Burlington:
Als eerste heb ik opnieuw je ritme nagekeken. Ik ben zeer blij dat je blijkbaar het advies ter harte heb genomen, want de eerste twee strofes zijn dan ook perfect als het op ritme aankomt.
Dan de derde strofe. Je begon dus met een 6-8-7 ritme, en hier wissel je plots naar een 4-4-6. Als ik eerlijk moet zijn klinkt de derde strofe veel fijner en vloeiender dan de eerste twee, hoewel het ritme een beetje slepend klinkt. Ik ben zelf geen fan van die constante herhalingen in een gedicht en mijn advies is om er dat net iets kleins aan te veranderen, zodat je wel steeds hetzelfde zinnetje hebt maar bijvoorbeeld één sleutelwoord net anders maakt. Dit is een leuk iets om mee te experimenteren. Je wordt hier niet op afgerekend, dit is alleen een tip voor jou.
Ik denk dat het heel mooi was geweest als je in de laatste strofe hetzelfde ritme had gebruikt als in de derde strofe. Want ook hier verander je weer, van 4-4-6 naar 5-5-3.
Ik zie hoe je de USA hebt verwerkt in de laatste strofe en daar wil ik even dit aparte stukje voor nemen. Het is leuk en origineel gedaan, dat zeker. “For we, as in US”, bijvoorbeeld, vind ik een erg goed gevonden zin. Het is alleen de eindzin dit me dwars zit. “Until A.’
Ik zie er geen mening achter en het… Ik heb een beetje moeite dit onder woorden te brengen in het Nederlands, so; it doesn’t really make sense to me. It doesn’t have any meaning.
Het kan zijn dat ik dit gewoon niet zie en dat er wel iets achter zit, een betekenis of iets, maar nu staat er gewoon tot A. tot Amerika? Zelfs dat vind ik nu niet echt een ideale eindzin en omdat hij zo krot is vind ik hem ook niet echt passen.
Dit is langer dan ik het wilde, dus om het af te maken: al bij al een geslaagd gedicht. Ik zie zeker vooruitgang.
Cijfer: 7.5

Yoda:
Ten eerste moet ik zeggen dat ik dit gedicht een stuk moeilijker vond om te lezen. Het kan aan mij liggen, maar ik raakte meerdere kleren de draad kwijt. Je woordgebruik is natuurlijk weer prachtig, zoals ik van je gewend ben, alleen vond ik ditmaal wat foutjes in je ritme.
“Rule of old restored”: Eerste zin, vierde strofe. Al je eerste zinnen zijn 6 lettergrepen behalve deze, wat dus uit de toon valt.
“Sceptre closed portal of times”; Tweede zin, vijfde strofe. Alle andere tweede zinnen van iedere strofe hadden 8 lettergrepen, waar deze er maar 7 heeft.
“Northward route, eyed by gods.” Laatste zin, laatste strofe, zes lettergrepen in plaats van vijf.
Ik wijs dit aan omdat ik het niet van je gewend ben, misschien had je ze gemist of was het simpelweg je bedoeling, maar zoals je weet hecht ik veel waarde aan het ritme van een gedicht.
Verder past het zeer goed bij het land dat je koos, ook vind ik het mooi hoe je de mythologie er in hebt verwerkt.
Cijfer: 7.8

Lizazonnetje:
Ik begin bij ieder gedicht dat ik jureer met het ritme. Ik ben dus begonnen met tellen bij jou, maar ben halverwege afgehaakt omdat je mijn vorige advies blijkbaar genegeerd heb. Ook in dit gedicht zit geen ritme wat toch wel zeer belangrijk is, anders is het een plat stuk tekst.
Daarbij begrijp ik niets van je interpunctie gebruik. Hier een komma, daar een punt, dan plots helemaal géén leestekens…
Het past wel bij het land, hoewel ik het onderwerp een beetje standaard vind gekozen. Jammer van je woordgebruik, wat niet erg fijn leest.
Cijfer: 5

Myrnaaaa
Je begint zeer goed, er zit zelfs een ritme in de eerste stukken, maar helaas zie ik dat snel wegvallen. Probeer hier aan te werken. Dit zal waarschijnlijk ook het Sinterklaasrijm gevoel weg halen, want dit heb ik nu een beetje. Bij dit gedicht mis ik de interpunctie eigenlijk compleet. Leestekens zijn geen regel voor gedichten, dit is een persoonlijke mening waar je niet op word afgerekend. Persoonlijk mis ik dit dus.
Het past bij Mexico, hoewel ik het Indianen en lianen stukje… Tsjah. Officieel worden de Maya’s onder indianen gerekend maar toch is het een compleet andere cultuur. Ook het “De cultuur lijkt Spaans” vind ik niet zo’n fijne verwoording: Had je niet beter research kunnen doen om zelf over de cultuur te vertellen in plaats van het te vergelijken?
Cijfer: 6.5

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen