Yes, daar ben ik vanaf. Ik loop de lange gangen door en kom uiteindelijk bij de grote zaal terrecht. De deuren gaan vanzelf open en ik ga naar binnen. Perkamentus zie ik al aan zijn tafel zitten, en verder zitten er nog niet zoveel mensen in de zaal te eten. Ik gun Perkamentus één blik en ik knik naar hem, maar net als ik mijn hoofd weg wil draaien wenkt Perkamentus me. Ook dat nog. Sloom loop ik naar hem toe.
'Ja?' zucht ik.
'Heb je mijn brief ontvangen?' vraagt hij geïnteresserd. Wat denkt hij nou zelf? Natuurlijk.
'Ja professor' antwoord ik.
'Oké dan, ga nog maar even aan de Griffoendor-tafel zitten dan stelt Snape je zo aan je klas voor.'
'Is goed' zeg ik opgelucht. Ik wil even rustig ontbijten en niet allemaal vragen naar mijn hoofd geslingerd krijgen over hoe het me gelukt is van afdeling te ruilen, want voor zover ik dat weet is dit nog nooit gebeurd. Ik loop rustig naar de Griffoendor tafel en zie Yody samen met Harry zitten. Tegenover Harry zitten Hermelien en Ron, hen heb ik gister niet gezien in de leerlingenkamer. Ik schuif naast Ron op de bank zodat ik tegenover Yody zit.
Harry kijkt me aan, 'ik hoorde dat ze gister weer lullig tegen je deden'.
'Ja dat klopt' weet ik nog net uit te brengen. Intussen neem ik een hap van mijn broodje ei.
'Sorry dat ik er niet was want, dan....' dan onderbreek ik hem.
'Wat had je willen doen dan?' vraag ik.
'Het voor je opnemen misschien?' zegt Hermelien.
'Ja inderdaad' mengt ook Ron zich in het gesprek. Ongelovelijk, ze praten bijna nooit tegen me, niemand overigens, en nu opeens, nu ik het voor elkaar heb dat ik van afdeling mag ruilen wel?
'Het is niet meer nodig hoor,' zeg ik, 'ik zit vanaf nu in Zwadderich.
Harry verslikt zich in zijn broodje en loopt rood aan.
'Gaat het man?' vraagt Yody terwijl hij op Harry's rug klopt.
'Waarom?' vraagt Hermelien terwijl Harry allemaal rare proestgeluiden maakt. Verontwaardigd kijkt ze hem aan.
'Omdat ik het zat ben bij jullie, daarom!' ineens word ik fel. Eerst doen ze alsof ik niet besta en dan vinden ze het erg als ik van afdeling verrander?
'Maar-maar... wij doen toch niet lullig tegen je?' vraagt Ron met zijn mond vol ei.
'Gatver, eet met je mond dicht asjebliefd' vraag ik, 'en nee, JULLIE deden niet lullig, maar de rest wel.'
'Dat klopt, maar je wilde ook niet echt vrienden hebben hè?'zegt Harry.
'NIET? NIET? Ik voel me de hele tijd hartstikke beroerd en jullie denken dat ik geen vrienden wil?' val ik uit.
'Ow, wel dan? Je had best bij ons gemogen hoor... je bent toch best aardig?'
Ik zucht dramatisch 'En dat vertel je me nu?' Dan had ik niet hoeven verranderen. Dan had ik niet die hel moeten doorstaan de afgelopen paar jaar, want dan was idereen gewoon normaal en aardig geweest...
Even zijn ze stil, van die tijd maak ik gebruik om naar de rest van de leerlingen aan de tafel te kijken. Mijn kamergenoten zijn er nog steeds niet dus ik begint te lachen.
'Wat?' vraagt Yody.
'Oh, niks hoor ik had even een binnenpretje' en ik stop met lachen. Ik vraag me af of ik aardig tegen ze moet doen en vrienden worden, maar dat idee schuif ik snel aan de kant. Op die manier houd ik geen goed imago en zal niemand bij Zwadderich vrienden met me willen worden. Ik prop nog een broodje ei in mijn mond en loop dan terug naar mijn kamer.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen