2: First day at school
Op school aangekomen, ging ik eerst naar het secretariaat. “Excuseer,” zei ik tegen de mevrouw die achter een bureau zat,” ik ben nieuw hier.” De vrouw keek op. Ze stond op en zocht iets. “Wacht hier even”, zei ze tegen mij en ze liep het secretariaat uit. Ik haalde mijn boekentas van mijn rug en legde die op de grond. Na twee minuten kwam de vrouw terug met boeken en cursussen in haar handen. Ze gaf de boeken en cursussen aan mij en zei:” Hier zijn je boeken en cursussen. Voor je lessenrooster en een rondleiding door de school moet je naar de directeur gaan. Ik zal je de weg tonen.” Ik volgde haar door een paar gangen en ergens aan het einde van een gang klopte ze aan op een deur. “Binnen!!” werd er geroepen van achter de deur. De vrouw opende de deur en stelde mij voor als ‘de nieuweling’. Het kantoor van de directeur was niet groot. Er waren veel ingebouwde kasten en een bureau met drie stoelen rond: een voor de directeur en twee voor de mensen die langskwamen. De vrouw vertrok en ik bleef alleen achter met de directeur. De directeur was niet zo groot en had een normaal gestalte. Hij was ook al niet zo jong meer en zag er wel vriendelijk uit. “Goeiedag jonge dame”, zei hij. Ik knikte wat verlegen. Hij stak zijn hand uit en ik schudde hem. “Ga zitten,” zei hij. Ik zette mij. “Ik zie dat je u boeken al gekregen hebt?” Ik knikte. Dan zullen we maar beginnen met de rondleiding zeker??" Weer knikte ik. Hij stond op en opende de deur. "Ga maar al vast op de gang staan ik kom zo", zei hij. Ik ging op de gang staan en wachtte tot hij de deur van zijn kantoortje gesloten had.
Na de rondleiding kreeg ik mijn lessenrooster en wees de vrouw van het secretariaat nog even de weg naar het lokaal waar ik eerst moest zijn. Rustig liep ik door de gangen en probeerde het lokaal te vinden. Na niet zo lang zoeken, had ik het gevonden. Ik klopte zachtjes aan en werd binnengelaten. Verlegen stapte ik het lokaal binnen. "Ahn, dat moet onze nieuwe leerlinge zijn", zei de meneer die vooraan in de klas stond. Iedereen staarde mij aan en ik voelde mij wat ongemakkelijk. "Stel je even voor", zei de meneer. Ik ging wat meer in het midden vooraan in de klas gaan staan en begon te vertellen wat mijn naam was, waar ik woonde en wat mijn vroegere school was. "En wat zijn je hobby's??" vroeg iemand in de klas. "Dansen, dictie, toneel en.. Euh..." ik twijfelde even of ik zou zeggen dat ik graag schreef maar zegde het dan toch," en schrijven." Dat laatste fluisterde ik haast. " Schrijven??" vroeg de meneer verontwaardigd. In de klas steeg een geroezemoes op. Ik knikte bijna onzichtbaar. De meneer schudde even zijn hoofd en zei:" Ok dan. Ik ben meneer Verkruys en ben je leerkracht nederlands. Je mag daar op de derde rij plaats nemen naast Jurgen." Jurgen zwaaide. Hij was een redelijk tengere jongen en droeg een bril. Hij zag er mij nogal een nerd uit. "Ga maar lekker bij u familie zitten!" riep iemand aan de andere kant van de klas. De hele klas begon te lachen. Ik slikte even en keek naar de grond. Ik hoopte in het diepste van mijn hart dat het niet zo ging zijn zoals op mijn vorige school. Ik haalde even diep adem en ging dan op mijn plaats zitn. Aan de rechterkant van mij zat Jurgen en aan de linkerkant een meisje met heel erg vettig haar en scheve tanden. Ze lachte breed naar mij. Ik moest haast kokhalze maar hield mij in. Ik glimlachte heel snel even naar haar maar keerde mij dan weer naar het bord. Meneer Verkruys startte zijn les en al gauw zat ik in gedachte verzonken en dacht even terug aan mijn vorige school. Ik huiverde. Ik wou helemaal niet terugdenken aan die