Niallvember
Een verhaaltje met wat rijm is geen gedicht. In dit stuk zit geen metrum of ritme, het zijn wat zinnetjes die op elkaar rijmen. Ik stel voor dat je je eerst verdiept in het dichten, dus wat research doet.
De eerst strofe begint bijvoorbeeld al met 10 lettergrepen, wat ik sowieso al zeer lang vind voor een gedicht. De tweede zin van de strofe is 7 lettergrepen, de derde zin ook en de laatste zin heeft er acht. Je verschuift steeds in je ritme, want de tweede strofe begint met 13 lettergrepen. Misschien moet je je eens verdiepen in de vele soorten gedichten die er bestaan, er is namelijk gen gedicht waar het ritme zo is. Zelfs het rijm schema verschuift per strofe. Nu is rijm niet iets dat je per se in een gedicht moet stoppen, er zijn genoeg gedichten zonder rijm. Maar een gedicht draait wel om ritmes en metrums.
Dan zijn er nog een paar kleine spelfouten, zoals ‘ocean’ wat Engels is. In het Nederlands is het ‘oceaan’. Of het woord ‘scheuren’. Zand scheurt niet, ik denk dat je schuren bedoelde. Scheuren, als ik “ik scheur een stuk papier af” past er niet echt bij.
Ook je interpunctie is niet zeer goed, de ene keer gebeur je helemaal niets, behalve een punt de andere keer smijt je ergens een komma tussen.
Cijfer: 5

Criminiall
Ik vind het een goed begin hebben. Je begint je eerste strofe netjes met een goed ritme, wat helaas daarna weg valt.
Ritme van het gedicht: 5, 6, 5 – 6, 6, 5 – 7, 5, 5 – 7, 5, 13
Ik hecht zeer veer waarde aan een metrum/ritme bij een gedicht. Dat is wat een gedicht maakt, anders is het gewoon een stuk tekst met korte zinnen.
De eerste strofe leest wel fijn, maar daarna lijk je van vorm te veranderen. Je eerste strofe je namelijk een tweedelige zin; Een treurig gezicht, turend in de diepte. – Met daarna een korte, 5 lettergrepen zin er achter.
De tweede strofe, word helemaal omgedraaid. Hier begin je met een 6 lettergrepen zin, met daarna een tweedelige zin er achter. Nu is dit niet meteen fout en had het zelfs zeer mooi geweest als je je eerste ritme had gevolgd. (5, 6, 5) Maar in plaats daarvan heb je dus twee zeslettergrepen zinnen en één met vijf.
Bij de derde strofe worden er zelfs nog zinnen met 7 lettergrepen ingegooid, waardoor dus het ritme weg is. Ik hoop dat dit alles een beetje duidelijk is voor je, zo niet kun je me altijd vragen stellen of je ritme-keuzes verduidelijken.
Dan is er nog de laatste zin, met 13 lettergrepen wat ik er dus eigenlijk niet tussen vond passen, maar wat het missende ritme wel weer een beetje goed maakt, omdat het er bij past.
Het gedicht zelf vond ik goed bij het plaatje passen, erg origineel en geen spelfouten.
Cijfer: 7

Bloedzoeker
We beginnen maar weer eens met het ritme. Ik heb je topic gezien waarin je dit gedicht ook geplaatst hebt, waar iemand anders hetzelfde zei en wat ik bij meerdere mensen in deze wedstrijd heb moeten zeggen. Dit “gedicht” zijn wat regels die op elkaar rijmen. Er zit geen metrum of ritme in, terwijl ik dit wel, juist van jou, verwacht had, aangezien je zelf ooit die gedichtenwedstrijd hebt georganiseerd. Daarin heb ik het ook meerdere malen uitgewezen dat een gedicht een ritme of metrum nodig heeft. Anders is het gewoon platte, niet-vloeiende tekst die rijmt, zoals nu.
Ook is er geen interpunctie in je gedicht. Dit is niet echt fout, maar het brengt vaak wel vorm en nadruk in het gedicht. Ook vind ik je foto zeer weinig passen bij het gedicht, qua sfeer en zie ik er niets in dat met het bovennatuurlijke te maken heeft.
De laatste strofe steekt me ook een beetje tegen door de herhalingen. Twee keer vermengt, twee keer het woord ‘dood’? Let daar op, zoek desnoods synoniemen op en verwerk die. De herhaling maakt het een beetje irritant om te lezen, omdat ze zo dicht op elkaar zitten.
Cijfer: 4.5

Biologist
Dit gedicht was zeer moeilijk te lezen. Ten eerste omdat het één lange strofe was, wat niet per se fout is, alleen lastig om te lezen, maar ook omdat de je interpunctie zeer raar was. Interpunctie in een gedicht kan gebruikt worden om de lezer te helpen en om het gedicht mooi te laten vloeien. Ik heb dit gedicht meerdere keren hardop gelezen en ben hierbij meerdere keren de draad kwijt geraakt. Soms is er compleet geen interpunctie, dan staat er een komma op een rare plaats, etc.
Ook heb ik geen metrum of ritme in je gedicht kunnen ontdekken, wat het voor mij eigenlijk een plat stuk tekst met rijm maakt. Dit heb ik met meerdere mensen gezien en voor mij persoonlijk is het geen gedicht. Een gedicht is een vloeiend stukje tekst op een metrum of ritme.
Het duurde even voor ik het bovennatuurlijke er uit kon halen en persoonlijk vond ik het gedicht een beetje zoetsappig, maar daar word je niet op afgerekend.
Cijfer: 4


