Character creation: Rassen
Het ras wat je kiest heeft grote invloed op waar je wel en niet goed in bent. Voel je echter niet gebonden aan stereotypes: Er zijn ook vredelievende elven en vriendelijke dwergse vechtersbazen.
Let wel: Alleen mensen en dwergen zijn in staat magie te gebruiken
Bovenop je skills komen nog je ras met de daarbij horende eigenschappen en veranderingen aan je skills. Je ras heeft invloed op wat je wel en niet kunt, en hoe mensen op je reageren.
Mens:
Het oudste ras in Kaam, en de enige van de intelligente rassen die geen wezen van magie is. Mensen missen de focus van de elfen of dwergen. Zij missen hun fenomenale vaardigheden in vechten of magie, maar zijn veel flexibeler. Mensen wonen overal in steden, dorpjes en losse boerderijen. Aangezien ze geen magische wezens zijn zijn ze in veel grotere getalen aanwezig dan de andere rassen. Ze staan bekend om hun koppigheid.
Raseigenschap: Mensen mogen twee keer (+2) toevoegen aan een skill zonder dat daarbij een (-2) hoort. Dit mag echter niet aan een skill met al een andere bonus worden toegevoegd. Verder krijgen mensen automatisch een +2 op hun worp om magie te weerstaan.
Sommige mensen kunnen magie gebruiken.
Elf:
Elven zijn een van de drie magische rassen van Kaam, hoewel zij niet in staat zijn magie te gebruiken. Hun magie zit binnenin hen. Het geneest hen en geeft hen hun lange leven en geweldige regeneratie. Elven zijn gemaakt door Oiyo, de oorlogsgod. Zij aanbidden hem waardoor hij nu nog altijd bestaat. Dit aanbidden gebeurt door te vechten, wat ze bijna altijd met elkaar doen aangezien de andere volkeren er goed voor oppassen ver van hun zwaarden te blijven. Door hun geweldige regeneratiesnelheid sterven er echter weinig elven in de veldslagen tussen de stammen. Na de gevechten gaan de twee stammen weer op vriendelijke voet uit elkaar. Dit is een van de redenen dat elven als waanzinnig worden beschouwd. Ze zijn meestal onbehouwen en ongeduldig met een sterk eergevoel en ze leven voor oorlog.
Elven zijn meestal ietsjes langer dan mensen met een vreemd uiterlijk. Ze lijken heel erg menselijk, maar hun ledematen zijn langer dan die van mensen. Vooral hun vingers zijn te lang. De proporties van hun gezicht zijn meestal net iets anders dan die van mensen, waardoor ze er heel vreemd uitzien, maar je kunt niet precies uitleggen waarom. (“uncanny vally” als je die uitdrukking kent)
Raseigenschap: Elven zijn ongelofelijk goede vechters. Ze leren over de duur van hun lange leven meester te worden van hun wapen. Verder zijn ze bijna niet te doden.
Elven mogen een (+4) toevoegen aan een vecht skill zonder punten af te trekken van een andere skill. Deze bonus mag worden toegevoegd aan een al bestaande bonus. Elven mogen echter wel maar één enkele specialiteit kiezen, en krijgen een -1 op ALLE niet-vechten skills.
Elven krijgen per gevechtsbeurt 1 HP. Buiten het vechten gaat het regenereren iets langzamer maar nog steeds extreem snel: 1 HP per minuut. Het teruggroeien van ledematen duurt een week.
Elven zijn NIET in staat om magie te gebruiken
Dwergen:
Dwergen zijn een onhandig ras dat stilte en rust prefereert zodat zich kunnen focussen op onderzoek. Dwergen zijn over het algemeen erg intelligent, en iedere dwerg is een tovenaar. Met minieme training kunnen ze al magie gebruiken. De meesten kiezen ervoor om zich te focussen op onderzoek doen naar magie of techniek en hun kennis van magie te verbreden. Wat dwergen echt speciaal maakt is dat zij buitengewoon goed zijn in het besturen van levenloze objecten. Dit kan alles zijn, van golems gemaakt van staal tot de lijken van hun tegenstanders. Menig dief probeerde een dwerg te beroven en stuitte daarbij op hun geweldige magische krachten.
