Foto bij * Hoofdstuk 10

Sorry voor de saaie plaatjes. ik beloof dat er binnenkort leukere of mooiere plaatjse komen. Laat de plaatjes er alleen niet van weerhouden de kudo-knop dood te slaan.

“Dat probeer je me wijs te maken terwijl je huilt. Overtuigend.” Peeta komt naast me zitten. “Ik heb me eigenlijk nog niet voorgesteld. Aangenaam, ik ben Peeta Mellark, je mentor.” Een glimlach komt op mijn gezicht tevoorschijn. Ik schud zijn hand die hij voor zich houdt. “Ik mag niet eens kiezen wie mijn mentor wordt.” “Had jij dan voor Katniss gekozen?” vraagt hij verbaasd. “Nee.” lach ik terug. “Gelukkig maar, anders had je best wel pech gehad nu.” Ik kijk weer weg. Ongewild komen er weer tranen in me op. “Hey, alles is oké. Ik laat je niet vallen. Ik help je.” Ik kijk hem aan. Hij kijkt meelevend terug. “Wat heb je daar in je hand?” Nieuwsgierig kijkt Peeta naar mijn dichtgevouwen hand die ik open waardoor de ketting te zien is. “Hij was van mijn…” begin ik. “Moeder.” Gaat Peeta verder. “Net zoals de jurk. Ik weet het. Mijn vader had ze voor je bewaard.” Dan heerst er een ongemakkelijke stilte. “De ketting is niet je enige districtsaandenken hè?” vraagt Peeta na een tijdje. Als ik aan mijn tweede aandenken denk, schaam ik me. “Nee, ik heb ook een armbandje van mijn broertje mee.” mompel ik terug. “Ik wist eigenlijk niet eens dat je een broertje hebt.” Nu is hij degene die zich schaamt. “Bijna niemand kent hem en er zijn daar redenen voor.” stel ik hem gerust. Weer valt er een stilte. “Je moet wel oppassen dat niemand erachter komt anders zit je behoorlijk in de problemen.” waarschuwt Peeta mij. “Wat een peptalk.” zeg ik plagend terug. “Nog meer tips meneer de mentor?” “Zoals mijn mentor van vorig jaar zou zeggen: blijf in leven. Maar hij was dan ook vaak aan de drank.” Ik weet dat hij Haymitch bedoelt. “De tips krijg je later wel van me. Ga nu maar eerst slapen, de rust heb je nodig. Weltrusten.” na dat gezegd te hebben, loopt hij de kamer uit. Ik volg zijn raad op. Ik doe mijn jurk uit en pak een te groot shirt uit de enorme kast vol kleding die ik tot mijn beschikking heb. Mijn haar doe ik in een vlecht. Als ik me klaargemaakt heb, ga ik in bed liggen en trek ik de deken over me heen. Ik val niet meteen in slaap. Ik weet dat Peeta het allemaal goed bedoelt maar het leek erop dat hij er zelf geen vertrouwen in heeft. Zal het dan echt zo dramatisch aflopen? Waarom heeft Declan voor Katniss gekozen? Hij heeft altijd gezegd dat meiden te zwak zijn voor dat soort dingen. Ik besluit dat het geen zin heeft om nog langer over dit soort dingen na te denken. Ik neurie een slaapliedje dat mijn moeder altijd voor me zong. Ik kom niet aan het eind van het liedje want voordat ik de laatste noot haal, val ik in slaap.

Reageer (1)

  • McGuiness

    Peeta is lief. <3

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen