De Vergeet-Me-Niet Sonate || Door Santa Montefiore
Ik doe mijn boekbespreking over het boek ''De Vergeet-Me-Niet Sonate'' van Santa Montefiore. De originele titel is ''The Forget-Me-Not Sonate''.
Het Verhaal
Het boek gaat over de 18 jarige Audrey Garnet. ZIj woont in Hurlingham, een Engelse voorstad van Buenos Aires, Argentinië. ZIj woont hier met haar moeder Rose, vader Henry, jongere broers Albert, George en Harry en 18 maanden jongere zusje Isla. De oorlog is net voorbij, als de twee Engelse broers Cecil en Louis Forrester naar Hurlingham komen. Hun vader heeft is een oude zakenrelatie van Henry. De oudere, verstandige en serieuze Cecil voelt zich aangetrokken tot Audrey, en iedereen weet dat ze zodra Audrey oud genoeg is zullen gaan trouwen: Cecil is de perfecte huwelijkskandidaat! Maar wat niemand weet is dat Audrey zich eigenlijk aangetrokken voelt tot zijn jongere broer Louis, die veel mysterieuzer is. De mensen vinden hem eigenlijk maar vreemd, vooral omdat hij niet heeft meegevochten in de oorlog, wat natuurlijk een enorme schande is. Maar Louis blijkt haar gevoelens te beantwoorden en ze beginnen een geheime relatie. Samen dansen ze de tango, spelen ze piano en rijden paard. Stiekem. Louis heeft ook ''De Vergeet-Mij-Niet Sonate'' voor Audrey geschreven. Maar dan ontdekt Isla hun relatie. Ze is dolenthousiast en helpt ze.
Maar dan slaat het nootlot toe. Isla sterf aan Mengitis en Audrey is ontroostbaar. Louis vraagt haar de dag van de begrafenis( er vlak na) te kiezen, hij snapt niet hoe Audrey zich voelt. Ze zegt dat ze niet met hem kan trouwen omdat haar familie dan verdrietig zou zijn, en Isla is net gestorven! De volgende dag is Louis weg uit Argentinië. In zijn afscheidsbriefje staat dat hij niet kan blijven als de vrouw van zijn hart niet van hem houd, waardoor iedereen aanneemt dat hij van Isla hielt.
Audrey trouwt uiteindelijk(ongelukkig) met Cecil en samen krijgen ze een tweeling, Leonora en Alicia. Als zij op hun 10e naar kostschool in Engeland gaan, is Audrey ontroostbaar. Ze is met hen meegegaan de eerste paar weken, en als ze terugkomt staat haar een grote verassing te wachten: Louis is er!
Ze kunnen zich niet bedwingen en gaan samen vaak weg. Ze zijn van plan om samen te vluchten naar Engeland, maar uiteindelijk durft Audrey niet. Louis vertrekt alleen. Maar dan ontdekt Audrey iets: Ze is zwanger van hem! Het is een meisje en ze noemen haar Grace. Cecil weet dat ze van Louis is maar voedt haar op als zijn eigen dochter.
Ondertussen zijn Leonora en Alicia opgegroeid. Leonora is getrouwd met Florien, een zigeuner, maar Alicia die altijd de mooiste was maar een kreng, is ongelukkig. Grace gaat studeren in Devon en ontmoet haar oom/vader. Ze worden beste vrienden. Maar als ze weer even terug is in Engeland (waar Audrey en Cecil op Grace' ongeveer tiende verjaardag naartoe zijn verhuist) bij haar ouders, ligt Cecil op sterven: Hij blijkt kanker te hebben. Op zijn sterfbed vertelt hij haar dat hij niet haar echte vader is, maar Grace zeg dat dat niets zal veranderen: Hij zal altijd als haar echte vader voelen. Dan sterft Cecil.
Uiteindelijk besluit Audrey het verhaal op te schrijven, maar het wordt niet het verhaal van Louis, maar van Cecil.
Waarom dit boek?
Ik las in 2010 Villa Magdalena van Santa Montefiore en dat vond ik zo geweldig dat ik de andere boeken ook wou lezen. Deze heb ik laatst nog voor de 4e keer gelezen, dus besloot ik het hier over te doen. Het is wel een volwassenenboek, maar dat voel je helemaal niet!
Er zijn nog geen reacties.