Jezabels
Er zit totaal geen metrum of ritme in je gedicht. Een gedicht hoort een vloeiend metrum of ritme te hebben en dit vind ik niet terug in je gedicht. Als je dit wel had toegepast, was het zeer mooi geweest, zelfs met de lange zinnen. Maar nu zijn het dus gewoon wat mooi gevormde zinnen die niet vloeiend zijn, die dus zeer moeilijk als een gedicht lezen.
De zinnen zijn dus mooi, hoewel ik ze persoonlijk iets te lang vind, en ik heb moeite met het ‘bovennatuurlijke’ in je gedicht te vinden. Dat vind ik namelijk niet terug in je gedicht. Het concept van natuur en vernietiging zie ik er in, maar dat is alles. Je hebt geen interpunctie gebruikt, maar dit is niet echt een fout, meer iets wat ik zelf als lezer irritant vind. (Je wordt hier dus niet op afgerekend.)
De laatste “strofe”… Tsjah, ik vind het persoonlijk zeer irritant lezen op die manier. Als het één eindzin was geweest, misschien zelfs met een eindrijm, hoewel dat niet had gehoeven, was het veel mooier geweest dan een nieuwe regel voor ieder woord.
Cijfer: 6

Burlington
Het bovennatuurlijke komt niet zeer duidelijk terug in je gedicht, het is omdat ik wist dat het over Engelen ging, dat ik het niet hoefde te vragen. Toch heb ik liever dat je het thema uit het gedicht kan halen zonder die hulp.
Verder vind ik ook hier geen metrum of ritme terug. Ik heb de lettergrepen van iedere regel geteld, maar een duidelijk vloeiend ritme/metrum is niet te vinden. Ook zijn de kleine herhalingen niet fijn om te lezen. De eerste twee regels meteen al tweemaal het woord ‘Fly’, dan tweemaal het woord ‘colors’. Als je dit had doorgezet door het gehele gedicht heen met een goed ritme er onder had het misschien nog fijn gelezen, maar dat heb ik nu niet zo. Toch goed verwoord, je Engels is erg netjes. Je interpunctie is entjes, hoewel ik af en toe een komma mis. Hier word je niet op afgerekend, aangezien interpunctie niet verplicht is bij een gedicht, hoewel dit wel kan helpen met het ritme en de boodschap goed over te brengen.
Cijfer: 6

lizazonnetje
Okay, dit gedicht was zeer moeilijk en lichtjes irritant om te lezen. Er zit totaal geen ritme in, het zijn wat korte regeltjes met één of twee woorden. Je begint met regels van twee of vijf lettergrepen, daarna gooi je er plots langere zinnen van 7 lettergrepen bij… Het klinkt niet vloeiend en leest eerlijk gezegd dus niet zeer fijn.
Ook zit er eerlijk gezegd weinig bovennatuurlijks in. Hey ‘gedicht’ is erg vaag en het thema dat ik er uithaal is misschien iets met dromen en slaap. Het past dus niet echt bij de opdracht. Ik vond het helaas niet zeer fijn om te lezen, hoewel het wel bij je foto past.
Cijfer: 4

Myrnaaaa
Ten eerste moet ik opmerken dat dit meer een songtekst dan een gedicht is. Een songtekst word geschreven op een muzikaal ritme, wat ik hier nog ongeveer in kan zien. Een gedicht wordt op een vloeiend, vast ritme/metrum geschreven, wat hier absoluut het geval niet is. Bij een gedicht heb je strofes met iedere zin een bepaald aantal lettergrepen in een vast patroon. Als je dit doet klinkt het veel vloeiender, zoals een gedicht hoort te zijn.
Dan zijn er nog de kleine Engelse grammatica fouten. ‘Who nobody could see/who were not there’? Wat je nu letterlijk in de twee zinnen schrijft is; ‘Ze zagen dingen wie niemand kon zien, Ze voelde dingen wie er niet waren.’ De ‘who’ staat dus fout in deze zinnen en moet vervangen worden door ‘which’.
Het ‘bovennatuurlijke’ komt wel goed terug in je inzending en past bij je foto, dus je hebt je aan de opdracht gehouden!
Cijfer: 6.5

Yoda
Je ritme is perfect, je hebt een mooi rijmschema gekozen. Het gedicht past perfect bij het plaatje en houd de aandacht goed vast. Het is niet heel erg kort, maar ook niet zo lang dat men de aandacht verliest.
Eigenlijk ben ik super mijn best aan het doen om nadelen te vinden, maar helaas gaat dat niet. Je krijgt van mij dus een 9, omdat er altijd ruimte voor verbetering is, maar dit is echt prachtig gedaan. Ik heb hem meerdere keren gelezen omdat ik hem gewoon zo mooi vond. Goed gedaan.
Cijfer: 9

Reageer (1)

  • Patholoog

    Er hoeft geen metrum in een gedicht te zitten. Die soorten vallen onder een modern gedicht en die hebben een grote dichterlijke vrijheid. -if you know what i mean.

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen