School
'Iza wakker worden!' Vermoeid opende ik mijn ogen en keek in het lachende gezicht van mijn vader. 'Je broer slaapt nog, maar jij moet zo naar school! Zal ik je brengen?'
'Nee, ik word opgehaald door Ingrid en Luuk,' mompelde ik slaperig.
'O, leuke mensen,' zei mijn vader. 'Ik zie dat je nog bent wezen winkelen.' Hij wees op mijn nieuwe schoenen kast. 'Hij is leuk.'
'Thanks pap,' zei ik.
'Het word warm vandaag dus ik zou je je daar ook naar kleden,' zei hij nog. Ik knikte en hij liep de kamer uit. Ik stond op en pakte het setje kleding dat ik gister al had klaar gelegd. Ik liep snel naar beneden en at een beschuitje voor ik me weer naar boven haastte om mijn haar te kammen, make-up te doen en tanden te poetsen. Beneden ging de bel en ik greep snel mijn rugzak.
'Iza?' riep mijn vader.
'Ik kom al!' Snel rende ik naar beneden, waar Ingrid in de hal stond.
'Luuk en Tiffany zitten in de auto,' zei ze. 'Ben je er klaar voor?' Ik greep een appel voor lunch en knikte. Ingrid sleurde me mee de auto in en ik ging achterin zitten bij een meisje die me glimlachend aan keek.
'Hi ik ben Tiffany, Luuks zusje,' zei ze.
'Iza,' zei ik.
'Dat weet ik,' zei ze lachend. 'Ingrid praat al de hele weg over je.' Ik keek verbaasd naar Ingrid die onschuldig haar schouders ophaalde.
'Je komt toch uit Frankrijk?' vroeg Ingrid. 'Je moeder nam je daar mee naar toe, toch?'
'Ja,' zei ik verbaasd. 'Weet heel de school dat al?'
'Ja,' zei Tiffany. 'Hoe was Frankrijk.'
'Wel ik heb niet alleen in Frankrijk gewoond,' zei ik. 'Ik woonde eerst 5 jaar in Frankrijk, toen een jaar in Duitsland toen zo'n anderhalf jaar weer in Frankrijk, toen een half jaar in Amerika, een maand in Hawaï, toen drie maanden in Frankrijk en nu in Nederland.'
'Wow, dat is veel verhuizen!' zei Luuk.
'Ja, ik weet het,' zei ik zwakjes glimlachend. Het werd stil in de auto en Luuk zette de radio aan. Na een liedje waren we er al en Ingrid sleurde me zo'n beetje uit de auto.
'Ik laat je de school zien!' zei ze vrolijk.
'Ik moet eerst langs de administratie,' zei ik.
'O, ik wijs de weg wel,' zei ze. Ze gaf Luuk een kusje op zijn wang en pakte mijn hand beet. Luuk keek me verontschuldigend aan en Tiffany kwam niet meer bij van het lachen.
Ingrid had me heel de school laten zien en had naast me gezeten tijdens Engels. Ze was echt heel lief, maar ook zo ongelofelijk druk en actief! In de pauze trok ze me tot mijn verbazing niet mee naar de kantine, maar naar het muziek lokaal. Waar Luuk, Tiffany en een onbekende jongen zaten. Tiffany pakte een gitaar, Luuk nam plaats achter een drumstel en de onbekende zat al achter een keyboard.
http://www.youtube.com/watch?
'Wauw!' zei ik verbaasd. De onbekende jongen keek me een beetje verlegen aan, maar Tiffany glimlachte. Ingrid huppelde naar Luuk toe en kuste hem lief.
'Ze zijn echt schattig niet,' zei Tiffany. Ik knikte.
'Zo schattig dat ik moet kotsen,' zei Scot achter me. Ik hoefde me niet eens om te draaien om te weten dat hij het was.
'Heb je je brood al gecontroleerd?' vroeg ik hem poeslief.
'Waarom zou ik mijn brood moeten controleren?' vroeg hij.
'Je hebt nog een worm van me te goed,' zei ik en heel zijn gezicht betrok. Hij liep weg, de rest keek me stomverbaasd aan.
'Wauw jij krijgt Scot weg met twee zinnen,' zei Luuk verbaasd. 'Wij niet eens met een hele preek.'
'Wel hij houd niet zo van wormen dus...' zei ik.
'Vertel, want wij missen wat,' zei Tiffany en ze trok me mee naar wat stoelen.
'Wacht dus je wilde werkelijk een worm in zijn spaghetti doen?' vroeg de onbekende jongen die Alex bleek te heten. Ik knikte. 'Vanaf vandaag ben jij mijn held!'
'Hij heeft het alleen niet opgegeten,' zei ik. 'Jammer genoeg.'
'Morgen nemen we allemaal een worm mee!' zei Ingrid.
'Ja en als hij dan langs loopt zeggen we niets we laten ze alleen zien!' zei Tiffany lachend.
'Afgesproken!' zei Luuk. 'Geen vervelende Scot opmerkingen meer. Daarvoor wil ik zelfs een worm voor op eten.'
'Arme worm,' zei ik en we schoten met zijn alleen in de lach.
'Wel het was vandaag mijn beurt om eten mee te nemen,' zei Alex en hij haalde een mand te voorschijn.
'O, je kent ons gebruik nog niet!' zei Ingrid. 'Wel iedere dag neemt iemand anders het eten mee voor de kleine en grote pauze en een ander zorgt voor drinken.'
'Ik had al op jou gerekend,' zei Alex glimlachend. 'Ingrid kende wist ik dat je er ook zou zijn.' Hij haalde voor iedereen een enorme muffin te voorschijn. 'Lunch is sandwiches, maar die krijgen jullie in de grote pauze!' Tiffany haalde drie flessen met fruit smoothie en bekers te voorschijn en we hadden echt een hele leuke tijd. Na de bel bleek ik samen met Alex en Luuk Frans te hebben.
'Ik begrijp niet waarom mijn vader Frans heeft door gegeven als taal!' zei ik bijna beledigd. 'Alsof ik daarvoor nog moet leren!'
'Iza woonde zo'n 6 jaar in Frankrijk,' legde Luuk Alex uit.
'Ik zou Duits moeten krijgen,' zuchtte ik.
'Ze woonde maar een jaar in Duitsland,' legde Luuk Alex uit.
'Wel ik woon 5 jaar in Nederland en daar voor in Duitsland,' zei Alex. 'Vandaar dat ik Frans koos, want Duits kon ik al.'
'Daarom wil ik dus Duits hebben!' zei ik misschien iets te hard, want de Frans docent die net binnen kwam lopen keek me nijdig aan. 'Oeps,' zei ik zachtjes en Luuk en Alex schoten in de lach.
Reageer (1)
Alex Goot <3 Ik wou dat ik zo goed in Frans was, dan zou school een stuk makkelijker zijn.
1 decennium geledenXo