Foto bij Wat voorafging - De 76e Hongerspelen

“Ik ben Adriënne Snow, 17 jaar oud”, zei ze kalm.
“Familie van…”, Katniss was verbaasd.
“Zijn kleindochter.”
“Ken je dat meisje goed?”
“Nee, maar ik vind niet dat twaalfjarigen mogen meedoen aan de Spelen.”
“Dapper van je. Ga maar bij de andere tributen staan.”
“Ik zou graag nog even iets zeggen”, was Adriënnes antwoord. Katniss knikte verbaasd dat dat kon.


Adriënne nam de microfoon en wendde zich tot het publiek. “Dit is vreselijk, een hel. Die hele Hongerspelen, hoe kan iemand dit een goed idee vinden? Kinderen, die nog een heel leven voor zich hebben, met elkaar laten vechten tot er maar één overleeft. Vre-se-lijk. Maar wat het ergste is dat jullie dit léúk vinden. ‘Joepie, het zijn weer Hongerspelen’. Pas nu, nu jullie eigen kinderen hier op het podium staan, klaar om in de arena gegooid te worden, pas nu vinden jullie dit plots niet leuk meer. Vreselijk toch, dat ze ons dit aandoen, niet? De districten komen in opstand tegen ons, tegen die vreselijke Hongerspelen, die onder andere door mijn grootvader in stand werden gehouden. Mijn grootvader, president Snow, die de Hongerspelen gebruikte om de districten te onderdrukken, die me meermaals heeft uitgelegd waarom die traditie in ere moest gehouden worden. En toch heb ik het altijd afgekeurd, mijn hele leven lang. Desondanks sta ik hier nu, op dit podium, tijdens de boete, klaar om over een paar dagen vrijwillig in de arena gegooid te worden. Zou het nu niet logisch zijn dat ik kwaad was? Degenen die in opstand hiertegen kwamen, doen ons dit nu aan. Maar nee, ik ben niet kwaad. Meer zelfs, ik vind dat ze gelijk hebben. Wij hebben hen jarenlang gedwongen toe te kijken hoe hun kinderen stierven voor ons vermaak, nu is het aan ons om te beseffen hoe erg dat is. En dat kan maar op één manier.” Adriënne zweeg. Iedereen had doodstil geluisterd. Katniss kon haar oren niet geloven, de kleindochter van heer grootste vijand gaf hen gelijk om dit te doen, om op deze manier wraak te nemen. “Vrolijke Hongerspelen!”, gilde Adriënne plots met een hoog stemmetje door de microfoon. Ze gaf de microfoon terug aan Katniss en ging bij de andere tributen staan. Iedereen leek behoorlijk in de war.

Reageer (5)

  • Gunderson

    Omg zij is awesome!

    9 jaar geleden
  • Gisborne

    Mag ik even zeggen hoeveel ik van die Adriënne hou? (niet te letterlijk nemen xD) Maaaaann, haar speech xD

    1 decennium geleden
  • Faelain

    geweldig, dat collins hier zelf niet opgekomen is (Y) (yeah)

    1 decennium geleden
  • NEWgirlS

    te gek xd
    snel verder

    1 decennium geleden
  • EffieTrinket

    Dis meid is gewoon weg GENIUAAL!! _O_
    Snel veder :Y)

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen