Tips voor de opmaak van een story.
> Kies een leuke template.
Leuke kleurtjes trekken, gek genoeg, meer lezers. Of iemand je story gaat lezen hangt sterk af van de kleuren die jij gebruikt. Raar? Het is nu eenmaal zo. Ik kan het niet helpen. Hier even de do's and don'ts van een template.
Do:
- Vrolijke kleurtjes zoals roze, rood, oranje, geel, paars, lichtblauw en lichtgroen. (Tenzij je jongens aan wilt trekken. Dan beveel ik je aan wat donkerdere kleuren te kiezen)
- Zorg er wel voor dat de template bij je verhaal past. Indien je een story hebt met daarin zelfverminking, is het niet verstandig vrolijke kleuren te gebruiken.
- Neutrale kleuren zoals zwart of wit.
- Zorg voor een goed contrast.
Don't:
- Vloekende kleuren. (Dus dat kleuren niet bij elkaar passen)
- Onleesbare of te felle kleuren. Geen geel lettertype op een roze achtergrond. Veel te fel, en ook geen geel lettertype op een witte achtergrond: onleesbaar.
- Teveel zwart. Moet ik een verklaring geven waarom?
- Teveel verschillende kleuren. Is niet mooi. (vind ik)
> Gebruik een duidelijk lettertype.
Nu heeft Quizlet niet echt onduidelijke lettertypen dus dat valt dan nog wel mee. Ik beveel je aan arial te gebruiken, en dan een wat groter lettertype.
> Druk de eerste letter van het hoofdstuk vet.
Dit ziet leuk uit en heeft verder geen toegevoegde waarde.
> Gebruik alineascheiding.
Niet teveel en niet te weinig. Als je niet goed weet wanneer je alineascheiding moet gebruiken, zou ik je aanbevelen dit niet te doen. Het nut van alineascheiding is alleen dat het wat overzichtelijker wordt, en het ziet vaak ook wat mooier uit.
> Druk gedachten schuin.
Dat maakt het overzichtelijker.
> Gebruik aanhalingstekens en andere leestekens. (!)
Dit zal ik nog wel vaker bij mijn tips erbij zetten. Dit is echt heel erg van belang. " of ' voor gesproken tekst.
> Laat sms'jes, e-mails, geschreven tekst en dergelijke uit je tekst springen.
Een ander lettertype bijvoorbeeld courier is wat ik je aanbeveel. Je kunt ze ook vet drukken of iets.
> Geef tijdsprongen duidelijk aan.
Zet er duidelijk boven wanneer er een tijdsprong komt. Zorg ook weer hierbij dat het uit de tekst springt.
> Plaats een leuke cover op de voorkant van je story.
Ziet er leuk uit en vertelt vaak al waar je story overgaat. In een later hoofdstuk volgen tips hoe je zo'n cover kunt maken.
Dit zijn mijn voorkeuren. Verder heb ik hier niet veel meer over te zeggen. Jullie misschien nog wat voorkeuren die met de opmaak te maken hebben? xo
Reageer (5)
> Druk de eerste letter van het hoofdstuk vet.
1 decennium geledenDit ziet leuk uit en heeft verder geen toegevoegde waarde.
Haha, omdat het leuk uitziet. Nou ja, in sommige boeken doen ze de eerste letter vet omdat je dan kan zien waar de hoofdstuk begint, als het bijvoorbeeld veel tekst instaat is de eerste letter vaak moeilijk te zien. En daarom doen ze het vet, niet omdat het er leuk uitziet.
Druk gedachten schuin.
1 decennium geledenDat maakt het overzichtelijker.
Ik weet het niet hoor, ik vindt dat gedachten niet schuin moeten. Anders moet ik duizend woordjes schuin drukken, en dat kost veel moeite en tijd. Maar goed, jij vindt het zo. Ik niet. En ik heb er geen problemen mee.
Cool
1 decennium geledenGoede tips!
1 decennium geledenMaar ik beveel je aan klinkt best... dwingend.
Is het niet: Ik raad je aan?
Wacht, het kan allebei. Maar ik ben die laatste gewend. Ik zei niks...
Let op Grammatica!
1 decennium geleden