Dwergen zijn kort, met korte beentjes en armpjes. Ze hebben wel wat weg van kinderen. Hoewel dwergen dol zijn op eten zijn de meesten erg mager, en vanwege hun obsessie met kennis zijn de meeste dwergen niet gespierd.
Raseigenschap: Dwergen krijgen een +2 op alle magische skills, en een -2 op alle gevechtsskills. Ze zijn begaafde tovenaars maar te kort en onhandig om goed te kunnen vechten. De +2 verhindert geen andere bonussen.
Dwergen hebben een unieke magische skill, genaamd “animatie” Met behulp van deze skill kunnen ze levenloze objecten tot leven wekken om hun te beschermen. Een object tegelijk. Hoe hoger je skill en worp hoe sterker hij is. Het in leven houden van je levenloze huisdiertje is niet vermoeiend. De spreuk om hem tot leven te wekken duurt echter enige tijd.
ALLE dwergen kunnen in meer of mindere mate magie gebruiken
Thanatos:
De Thanatos zijn de jongste van de vier rassen. Zij zijn gemaakt door zowel het magische pantheon (de goden die de elven, dwergen en magische beesten hebben gemaakt) en het niet magische pantheon (de goden die de mensen en niet magische beesten hebben gemaakt) uit wolven. Zij zijn een nomadisch volk en zij beschermen de overige wezens door op demonen te jagen. Demonen zijn zielen van de doden die weigeren zich te begeven naar de Poel des Levens en hun menselijkheid (of elfheid, of dwergheid) verliezen. Thanatos leven korte en geweldadige levens. De gemiddelde levensverwachting is 15 jaar. (ze zijn na 2 jaar volwassen) Hun taak is extreem gevaarlijk. De goden van beide pantheons hebben hen daarom onder bescherming genomen, zodat ze niks meer te vrezen hebben van de levenden. De overige wezens (alle wezens, zelfs dieren!) zien hen daarom als heilig en zullen nooit een Than aanvallen. De Thanatos maken hun wapens van de (bijzonder harde) beenderen van hun overledenen. Thanatos bot is heel dodelijk voor demonen.
De Thanatos vechten nooit met de levenden. Alleen nu, nu de nood extreem hoog is en er misschien met de wetten van Thane, god van de dood, word gespeeld, trekken ook zij ten strijde.
De Thanatos zien er ongeveer uit als wolven die op twee poten lopen. Hoe het ze lukt om op hun achterpoten te lopen weten alleen de goden. Ze hebben een vreemdsoortige klauwhanden met duimen waarin ze hun wapens en gereedschap vasthouden. Ze communiceren via telepathie, zowel met elkaar als met andere volkeren. Dit kan met zowel woorden als beelden en gevoelens. De kleur van hun vacht varieert. De meeste Thanatos zijn gespierd en bedekt met littekens van hun vele gevechten. Hoewel ze in het bezit zijn van korte klauwen en een stel scherpe tanden vechten de meesten met wapens gemaakt van de botten van hun voorvaderen.
Raseigenschap: De Thanatos staan onder bescherming van de goden. Geen levend wezen zal hen aanvallen, tenzij het echt niet anders kan. Dit geldt echter niet voor intelligente wezens die een ander geloof aanhangen. Verder zijn ze immuun voor elke soort van magische beïnvloeding van hun geest.
Een Than krijgt een +5 bonus op aanvallen tegen demonen, en demonen binnen 10 meter van de Than zijn bang en zullen proberen hem of haar te ontwijken. Verwondingen veroorzaakt door hun wapens van de beenderen van hun voorouders, hun klauwen of tanden zijn extreem dodelijk voor demonen.
Er zijn nog geen reacties.