And the winner is...
Oké, nee, ik mag niet liegen, ik had vanmorgen mn laatste examen en dus even wat minder tijd hiervoor. En ik geloof dat ik in de titel al een hoop verraad, niet?
De klokken luidden, alle inwoners van Wakkerdam stroomden samen op het dorpsplein. Opnieuw zou iemand veroordeeld worden, maar wie? Was het hen gelukt om de laatste wolf te ontmaskeren, of moesten ze nog één of meer dagen met de vloek verder leven? Zouden ze een wolf vermoorden of nog een onschuldig burger? Het was intussen exact een week geleden dat de vloek uitbrak, maar het leek al veel langer. Het dorp had zware verliezen geleden.
Vol spanning keek iedereen naar het podium, dat beklommen werd door burgemeester Adlington.
"Beste dorpsgenoten. Opnieuw moesten we stemmen, opnieuw moesten we een oordeel vellen. Laat ons hopen dat we een juiste beslissing genomen hebben, dan zal het dorp voorgoed van deze vloek bevrijdt zijn." De stilte was haast voelbaar. Iemand schuifelde zenuwachtig met zijn voeten, en een hoop dorpelingen wierpen hem een geïrriteerde blik toe. Angst en afschuw voor de vloek waren haast voelbaar. Maar er hing nog iets in de lucht: hoop. De hoop dat dit alles over een paar minuten voorbij zou zijn. En verdriet om de slachtoffers die gevallen waren. Vrienden, familieleden, geliefden, ... Geen van hen had al een waardige begrafenis kunnen krijgen. Zou het eindelijk zo ver zijn?
"Zeg het", fluisterde iemand. Mensen om haar heen herhaalden het. "Zeg het. Zeg het." De twee woorden gingen als een mantra door het dorp. "Zeg het. Zeg het. Zeg het." Ze wilden niet langer wachten.
"AkatsukiXxX." Eens de naam was uitgesproken, was het weer muisstil. Langzaamaan kwam de massa in beweging. De mensen weken opzij, en een duidelijk pad naar het podium vormde zich. Ergens voelden de mensen dat dit juist was, al was er ook nog steeds angst van hun gezichten af te lezen. Grote ogen keken AkatsukiXxX aan. Langzaam maar zeker liep die naar het podium. Burgemeester Adlington keek haar aan, wilde vragen of ze nog iets te zeggen had. Maar de stilte doorbreken voelde niet goed. AkatsukiXxX keek naar de menigte op het dorpsplein, maar ook uit haar mond kwam geen enkel geluid. Met een hoofdknik wees de burgemeester naar de brandstapel. De veroordeelde werd vastgebonden, maar ze weigerde het drankje. De brandstapel werd aangestoken. Heel het dorp staarde ernaar, verstijfd, ze konden zich niet verroeren. Het vuur laaide op.
Een uitbundig gejuich barstte los. Mensen vielen elkaar in de armen, begonnen te zingen en te dansen. Het was gelukt, de laatste wolf was dood, de vloek was verbroken. In het tumult was er een persoon die niet meedeed. Witte vleugels ontvouwden zich uit haar rug en ze steeg op. Iemand merkte haar op en wees, al snel klonken overal verbaasde kreten. De engel glimlachte en hief haar armen omhoog. Aan de hemel verschenen de gezichten van de overledenen. Meteen werd het weer stil, iedereen keek omhoog. Allen voelden zich ongemakkelijk, een deel van hen hadden ze zelf veroordeeld.
"Goed gedaan, Wakkerdam", klonk de stem van Gubleraholic, hun voormalig dorpsoudste. "Wij zijn trots op jullie. Jullie hebben de vloek overleefd, het dorp is gered. Wij zijn gegaan, maar we zullen altijd verder leven in het dorp, in jullie, onze vrienden en familie." Langzaamaan verdwenen de gezichten, de engel liet haar armen zakken. De dorpsbewoners staarden echter nog steeds naar de lucht, en meer dan één had tranen in zijn ogen. De stilte was er deze keer niet een van angst, afschuw of verbijstering. Het was er zelfs niet één van hoop. Het was een stilte van de combinatie van verdriet en geluk. Tranen in de ogen, maar een glimlach op het gezicht. Het was goed nu.
*The end*
OPROEP
Het spel is voorbij, maar deze story zal nog één hoofdstuk krijgen, een deeltje waarin wordt verteld hoe alles is gegaan dat niet in de story is verschenen, mocht verschijnen. Wie had welke rol? Wie had welke motieven? Wat hebben heksen, advocaat, ziener, slet, engel en cupido gedaan? Waarom hebben de wolven die specifieke slachtoffers gekozen?
Ik wil jullie vragen om zo veel mogelijk jullie redeneringen (vooral dan voor de 'speciale' rollen) die maakten dat je een bepaalde keuze gemaakt hebt, me zo veel mogelijk op te sturen (via pb). Wolven: misschien gewoon zowat jullie hele communicatie? Ik zal dat proberen zo overzichtelijk mogelijk weer te geven in het laatste deeltje, dat ik over ongeveer een week zal proberen activeren.
Deadline donderdag 22 november (wat later wordt doorgestuurd zet ik er ook nog bij, maar ik zou het graag dan activeren)
VRAAG
Wat vonden jullie van het spel, hoe ik het leidde, vorm gaf? Wat vonden jullie van de "verhaaltjes"? Vonden jullie dat ik het eerlijk deed? Zijn er nog bepaalde opmerkingen, dingen die minder goed waren?
Reageer (7)
Ik vond het allemaal perfect
1 decennium geledende verhaaltjes waren ook leuk
nee hoor het is goed
ik hoop dat er meer komen
Yeah ,gewonnen!
1 decennium geleden