende ook dat ze als alles goed ging haar brief vandaag zou ontvangen.
Haar moeder, Helena Winter-Malfoy, zat aan de tafel en ze keek me glimlachend aan. Het was een vrijdag wat betekende dat haar vader, Joshua Winter, nog aan het werk was, maar ook hij zou snel thuis zijn. Het was tenslotte al vijf voor vijf en hij werkte altijd tot vijf uur, tenzij er iets tussen kwam. Voor Helena op tafel lag een envelop dat werd gesloten door een zegel. Alice' ogen lichtten op en een glimlach verscheen rond haar mond. Gretig pakte het elfjarige meisje de envelop van de tafel af en scheurde het zegel los. Een officiële brief van Hogwarts kwam tevoorschijn. Alice' ogen gleden over de regels en ze bestudeerde de lijst met boeken en andere spullen die ze nodig had. De lijst overhandigde ze aan haar moeder en ze glimlachte.
"Mam? Kunnen we morgen al naar Diagon Alley gaan om mijn spullen te kopen? En die van Charlie natuurlijk." Ze glimlachte breed.
"Natuurlijk lieverd. En denk maar goed na of je een kat, een uil of een pad wil als je verjaardagscadeau van ons." Alice' glimlach werd nog breder en ze omhelsde haar moeder. Zodra haar vader het huis binnen stapte, ontving ook hij een knuffel van zijn dochter. Tevens kreeg hij de brief in zijn gezicht geduwd.
Die avond ging Alice met een tevreden gevoel naar bed.
Charlie gooide wat poeder in de open haard en stapte er zelf ook in. "Diagon Alley," zei hij zo duidelijk mogelijk en Alice zag hoe haar broer verdween. Haar vader was als eerste gegaan om de kinderen op te vangen en nu was het de beurt aan Alice. Ze pakte het poeder van haar moeder aan en herhaalde de handelingen die ze haar vader en haar broer had zien doen. Al snel stond ze naast haar vader en broer, en keek ze toe hoe haar moeder verscheen.
"Laten we inkopen gaan doen. Ik stel voor dat Charlie met jou mee gaat, Joshua, en dan komt Alice met mij mee." Helena keek haar echtgenoot aan en hij knikte. Helena haakte haar arm door die van haar dochter en samen liepen ze de winkelstraat in.
Ze schaften alles aan wat Alice nodig had en ondertussen keek Alice haar ogen uit. Ze was er al wel eens eerder geweest, drie jaar geleden toen Charlie voor het eerst ging, maar daarna was haar moeder steeds met Charlie alleen gegaan en had ze dus niet mee gemogen. Er kwam natuurlijk ook nog bij dat ze het nu allemaal anders ervoer. Alle boeken had ze in haar ketel gestopt en haar moeder had een kooi in haar handen waar een uil in zat. Ze misten op het moment nog maar één ding en dat was een toverstaf.
"Veel plezier meid. Geef je ketel maar hier." Helena glimlachte en pakte de ketel van haar dochter over. Angstig keek Alice haar moeder aan.
"Gaat u niet mee naar binnen, mam?" Haar ogen waren groot van angst. Haar moeder schudde slechts haar hoofd en duwde haar dochter de winkel in. Tien minuten laten liep Alice de winkel weer uit met een gloednieuwe toverstaf die 14 inch lang was, gemaakt was van eikenhout en een drakenhart, evenals een gigantische glimlach op haar gezicht.
Iedereen in de Great Hall keek de nieuwe studenten nieuwsgierig aan, afwachtend in welke afdeling ze terecht zouden komen. Rustig wachtte Alice tot haar naam naar voren zou worden geroepen. Haar hele familie had in Slytherin gezeten en ze ging er niet vanuit dat ze zelf een uitzondering op de regel zou zijn. Ze keek toe hoe haar neef Draco in Slytherin werd gesorteerd en bestudeerde geïnteresseerde de jongen genaamd Harry Potter.
"Alice Winter," zei de vrouw die zichzelf had voorgesteld als professor McGonagall en met zekere passen liep Alice naar voren toe. De hoed werd op haar hoofd geplaatst en ze hoorde wat gemompel in haar oren. Al snel bereikte de hoed zijn beslissing.
"Dit kan niet anders, een echte SLYTHERIN!" De naam van de afdeling schreeuwde de hoed de zaal in. Met een grijns op haar gezicht liep Alice naar de Slytherintafel toe en ze nam plaats naast haar broer. Ze kon niet wachten tot de lessen zouden beginnen.
Dit was het begin van een nieuw hoofdstuk in het leven van Alice Elisabeth Winter.
Er zijn nog geen reacties.