deel drie
veel plesier

Hoog Sensitief
Hoogsensitieve kinderen nemen veel waar. Ze herkennen de kleinste veranderingen en details, bijvoorbeeld een poster in het klaslokaal die verhangen is, het nieuwe T-shirt dat je aanhebt, een plant die te weinig water heeft gehad en een beetje slap hangt. Zowel thuis als op school observeren ze voortdurend. Om goed te kunnen zien wat er gebeurt nemen ze meestal niet direct actief deel aan een situatie, ze staan liever eerst op enige afstand toe te kijken. Ook in situaties met sociale gebeurtenis zijn ze oplettend. Ze weten bijvoorbeeld precies te benoemen wat er in een bepaalde situatie gebeurd is, ook als dat inmiddels lang geleden is. Op school observeren hoogsensitieve kinderen bijvoorbeeld nauwkeurig welke kinderen de neiging hebben om fel te reageren. Ze weten vervolgens precies wat ze bij deze kinderen beter kunnen laten, om niet zelf met die felle reactie geconfronteerd te worden. Ze denken diep na over oorzaak en gevolg.

Doordat een hoogsensitief kind meestal observeerd kunnen ze angstig lijken. Wanneer op school verteld wordt over een heftige storm in Frankrijk waarbij caravans geraakt werden door vallende bomen en een persoon daardoor is overleden, denken ze daar diep over na en betreft het gebeuren op zijn eigen situatie. 's Avonds in bed komen de tranen:ze wil niet op vakantie, want 'stel je voor dat ook op onze caravan een boom valt, zijn we dan allemaal dood?'. In feite is vooral sprake van behoedzaamheid, omdat ze weten wat er allemaal kan gebeuren.

Hoogsensitieve kinderen voelen zich het meest op hun gemak bij volwassenen die voortdurend rustig en oprecht met hen omgaan. Dan durven ze zichzelf te laten zien en blijken het spontane, communicatieve, sociale, creatieve en intelligente kinderen die veel te vertellen hebben. Verheffen ze regelmatig je stem, reageren ze wel eens boos of hebben ze de neiging steeds weer te corrigeren, waardoor nadruk komt te liggen op dat wat niet goed gaat ("Zit nou toch eindelijk eens stil", "Doe eens normaal", "Je werk is niet netjes genoeg"), dan zal een hoogsensitief kind zich onvoldoende veilig bij hun voelen.

Hoogsensitieve kinderen koppelen een sterke emotionele beleving aan de dingen die we opmerken. Op een bepaalde manier hebben we dat nodig. Want door het ervaren van een innerlijke reactie heeft dat wat we waarnemen waarde en betekenis voor ons. we kunnen indrukken pas 'plaatsen' wanneer we weten wat deze gevoelsmatig voor ons betekenen. Iedere indruk moet iets losmaken, of dat nu vreugde, verdriet, afschuw, schrik, angst, verbazing, verwondering of wat dan ook is. Daarom zoeken we indrukken op en halen deze diep naar binnen, door we tot een onderdeel van hun innerlijke beleving te maken. Maar te veel indrukken achter elkaar, of een te heftige indruk ineens, kan tot uitputting leiden. we raken zo vol, dat we minder goed gaan functioneren. Er ontstaat, wat Elaine Aron noemt, 'overprikkeling'. Dat kan zich uiten in teruggetrokken of juist heel druk gedrag, woede-aanvallen, hangerigheid, op zichzelf willen zijn, huilen, boosheid of concentratieproblemen.


Kenmerken

Elaine Aron richt zich in haar verklaring van hoogsensitiviteit vooral op emotionele oorzaken en gevolgen, en legt nogal wat nadruk op overprikkeling. Daardoor ontstaat de indruk dat problemen rondom hoogsensitiviteit vooral te maken hebben met 'te open staan' voor indrukken en daardoor snel overprikkeld raken. Maar hoogsensitiviteit is meer dan dat :

- lichamelijk:
het fysieke lichaam, inclusief de zintuigen
- emotioneel:
gevoelens, omgang met anderen
- mentaal:
denken, leren, informatieverwerking
- spiritueel:
besef van een zingevende context, eventueel vallend buiten de grenzen van het direct waarneembare

Bij hoogsensitieve kinderen herkennen ze kenmerken uit alle vier categorieën. De kenmerken staan in relatie tot elkaar en hebben dus vooral betekenis in hun onderlinge samenhang.

kenmerken op lichamelijk gebied:

veel zien, kleine veranderingen waarnemen

graag 'langs de kant' staan om te observeren

scherp horen, bijvoorbeeld geluiden snel 'hard' noemen

geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals een natte mouw of labeltjes in kleding

intens reageren op lichamelijke pijn

subtiele geur- en smaakverschillen onderscheiden

gevoelige ogen, bijvoorbeeld licht snel 'fel' noemen

kenmerken op emotioneel gebied:

aanvoelen van stemmingen en emoties

zich snel zorgen maken

toetrekken naar kinderen die enigszins buiten 'de groep' vallen

behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet te veel mensen

moeite hebben met veranderende omstandigheden

de kwetsbaarheid van anderen zien en begrijpen

tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen

inlevingsvermogen, zich goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen

niet van verrassingen houden

op jonge leeftijd al in staat zijn tot zelfreflectie

niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan

kenmerken op mentaal gebied:

een goed geheugen hebben

voor de leeftijd over een grote woordenschat beschikken

snel van de ene gedachte naar de andere associëren

diepzinnige vragen stellen

eindeloos willen weten 'waarom'

resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken

een goed gevoel voor vreemde talen hebben, maar die liever leren in de prektijk dus niet uit een boekje

kennis op school niet letterlijk willen/kunnen reproduceren, maar liever creatief toepassen

moeite hebben met structureren en organiseren

een hekel hebben aan oefenen en herhalen

dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen

liever belevend lezen dan begrijpend lezen

kenmerken op spiritueel gebied:

eigen wijsheid, heel gericht de eigen weg volgen

vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn

zeer hechten aan de waarheid

gericht zijn op liefde en vrede

diep nadenken over levensvragen

sterke binding hebben met de natuur en dan vooral planten en dieren

blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen

wat tegenover elkaar staat tot harmonie willen brengen

Sommige kinderen geven blijk van paranormaal-spirituele kenmerken. Deze kenmerken zijn niet karakteristiek voor alle hoogsensitieve kinderen, maar kunnen bij enkele van hen wel overduidelijk aanwezig zijn:


geesten of entiteiten ervaren

communiceren met elfjes, kabouters enzovoort

telepathische vermogens bezitten

gebeurtenissen voorzien

licht en kleuren aura's waarnemen

herinneringen aan vorige levens hebben


Ik heb dit allemaal onderzocht omdat ik dit heel interresant vind en als er dingen niet koppen wil je me dat dan vertellen ?

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen