24.
'Of beter, ik neem Korra nu gelijk mee, want we zullen onze tijd nodig hebben. Tot straks.'
Dan pakt ze me vast, en zijn we in eens in een wildvreemd landschap. Het lijken wel een soort van... bomen. En op een platvorm zit wonder boven wonder een aap te mediteren.
'Waar zijn we?' Vraag ik verbaasd. 'En wat is er in hemelsnaam aan de hand ling?'
'Dit, is de geesten wereld, avatar Korra.'
Wacht... Hoe heeft ze dit in hemelsnaam voor elkaar gekregen, en waarom spreekt ze me aan met mijn avatar titel? Dat doet ze nooit.
'Ik neem aan dat het je al opgevallen is dat ik niet ben wie ik lijk.'
'Mevrouw, zou ik misschien-'
'ENMA, KOP DICHT!' Schreeuwt Ling in eens tegen de aap.
So eh... Ik mag dan misschien de avatar zijn, het hier volgen doe ik het allerminst.
'Mijn verhaal is lang, Korra. Mijn verhaal, en dat van mijn broeders en zuster is nog langer dan het bestaan van sturing. Ik zal mijn best doen om het je binnekort uit te leggen, ook al druist dat helemaal tegen het protocol in. Wat je nu alleen hoeft te weten is dat ik voor 3\4 geest ben, en voor 1\4 mens. Trouwens... Het is geen toeval dat ik bij jou in dat ruim zat.'
'Mevrouw-'
'JA WAT?!' Schreeuwt Ling weer naar de aap.
'De moeder en het hof verwachten u. Ze weten dat u een verzoek wilt doen om u... "loon" in te lossen.'
De manier waarop hij Loon zegt, bevalt me niet echt.
'Natuurlijk. Stom. Ik kan de moeder, vader, en zuster Yue natuurlijk niet laten wachten. Ik verzuim mijn plicht.'
Ze kijkt weer naar mij.
'Oke, we moeten even opschieten, onze tijd is kostbaar. Je bent hier via mij, aangezien je nog niet in verbinding staat met je spirituele zelf. OMdat ik 3\4 geest ben, kan ik mensen mee nemen naar deze wereld. Snap je?'
Ik knik. Vlug gaat ze verder.
'Daarom ben je Aang ook nog niet tegen gekomen, want hij is hier je gids namelijk. Ach wat ook, dat komt later allemaal wel. We gaan nu naar het heilige hof, waar de hogen der geesten op ons wachten. Jij Moet mijn getuige zijn.'
'Waarom?'
'Merk je wel. En nou niet schrikken.'
In eens pakt ze me weer vast, en zijn we in een gigantische hal, die fel verlicht is. Alles is wit.
'Kondig ons aan bij het hof,' blaft Ling naar... Iets. Het "iets" schiet een deur door, en Ling pakt me bij mijn schouder.
'Gewoon normaal doen, doe alsof je onder vrienden bent, en kniel. Waarschijnlijk zullen ze zeggen dat zij dat juist moeten doen omdat je de avatar bent, maar goed.'
In eens klinkt er trompetgeschal van achter twee gigantische deuren. Ling trekt me mee.
'Vlug, dat is het sein.'
'Dochter Kyona, en avatar Korra zijn geariveerd,' klinkt er in eens een daverende stem. De deuren zwaaien open, en Ling loopt naar binnen. Ik loop maar vlug achter haar aan. De zaal waarin we naar binnen lopen, lijkt bijna precies op de raadszaal in de stad, alleen... Deze is anders. Ik weet niet precies wat.
Ling gaat voor de raadstafel staan, en knielt diep. Vlug doe ik het ook.
Jee... Dit is eng.
'Kyona, mijn dochter, het voelt goed je weer in ons midden te hebben.'
Een bloed mooie vrouw spreekt, en alles aan haar schijnt glanzend goud. Ik moet mijn ogen een stukje dicht knijpen.
'Sta op, mijn dochter. Sta op, avatar. Is ze op de hoogte van de situatie?'
'Nee moeder.'
'Goed,' vervolgt iemand anders. Wie nu spreekt, is iemand die in donkere tinten is gehuld. Maar hij lijkt niet onvriendelijk.
'Je vertelde dat je je aller eerste loon wil innen. Die wensen heb je nog nooit gebruikt. Waarom nu in eens wel?'
'Lees de harten en gedachtes van avatar Korra en mij zelf, vader,' zegt ze. 'En u zult het begrijpen. Ik reken het tot mijn plichten om ook de vrienden van de avatar te beschermen, en u weet dat deze nog al... Speciaal zijn. Het is tenslotte familie van avatar Aang.'
De man knippert even met zijn ogen.
'Hmm... Ik zie het. Je wilt een van je loons wensen gebruiken, om de lucht meester en de andere raadsleden te redden, is het niet?'
'Ja vader,' antwoord Ling.
'Een nobel gebaar,' zegt een meisje, gehuld in fel wit.
'Kyona, mijn dochter,' zegt de vrouw weer. 'We hebben het over je wens gehad, en het hof zal je wens in wilgen. Dat jij en avatar Korra de helende krachten zullen hebben om hen te redden.'
Van het hele gesprek snap ik nog steeds niet veel, alleen dat het over de raadsleden gaat, maar goed. Dat ter zijde.
'Ehm... Vader... Ik wilde u nog iets vragen,' hakkelt Ling.
'Zeg het, mijn dochter,' zegt de man in de donkere kleding. 'Als je zo nobel bent, om een van de loonswensen te gebruiken om anderen te redden, mag je vragen wat je maar wilt.'
'Ik wilde u vragen om toestemming. Om avatar Korra mijn ware ik bekend te maken,' gooit ze er uit.
Dit lijk ik al een beetje te snappen.
'Daar vraag je het hof wel wat, Kyona,' zegt hij. 'Dat druist volstrekt tegen het protocol in.'
'Wat maakt het ook uit,' zegt de vrouw in het goud. 'De avatar heeft deze plek nu toch al bezocht, ook al is het via Kyona.'
'Zou het niet fijn voor Kyona zijn om een keer in een vrijheid te kunnen leven, in de mensenwereld?' zegt het meisje in het wit. 'De vrijheid van haar ware ik? We moeten ook rekening houden met de plannen.'
Er word wat gemompeld. Woorden vliegen over en weer. Dan trekt de man in de donkere kleren zijn mond open.
'Je geniet onze goed keuring. Ga nu heen, en red de lucht nomade en de andere raadsleden. Hij is bijna aan het einde van zijn latijn trouwens.'
'Kyona, laat Katara uit mijn naam groeten,' zegt het meisje in het wit. 'Het is tijd.'
'Zoals u wenst, zuster Yue.'
Ling (of heet ze Kyona? Ik volg het niet meer) knikt, en er verschijnt een fel licht.
Dan zijn we in eens op de zuid pool. Lin staat net buiten, wat spullen af te halen van Oogi.
'Ik ga niet eens vragen waarom jullie uit het niets opduiken,' zegt ze zonder op te kijken. 'Maar ik zou maar opschieten.'
Dan kijkt ze op. Haar ogen staan vol tranen.
'Hij heeft niet veel tijd meer.'
Ling (whatever hoe ze heet, ik noem haar gewoon Ling) en ik rennen naar binnen. Ze vliegt wat gangen door, en ik volg haar. Bij een deur stopt ze, en gooit hem open.
Wow.
Meelo, Ikki, en Jinora zitten om het bed heen. Jinora probeert Ikki te troosten, en Meelo loopt te sniffen.
o nee.
O nee o nee.
Naar Tenzin durf ik niet eens te kijken.
'Papa gaat dood he?' Vraagt Jinora rustig terwijl ze naar ons kijkt. Ling glimlacht lief. 'Niet als het aan ons ligt. Ga vlug jullie moeder halen. Hoe zwak ze ook is volgens de heelers, ze moet komen. En doe Lin ook maar gelijk.'
Vlug lopen de kinderen weg. Zouden ze iets van hoop horen in de stem van Ling?
'Oke Korra, ik weet dat je veel vragen hebt. Maar als we Tenzin willen redden, moet je me vertrouwen. Doe je dat?'
'Ja.'
Mijn leven mag dan ik weet niet hoe raar zijn, Tenzin mag gewoon niet dood.
We hadden dan misschien wat menings verschillen... Ik wil gewoon niet dat ie dood gaat.
'Geef me je handen. Dit zal je voor de rest van je leven kunnen.'
Ik geef mijn handen aan Ling, en ik weet dat allebei onze ogen opgloeien. Ze legt van ons allebei een hand op Tenzin's voorhoofd. De andere op de plek van zijn hart.
Dan gloeien ook zijn pijlen op (hoe overleven luchtmeesters het daar mee trouwens?), en hoor ik een stem. Die van avatar Aang.
Laat mijn zoon en zijn familie veilig zijn, en in vrede leven.
Dan houd het op. Het licht verdwijnt.
'O ja Katara, we moesten je nog yue's groeten overbrengen.'
Ik draai me om, en zie ze daar allemaal staan, aan de rand van de kamer.
De kinderen, Katara, Lin, en zelfs Pema.
'Ik zou het fijn vinden als je de mijne ook weer terug zou geven aan haar.'
'Met alle plezier. En heb eventjes tien minuten geduld. Maximum.'
Dan loopt Ling de kamer uit, en ik loop achter haar aan. In de kamer klinkt luid gehoest, en een blij "papa!"
Maar toch volg ik Ling naar buiten.
'Je barst zeker van de vragen he?"
Ze zit op de trap.
'Jep.'
'Komt goed uit. We hebben even tijd.'
Reageer (1)
oeh ben benieuwd<3
1 decennium geleden