Donny haalt zijn broertje Jay op van school, maar die wordt gepest door een paar andere kinderen. Donny beschermt zijn broertje, maar daar komen harde klappen aan te pas. Donny onthult dan ook zijn geheim aan zijn familie. Daar zijn geen positieve reacties op te krijgen.

Donny moet zich nu wel aan verkeersregels houden, die hij in Rusland niet hoefde. Nu is er dus wel verkeer op de weg en dat had je niet op die zand- en sneeuwweggetjes in het Oosten.

Donny parkeert dan zijn auto tegenover de school en loopt naar de overkant.
Het is even wachten en dan gaat de bel. Kort daarna rennen de kinderen naar buiten.
Jay loopt er ook, maar heeft Donny nog niet gezien. Jay wil dan richting huis lopen, maar opeens komen er drie andere jongens bij hem. Donny kijkt beter en ziet dat Jay het geen leuk gezelschap vindt.
Donny loopt er langzaam op af, maar zodra één van hen Jay een duw geeft, loopt Donny iets sneller.
Jay krijgt nog een duw en dan zegt Donny: ‘Get lost.’
De drie jongens kijken dan Donny aan en één van hen zegt: ‘And who are you?’
‘Fuck off, that’s who I am.’ zegt Donny met een boze blik.
Dan komt er iemand anders achter de drie jongens staan.
Het is een jongen van Donny’s leeftijd en die vraagt aan één van de jongens: ‘Does he bother you, Bobby?’
De jongen genaamd Bobby kijkt Donny aan en zegt: ‘Yeah, he frightens me.’
Dan kijk Donny naar de jongen achteraan.
Donny blijft boos kijken en vraagt: ‘And you are?’
De jongen zegt: ‘His brother. And you?’
Donny glimlacht en zegt, terwijl hij zijn hand op Jay’s schouder legt: ‘His brother.’
De jongen knikt en zegt: ‘You don’t bother mine. Understood?’
Donny begint zachtjes te lachen en zegt: ‘Are you threatening me?’
De jongen zegt dan: ‘O, yeah.’
Dan begint Donny hardop te lachen en zegt: ‘I tell you now. If I ever see you or your brother bothering Jay. I kick your ass.’
De jongen kijkt verbaasd en zegt: ‘I think I have start of the wrong way.’
Hij steekt zijn hand uit en zegt: ‘My name is Jason. I am a professional kick-boxer.’
Dan zegt Donny tegen Jay: ‘Let’s go. I think we have wasted enough time on him.’
Donny neemt Jay mee, maar dan roept Jason: ‘I knew you would walk away!’
Donny blijft lopen, maar ergens wil hij wel teruggaan om Jason een klap voor zijn kop te geven.
Dan staat hij stil en kijkt Jay aan.
‘Do they bother you often?’ vraagt hij dan.
Jay zegt: ‘They sometimes steal my lunchmoney.’
Donny knikt en draait zich dan weer naar Jason.
‘You challenge me?’ vraagt hij dan.
Jason knikt en dan zegt Donny: ‘Come and bring it.’
Jason loopt naar voren en Donny zet één stap.
Donny blijft boos kijken en ziet dat hij naast een boom staat. Dat is mooi.
Donny sluit zijn ogen even en opent ze weer. Hij heeft weer zijn dode blik en zijn pupillen zijn wat verkleint.
Jason zegt dan: ‘I won’t hold back on you.’
Na het woord ‘you’ springt Garuda tegen de boom aan zet zich eropaf, zodat hij hoger komt. Dan haalt hij uit en schopt Jason tegen zijn hoofd.
Die valt direct op de grond en Garuda komt op vier pootjes terecht.
Jay heeft een stap naar achteren gedaan en staat even te kijken van de kunsten van zijn broer.
Jason staat weer op en zegt: ‘You motherfucker.’
Garuda zwijgt en behoudt zijn blik.
Jason valt aan. Hij haalt uit om Garuda te slaan, maar die geeft een snelle stoot in zijn maag. Dan duwt Garuda Jason naar achteren en rent op hem af. Hij bespringt hem en beide vallen op de grond. Garuda gaat op hem zitten en slaat hem drie keer hard tegen zijn hoofd. Hij wil dan nog eens slaan, maar opeens worden zijn ogen weer gewoon. Zijn woede verdwijnt en zijn blik is weer in leven. Hij schrikt in eerste instantie, wanneer hij ziet dat het gezicht van Jason helemaal onder het bloed zit. Dan trekt hij toch een boze blik en staat op.
‘Don’t fuck around again.’ roept Donny dan boos.

Samen met Jay loopt hij naar de auto. Jay is nog helemaal in trance van het gevecht. Hij stapt wel in de auto, maar weet daar geen reactie te geven. Onderweg wordt er geen woord gezegd. Jay snapt het niet en durft niets te zeggen. Donny aan de andere kant, wil het wel zeggen, maar durft het niet. Hij is niet trots op het feit dat hij 562 mensen heeft vermoord. Hij heeft ze allemaal getelt. De waarheid is hard en zwaar te dragen.

Donny parkeert de auto voor het huis. Hij zegt tegen Jay dat hij even weg moet.
Jay blijft zitten en zegt met tranen in zijn ogen en in zijn stem: ‘No.’
Donny kijkt zijn broertje aan en vraagt wat hij bedoeld.
Jay zegt dan moedig, maar met moeite: ‘I don’t want you to go before you tell me the truth.’
Donny weet nu niet wat hij moet zeggen. Zijn broertje zal niet begrijpen wat er net is gebeurd.
Donny zegt dan: ‘What do you mean by the truth?’
Jay slikt en zegt: ‘Jason is known as one of the best fighters in this neighboorhood. Nobody just wins from him. Not that easy.’
Donny moet nu wel de waarheid vertellen.
‘Let’s go inside, ok.’ zegt Donny dan.
Dan gaan de twee broers naar binnen. Jay heeft wel zijn tranen weggeveegd, maar er is nog duidelijk te zien dat hij heeft gehuild. Binnen zitten Karen en Andrew met Josh in de voorkamer. Ruthie en Peter zitten bij hen, maar kijken niet zoals zij naar de televisie. Joey is bezig met zijn huiswerk aan de tafel en Ashley is aan de telefoon.
Zodra Donny en Jay binnenkomen, kijkt iedereen op. Ze zien duidelijk dat Jay heeft gehuild.
Karen vraagt meteen: ‘What’s wrong?’
Jay zwijgt en Donny zegt dan met een sombere blik: ‘I haven’t been completely honest with you about my whereabouts in the last nine years.’
Iedereen kijkt hem vragend aan en dan vertelt Donny over vanmiddag.
Na enkele minuten vertelt te hebben kijkt iedereen Donny aan met een verbaasde, maar enigszins ook verschrikte blik aan.
Iedereen zit in de voorkamer en dan zegt Andrew: ‘Donny. These reactions can be normal after nine years in prison. Wrong, but normal for this condition. You were protecting Jay.’
Donny zucht en kijkt naar de grond. Dan kijkt hij even naar Jay en zegt: ‘I have only been in prison for two years.’
Iedereen kijkt verbaasd.
Karen vraagt: ‘Where were you the other seven?’
Donny zwijgt. Hij kijkt naar de grond en in plaats dat hij spreekt krijgt hij een kleine traan in zijn oog. Terugdenkend aan Rusland. Aan Alex, Olaf, Ivan en Zankov. Aan zijn ouders, broer en zus. Er komen meer tranen, maar hij haalt ze snel weg. Het is lang geleden dat de koelbloedige heeft gehuild.
‘Russia.’ zegt hij met een schorre stem.
Dan begint Donny eerst weer te vertellen over Mexico. Over het feit dat hij niet eerst ruzie kreeg, maar na twee dagen al meteen iemand doodsloeg. Dat hij in isolatie had gezeten en in totaal 21 mensen heeft vermoord in de tijd dat hij in de gevangenis zat. Ook vertelt hij over Garuda.

Iedereen in de kamer is er stil van. Ze weten niet wat ze moeten zeggen, dus Donny gaat verder. Hij vertelt dat hij werd gekocht door Zankov. Dat hij bij aankomst in Rusland weer moordde. Dan vertelt hij over de trainingen en de drie andere jongens. Hij vertelt over de brute missies en de harde acties.
Hij vertelt ook nog over de laatste missie. De dood van zijn vrienden en de dood van zichzelf. Dat hij daarna nog is gevonden en weer wakker is geworden na de coma. Maar ook vertelt hij over de reis terug naar Amerika.
En tenslotte vertelt hij zijn record. Het dodental: 562 mensen dood.

Niemand in de kamer maakt een geluid of een beweging. Het is muisstil. Donny gaat de gezichten af en ziet dat ze allemaal verschrikt kijken. Ze hebben allen angst in hun ogen. Donny staat op en durft hier niet meer te zijn. Hij schaamt zich, maar hij is ook bang dat hen iets overkomt. Donny loopt dan naar buiten. Karen roept hem nog na, maar hij loopt gewoon door. Joey rent er dan achteraan, maar als hij buiten komt, ziet hij dat Donny al naar het einde van de straat is gerend. Joey loopt weer naar binnen en meldt het.
Karen kijkt dan naar Jay en ze ziet dat hij weer moet huilen. Zijn broer is een moordenaar. Karen gaat naast hem zitten en troost hem.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen