OO1. De Tributen
Primrose
Ik deed mijn ogen open en keek naar een foto , de foto was al heel oud , maar ik vond het fijn om de foto te zien. Papa stond erop en Katniss , Ooo wat miste ik die twee , er ging een steek van pijn rechtstreeks naar mijn hart. Naast mij lag Boterbloem , ik aaide hem en hij begon wat te spinnen. Ik ging op de rand van mijn bed zitten en keek naar mijn boete-kleding , afschuwelijk vond ik het , dat er elk jaar weer meisjes en jongens de Arena in moeten. Mijn moeder was nog aan het slapen , ik besloot haar niet wakker te maken , ze had al zo zwaar , deze uurtjes rust gunde ik haar. Ik liep naar de spiegel en begon mijn blonde haren te kammen met Katniss oude borstel. Alleen maar voor ons , dacht ik , ze is gestorven voor ons ,om ons eten te geven, een nieuwe steek schoot naar mijn hart en er rolde een traan over mijn wang. Ik legde de borstel weer op het kastje en ging naar mijn geitje , Lady toe , ik gaf haar een stukje wortel en ook gaf ik haar en kusje op haar wang , zij gaf mij weer een kusje , flats ging haar tong langs mijn wang en ik begon te lachen.'Gekke geit.'Zei ik en pakte een emmertje die naast Lady stond en begon haar te melken , dat vond ze niet leuk en ze begon te stampen.'Lady , Ssssstt!'Zei ik maar Lady trok zich er niks van aan. Toen ik de geit eenmaal gekalmeerd had kwam mijn moeder de keuken binnen gelopen. 'Prim , hoevaak heb ik wel niet gezegt dat Lady niet naar binnen mag ,nu die geit naar buite- Wacht eens even! Waar zijn die twee wortels die hier gisteren nog lagen?'Zei ze boos.'Sorry mam , Lady werd boos en ik kon haar niet kalmeren.'Ik zette mijn liefste lachje op en ze schoot in de lach.'Nou ga maar kijken bij de as of er nog iemand wortelen aan je wilt verkopen. Na Katniss dood , ging ik soms naar de as , om medicijen die mijn moeder had gemaakt van de kruiden in onze kleine tuin , te verhandelen, en als dat niet werkte had ik altijd Lady's melk en kaasjes nog. Aan het begin had ik het dood eng gevonden , en had daarom Gale mee gevraagt , ik kon Gale niet heel goed , maar heb hem vaak genoeg gezien met Katniss , dat ik zeker weten wist dat ik hem wel om hulp kon vragen.
Op weg naar de as zag ik nog een paar bekende en kletste een beetje , niemand was vrolijk , wat logisch was want het was de dag van de boete ,was iedereen gestresst en bang , er was ook bijna niemand buiten , maar in de as was het altijd druk , eenmaal daar aangekomen liep ik naar sluwe sae en vroeg of ze nog wortels had , ze knikte en ik pakte wat melk van Lady.'Is dit genoeg?'Zei ik en ze pakte de melk , rook eraan.'Prima melk Prim.'Zei ze en ze schoof de wortels mijn kant op.
Toen ik weer thuis was riep ik mijn moeder.'Mamma! Ik heb wortels!'Riep ik en hoorde ergens een oké vandaan komen. Ik liep naar mijn moeder toe en ik zag dat ze rode ogen had. 'Rustig mama , het komt allemaal wel goed.' Maar ik snapte dat ze bang was , want als mijn naam werd getrokken uit de boetebal was de kans groot dat ik het niet zou overleven in de arena , maar die gedachte verbannde ik al snel uit mijn hoofd, mijn naam word vast niet getrokken.
Ik zat op een stoel en mijn moeder vlechte mijn haar ,ik had Katniss oude boetekleding aan , die me veel te groot was maar mijn moeder had hem vanachter vast gezet. Mijn moeder had een chique jurk aan , een jurk van voordat ze in de laag woonde , sommige mensen begrepen niet dat ze met mijn vader was getrouwd , mijn moeder had een prima leven toen ze in een middelstand familie woonde , haar ouders hadden een eigen apotheek waar mijn moeder ook werkte , haar ouders behandelde ook weleens mensen die gewond waren , bijvoorbeeld bij een mijn ongeluk , zo heeft ze pappa ook ontmoet , hij was gewond en zij moest hem verplegen , het was liefde op het eerste gezicht had mijn moeder gezegt. Toen mijn moeder klaar was met mijn haar liepen we hand in hand naar het plein waar de boete gehouden werd. Ik moest bij mijn leeftijd genootjes staan , een paar kinderen moesten huilen , ik ook bijna , maar hield me in , voor mijn moeder , ik wou niet dat ze nog meer pijn kreeg. Er loopt een vrouw het podium op. Effie prul , haar haren zijn deze keer roze gekleurd en ze draagt zo'n achterlijk oranje mantelpakje. Ze gaat voor de microfoon staan en zegt met haar opgewekte capitool accent :'Fijne Hongerspelen! En mogen de kansen immers in je voordeel zijn!'Haar hakken klikken op en neer op het podium terwijl ze naar de boete bol loopt.'Dames gaan voor!'Zegt ze en haar hand verdwijnt in de bol , woelt er flink doorheen en haalt dan een wit strookje tevoorschijn. De menigte houdt zijn adem in , en het enigte wat er te horen is , is daar verschrikkelijke opgewekte achtergrond muziekje. Effie loopt weer naar haar microfoon en strijkt het strookje glad. Haar stem galmt over het plein. Het word even zwart voor mijn ogen , dan herstel ik mezelf , kijk nog even naar mijn moeder , en loop dan naar het podium , waar Effie me feliciteerd , terwijl de tranen over mijn wangen rollen.
Reageer (2)