Opdracht 2
Voor de tweede opdracht moeten jullie foto's bewerken of een collage maken. Het onderwerp is 'Spel van goden' en voor de rest zijn jullie wederom vrij om dit onderwerp zo duidelijk mogelijk weer te geven.
Mijn Spel der Goden gaat over de Noorse Mythologie. Ik heb het niet met een foto bewerker gedaan omdat natuurlijk die dingen het weer eens niet deden op mijn laptop .
Je ziet de Yggdrasil, de wereldboom van de Noorse Mythologie. Hier zijn de verschillende werelden (zoals Asgard van de goden, Midgard van de mensen, Muspelheim van de vuur reuzen enz.)
Er zijn verhalen van de Yggdrasil in de Edda, een boek waar alle sagen en liederen in staan. Het is een lang verhaal om de boom helemaal uit te leggen, dus ik probeer het kort te houden. Onderaan de boom zie je drie wortels en de slang die altijd aan de boom knaagt. Deze slang heet Nidhogg. Bovenaan de boom zie je de adelaar Vidofnir, hij zorgt voor de wind in de werelden. Nidhogg en Vidofnir schelden elkaar vaak uit, maar kunnen dat niet rechtstreeks tegen elkaar zeggen. Daarom loopt er een eekhoorn tussen de twee vijanden in om de scheldwoorden te zeggen. De eekhoorn zorgt daarom ook voor veel spanning tussen hoog en laag.
Maar nu de uitleg waarom ik Asen VS Wanen heb gedaan. De Asen en Wanen waren eerst één grote goden familie. Maar toen kwam de splitsing van Odin, Vili en Ve. Vili en Ve waren tevreden met de wereld die ze geschept hadden en trokken door hun schepping heen. Odin was echter nog niet tevreden en wilde een muur bouwen rond Asgard. Toen ontstond er een ruzie omdat de Wanen dan niet meer overal konden zijn. Er ontstond een oorlog tussen de twee godenfamilies, maar later was de ruzie over en gingen beide families gijzelaars uitwisselen. Ook kwam er een 'ombudsman' Kvasir om de vrede te bewaren.
Er zijn nog geen reacties.