22. Ling
Gelijk zijn we op het eiland. Meesteres heeft me na dit alles toestemming gegeven om te helpen, dus dat doe ik.
'Je hebt drie minuten voor dat je vrouw begint met schreeuwen (ik zal niet in detail treden), je hebt acht minuten tot dat de echte aanval begint, en je hebt dertig minuten voor dat het gif begint moeilijk te doen. En o ja, voor het geval het je begint te duizelen, dan moet je weg wezen zeg maar, want dan begint het, en ik zou het lullig vinden als Pema er ongerust van word,' gooi ik er uit.
Tenzin kijkt naar me alsof ik de zwarte geest in eigen persoon ben.
'Ja ik weet het van het gif, maar stel geen vragen, want je hebt nog maar één minuut voor punt een, dus-'
Pema slaat een schreeuw. Oeps.
Tenzin negeert me volkomen, en gaat gelijk naar Pema, die door wat mensen naar binnen word gebracht.
In de vele minuten die ik bij mijn meesters was, ben ik veel aan de weet gekomen.
Amon is van mening dat als de raad sterft (iedereen in de raad van Republic city is een stuurder), de machtigste kracht van sturing ook sterft. Dus heeft hij een gif ontwikkeld, en op alle raadsleden toegepast toen ze werden aangevallen. Tarrlok is de enige uitzondering daarop.
En Tenzin is nu ook een slachtoffer.
Mijn meesteres probeert hem nu wat tijd te geven. Zijn vrouw heeft hem nu nodig.
'Meelo, Ikki, Jinora, binnen, nu!' Beveel ik. Gelijk gaan ze rechtstreeks naar binnen. Lin kijkt op als ze me ziet.
'Waar kom jij in eens vandaan?'
'Doet er niet toe,' brom ik. 'Ik doe alleen maar wat me word opgedragen.'
Ik doe een sprong vanaf het balkon en kom naast Lin neer.
'We moeten opschieten.'
Vlug lopen we een stuk, weg van de kamers. Dan staan we even stil.
'Daar heb je ze.'
Wat chi blokkers komen aangerend, aangevoerd door de man met de bliksemstokken.
Niemand weet dat ze kinderspel zijn voor mij.
Lin begint gelijk met haar touwen te zwaaien, en ik begin met wat rotsblokken te gooien.
Laten we kalmpjes aan beginnen.
Als Lin wat later plots geelectrokuteerd word door de man met de bliksem stokken, ben ik heel wat minder blij.
'Dat had je niet moeten doen, vriendje. Dat komt je duur te staan.'
Ik leg mijn hand op de grond, en knijp mijn ogen even dicht.
Ik weet dat ze maar heel eventjes moeten oplichten.
En dan klinkt er geschreeuw. Ik begin te glimlachen. Luid kermend en naar hun hoofd grijpend zakken de chi blokkers en hun aanvoerder in elkaar. Dan blaas ik heel zachtjes, en vliegen ze zo het water in.
'Hulp nodig?'
Ik geef Lin een hand, en ze komt over eind.
'Er zullen er nog meer komen he?' Vraag ik.
'Ja. Daar ziet het er wel naar uit.'
'Dan moeten we opschieten. Over twaalf minuten kan het wel is gedaan zijn met Tenzin.'
'Pardon?' Vraagt ze verontwaardigd.
'Hij is vergiftigd, Lin. Net zoals alle andere raadsleden. Afgezien van Tarrlok dan.'
Ze vraagt niet verder.
'Korra en de anderen kunnen elk moment hier zijn. En die kinderen moeten samen met hun ouders als de sodemieter van dit eiland af,' zeg ik.Ze knikt begrijpelijk.
'Dan ga ik met ze mee. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om amon de laatste lucht stuurders hun sturing af te laten pakken.'
'Ling!'
Korra, Mako, Bolin, en Asami komen aangerend over de haven van het eiland. Als ze vlak bij ons zijn, schiet Korra gelijk van wal.
'Waar was je al die tijd? En waarom verdween je? Wa-'
'Geen tijd schat, sorry,' zeg ik vlug. 'We hebben wel wat anders aan ons hoofd. Lin praat jullie wel bij.'
Zonder pardon verdwijn ik weer, en kom ik in een van de gangen terecht. Een paar van de vrouwen staan op de gang, en heel sneeky voeg ik me er bij.
'Hoe is het gegaan?' Vraag ik. Eentje tuurd bezorgd over haar brilletje.
'Niet zo goed. Ze heeft veel bloed verloren, en is totaal uitgeput. We wilden haar wel even een momentje met haar gezin gunnen, maar daarna...'
'Zou ze kunnen reizen op een vliegende bizon, ook al duurde die reis hoogstens vijf tot tien minuten?'
De vrouw met het brilletje kijkt bedenkelijker. 'Iets van plan?'
'Misschien.'
'Dat zou wel moeten lukken ja.'
In mijn hoofd tel ik tenzin's tijd af. Acht minuten.
Vlug sluip ik de kamer binnen, en Korra en de rest volgen ook. En in die kamer, vinden we (hoe schattig ) de nieuwste aanwinst van de luchtmeester familie.
Rowan.
7 minuten.
'Het spijt me zo erg dat ik dit moment moet verstoren,' zegt Korra in eens. 'Maar er komen meer luchtschepen aan.'
'Het is niet goed, he papa?' Zegt Ikki. Tenzin zucht.
'Nee Ikki. Kom, we laten jullie moeder nu even met rust. Ze moet uitrusten.'
De kinderen gaan met een van de vrouwen mee. Als we op de gang staan, zie ik Tenzin gewoon wankelen. Daar gaan de zeven minuten.
'Easy, meneer de goeroe.'
Ik kan hem net opvangen en tegen de muur zetten.
'Wat moeten we nu?' Vraagt Korra bezorgt. Ik kijk naar Lin, die precies het zelfde denkt als ik.
'Ze moeten beschermd worden. Nu Tezin vergiftigt is, en Pema zo zwak, moeten ze hier absoluut weg,' zeg ik.
De anderen knikken.
'Wees alsjeblieft voorzichtig Korra.'
De bizons zijn gereed. We kunnen bijna vertrekken.
'En maak je geen zorgen. Ik blijf op de noord pool om een tegen gif te zoeken voor Tenzin en de andere raadsleden. En als ik dat gevonden heb, dan kom ik zo snel mogelijk hier weer naar toe om jou te helpen.'
Dat het nou net het punt is, dat als ik het middel niet binnen twee weken heb, er dooien gaan vallen, zeg ik er natuurlijk niet bij.
Ze heeft al genoeg aan haar hoofd.
'Hey Bolin.'
Ik loop naar hem toe, en kus hem. Ik voel gewoon dat hij een paar meter de lucht in stijgt.
'Wees voorzichtig.'
Dan (en ja, het is met behulp van luchtsturing. Hoe dat zit, merken jullie wel), spring ik op Oogi.
'Oogi, Jip jip.'
We stijgen op, en laten luchttempel eiland achter ons. En de lading is o zo kostbaar.
Eventjes kijk ik bezorgd achter om. Mijn meesteres zegt altijd dat ik niet te veel om stervelingen moet gaan geven, maar ik doe het toch. Ik bedoel maar, je zou het moeten zien:
Tenzin, die half bewusteloos is, en Ikki probeert te troosten, en de andere kinderen, die bezord bij hun moeder zitten.
En dan heb je ook nog Lin, waakzaam als altijd.
'We moeten opschieten, we worden gevolgd,' zegt ze.
'Dan is het tijd. Zorg dat iedereen zijn ogen dicht houd, en laat de kinderen naar de grond kijken!'
Ze doet wat ik vraag, en ik ga rechtstaan, en sprijt mijn armen. Ik voel dat mijn ogen oplichten, en een lichtbol omhult Oogi.
Dan zie ik de sterren, en het heelal. Heel eventjes zie ik vluchtig zuster Yue.
'Succes. Dat ze het mogen halen.'
Dan zijn we op de zuid pool.
'Kijk maar weer.'
De kinderen en Lin kijken op. Tenzin doet zijn ogen niet meer open. Ik zie Lin naar me kijken.
'Ik ben niet wie je denkt dat ik ben,' zeg ik. 'Nooit geweest ook trouwens.'
Reageer (1)
<3
1 decennium geleden