02 ||
''Hallo daar, klas, dit is jullie nieuwe klasgenoot,'' zegt de directrice als we -ik en de directrice- bij het klaslokaal zijn aangekomen. Alle ogen zijn meteen gericht op mij, de nieuwe klasgenoot. Ook de leraar kijkt mijn richting op. ''Vertel eens wat over jezelf, Rachel'', gaat de directrice verder. Juist... Ik moet nog wat vertellen.
''Ehm.., ik ben dus Rachel Anderson, jullie nieuwe klasgenoot''. Ik hou met mijn ene hand mijn andere arm vast, wachtend op de leraar of de directrice om iets te zeggen.
''Nou, Rachel, ga maar ergens zitten, dan begin ik met mijn les,'' zegt de leraar, ''Naast Austin is nog wel een plekje''. Meteen draaien alle hoofden om naar een jongen die in het midden van de klas zit. Dat zal Austin wel zijn. Vragend kijk ik de leraar even aan, voor een bevestiging. Hij knikt. Dan loop ik langzaam naar het tafeltje toe en zet mijn tas daar neer. Austin kijkt me geschokt aan, die had waarschijnlijk gehoopt dat hij deze les alleen mocht zitten. Aarzelend schuif ik de stoel naar achteren en ga zitten. De leraar begint met zijn les en alle aandacht is weer op de leraar gericht. Dan kijk ik even naar Austin, die me nog steeds aankijkt.
''Ehh.., hoi.'' zeg ik zachtjes.
''Hoi.., ik ben dus Austin,'' zegt Austin, ''voor het geval je dat nog niet had meegekregen''. Ik glimlach ongemakkelijk.
''Welke les is dit eigenlijk?'' vraag ik, aangezien ik dat nog steeds niet weet.
''Aardrijkskunde. Heb je al boeken?''. Ik gluur naar de boeken van Austin, checkend of het dezelfde zijn.
''Nope, ik heb een andere methode''. Austin schuift zijn boek meer mijn kant op en wijst naar de opdracht waar ze zijn gebleven. ''Dankje.'' mompel ik zachtjes.
Dan stormt er een andere jongen de klas binnen met een rood hoofd. Hij kijkt meteen mijn kant op. Dan kijkt hij naar de leraar, die heb geïrriteerd aankijkt.
''Waarom zijn wij zo laat, Tim?'' zegt de leraar tegen de jongen die blijkbaar Tim heet.
''Nou, ik had een lekke band, en toen ik met de bus wou gaan, kwam ik erachter dat mijn buskaart nog thuis lag, dus...'' begint Tim.
''Ja nou heb ik wel genoeg gehoord. Geef je me briefje en dan kunnen we door gaan met de les.'' antwoordt de leraar. Tim geef zijn briefje aan de leraar en loopt naar de tafeltjes toe. Hij kijkt mij aan, en gaat dan zitten aan het tafeltje achter Austin en mij.
''Hee Austin, waarom zit dat meisje naast je? Wie is ze eigenlijk?'' vraagt Tim fluisterend aan Austin. Helaas kan ik het gewoon horen.
''Omdat meneer Wouters dat zei,'' begint Austin terug te fluisteren, ''En ze is nieuw. Ze heet Rachel''. In mijn ooghoek zie ik Tim naar mij kijken.
''Oké dan, als je mij maar niet in de steek laat,'' Tim pakt zijn spullen -niet al te zachtjes- en opent zijn boek, ''Weet jij wat we moeten doen?''.
''Zorg jij nou maar gewoon dat je er niet uitgestuurd wordt, Tim''.
Er zijn nog geen reacties.