tijd, ik moest dat vergeten en hier proberen een ander leven op te bouwen. Een beter leven. De bel maakte mij wakker uit mijn droomloze dagdroom. Ik ruimde mijn spullen op en ging als een van de eerste naar het volgenwe lokaal. Ik volgde gewoon iemand van mijn klas maar probeerde goed op te letten waar welke klas was. In de volgende klas moesten we een andere plaats innemen. Ik zette mij langs de rechterkant van de klas bij het raam. Iedereen meed de bank naast mij. De laatste die binnenkwam had dus geen andere keuze dan naast mij te zitten. Hij begon eerst te discussieren met de leerkrachte en probeerde om te wisselen met een andere leerling, maar niemand wou ruilen en dus MOEST hij wel naast mij zitten. Het was een redelijk breed gebouwde jongen met zwart krulletjes haar. Hij keek even naar mij voordat hij ging zitten en zette zich dan met een diepe zucht neer. Hij gunde mij geen enkele blik. De leerkrachte stelde zich voor als mevrouw Coene en was onze leerkrachte wiskunde. Na de les was het speeltijd. Ik zette mij op een bankje en keek wat rond. Sommige keken naar mij, anderen gunden mij geen enkele blik waardig. Na de speeltijd hadden we 2 uur l.o. Ik ging naar de leerkracht l.o. voor mij outfit. Hij gaf die mij en zei dat ik vandaag nog niet mee hoefde te doen maar vanaf woensdag wel. Ik knikte en zette mij op een bankje langs de kant. Ze moesten voetbal spelen. De ene bal na de andere moest ik ontwijken. Ze lachten zich te pletter toen er een bal op mij voorhoofd vloog toen ik even niet oplette. De leerkracht daarintegen kon er niet mee lachen en ik ook niet. Hij stuurde degene die die bal geschoten had terug naar de kleedkamers en hij mocht de rest van de les niet meer mee doen. De leerkracht liet hem dan ook nog naast mij op de bank zitten. En ookal zat hij een meter van mij verwijdert, toch voelde ik mij niet op mijn gemak. Gelukkig deed hij niets meer die les en de rest ook niet. In de lunchpauze ging ik alleen aan een tafeltje zitten en at mijn boterhammen op. Ik voelde mij eenzaam en verdrietig. Ik wou naar huis. Opeens kwamen er een paar meisjes bij mij zitten. Ze zagen er jongr uit dan mij en ze zagen er ook lelijk uit (vond ik). Gelukkig waren mijn boterhammen juist op en dus stond ik op en ging naar buiten. Buiten scheen de zon en was het lekker warm. Ik deed mijn trui uit en stopte die in mijn boekentas. De rest van de speeltijd zat ik weer alleen. De volgende twee uren gingen aan een slakkentempo voorbij en waren heel erg saai. Dan was het opnieuw speeltijd. Ik ging naar het toilet. Toen ik in mijn toilethokje zat, hoorde ik een paar meisjes binnenkomen. "Heb jij die nieuwe al gezien??" vroeg een van hen aan een andere van hen. "Ja, wat vind jij van haar?? Ik vind haar lelijk, maar ze had wel een mooie sjaal aan vanochtend", antwoorde het andere meisje. "Ze is niet gewoon lelijk, ze is kotslelijk!" riep de andere uit. Ik slikte de brok in mijn keel weg. Daarna hoorde ik ze weggaan. Er kwamen tranen in mijn ogen, maar die veegde ik weg. Ik ween niet voor de hanse school, dat is zielig. De bel ging. Ik kwam uit het hokje en ging vlug naar buiten. Ik nam mijn lessenrooster en zocht waar ik naartoe moest. Als ik eindelijk gevonden had naar waar ik moest, was de klas al binnen. Ik liep vlug en haalde ze juist in als ze aan de klas kwamen. Niemand leek mij op te merken of ze deden gewoon alsof ze mij niet zagen. Na de les mochten we naar huis. Ik aarzelde niet om al op te ruimen een paar minuten voor dat de bel ging. Ik was daardoor als eerste buiten. Op mijn gemak liep ik de school uit en begon aan mij terugweg naar huis.
Er zijn nog geen reacties.