Donny flipt en wordt razend!
Steel neemt Donny op sleeptouw om zichzelf te beschermen en om te overleven.
De volgende dag wordt Donny wakker door een hoop kabaal op de gang. Dat is de wakker-maak-dienst. Met een stok gaan ze dan langs de metalen pijpen van de cellen om iedereen wakker te maken.
Donny en Steel worden wakker.
De celdeuren gaan open en de gevangenen stappen naar buiten. Ze gaan in rijen staan voor de 3 bewakers.
Een korte inspectie en dan lopen ze naar de eetzaal voor ontbijt.
Deze ochtend kijken weer vele naar Donny, maar hij probeert het gewoon te negeren.
Als Donny met zijn dienblad naar een tafel wil lopen wordt hij opzij geduwd door een andere gevangene. Donny’s eten valt op de grond en de man die hem duwde zoekt nog ruzie ook!
‘Look out where you move, stupido.’ zegt de man.
Donny zwijgt en kijkt van de man weg.
Die loopt dan verder en Donny raapt zijn eten op.
Na het ontbijt zijn de gevangenen naar de gym gegaan.
In de gym staan wat fitnessapparaten, een aantal gewichten en wat tafels met stoelen.
Donny pakt een stoel en gaat ergens in een hoek zitten. Hij houdt alles in de gaten. Hij wil niet dat hij dadelijk wordt uitgekozen om mee te vechten. Nou heeft Donny wel eens vaker ruzie gehad en gevochten, maar niet tegen groepen gevangenen die voor wie-weet-wat in de gevangenis zitten.
Dan komt Steel binnen. Hij gaat naar de gewichten.
Het begint Donny nu wel op te vallen. Er is geen enkele blanke man naast Steel en zichzelf. Misschien heeft Steel hem ook wel nodig.
Twee dagen later wordt Donny weer wakker door het wakker maak comité.
Donny en Steel stappen uit bed en lopen naar de open celdeuren. Weer komt er een kleine inspectie door de bewakers.
De afgelopen twee dagen is Donny al een paar keer meer geduwd en aan de kant gezet. Al een keer in elkaar geslagen en nog steeds veel aangekeken.
Weer staat Donny in de rij om eten te krijgen. Na het ontvangen van zijn eten loopt hij met zijn dienblad naar een tafel. Dit keer wordt hij weer in zijn rug geduwd en al zijn eten ligt weer op de grond.
Donny blijft staan en dan geeft de man Donny een harde stoot in zijn zij. Donny neemt een stap opzij en draait zich dan om naar de man. Donny weet niet wat hij voelt. Het spookt allemaal door zijn hoofd. Hij weet dat zijn leven is verdoemd. Uit alle woede en liefde voor degene die hij mist haalt hij uit en slaat met al zijn kracht de man op zijn neus. Zo hard dat zijn neusbotje zijn hersenen in schiet.
Zodra Donny zijn hand terug haalt valt de man in één klap dood op de grond. Iedereen kijkt hem nu aan. Donny kijkt in het rond en heeft nog niet door wat er is gebeurd. Dan kijkt hij omlaag naar de man. In eerste instantie schrikt hij door het zien van het lijk dat voor hem ligt, maar dan begint hij te begrijpen dat hij die man heeft gedood. Voordat hij verder iets kan denken wordt hij in zijn nek geslagen door een bewaker. Ze slepen hem mee naar een isolatiecel. Voordat hij erin gaat, brengen ze hem tot zijn zinnen.
Marquez komt er dan bij en zegt tegen Donny: ‘That was not very smart, boy.’
Dan geeft hij Donny een stomp in zijn maag.
De bewaker die Donny vast heeft gooit hem letterlijk de isolatiecel in en doet hem dicht.
Donny zit nu in kamer waar het helemaal donker is. Er is geen licht, geluid of eten in deze ruimte. Donny wordt omvangen door angst. Pure angst. Iedere minuut lijkt wel een uur te duren. Waarom overkomt hem dit? Waarom moest hij nou zo nodig naar Mexico? Hij slaat meerdere malen tegen de deur en tegen de muren. Hij schreeuwt dat hij eruit wil.
Totdat hij in enen al zijn angsten overwint. Hij begrijpt dat hij hier moet vechten voor een overlevingspositie. Als hij terug komt, zullen de meeste hem wel willen slaan of erger; vermoorden. Hij zou zich moeten verdedigen om in leven te blijven. De tweede dag blijft Donny slapen. De derde, vierde en vijfde dag blijft Donny bezig met opdrukken, allerlei oefeningen om zijn spieren en kracht te trainen. Daarna gaat hij ergens in een hoek zitten. Hij probeert terug aan huis te denken. Hij ziet zijn moeder al voor zich. Totale chaos en helemaal overstuur. Als hij daar aan denkt komen er tranen uit zijn ogen, maar dan opeens hoort hij de celdeur ontgrendeld worden.
Donny blijft gewoon zitten als Marquez binnen komt. Donny sluit bijna zijn ogen. 5 dagen geen licht gezien doet hem zeer in de ogen.
Hij gaat voor Donny staan en zegt: ‘So kid. Round two. Behave this time.’
Donny staat op en wordt meegenomen naar de douches.
Daar wordt hij met een brandslang schoon geschoten. Hij kan zich nergens aan vast houden, dus na een paar seconden glijdt hij onderuit en wordt hij een hoek in gespoten.
Hij kleedt zich om en wordt meegenomen naar zijn cel.
Steel ligt daar op bed met een boek. Hij gaat rechtop zitten als Donny terug in de cel wordt gezet. Steel kijkt zijn celmaat aan als die op zijn eigen bed gaat zitten.
Donny merkt dan op dat Steel naar hem kijkt. Langzaam draait hij zijn hoofd naar Steel. De twee kijken elkaar strak aan.
‘What?’ vraagt Donny lichterlijk assertief.
Steel glimlacht en zegt: ‘Nothing.’
Dan kijken de twee recht vooruit.
‘You killed a men last week.’ zegt Steel dan.
Donny kijkt vooruit met een boze blik en zegt: ‘I couldn’t take it anymore.’
Steel knikt begrijpend en zegt: ‘I will learn you how to survive in this hell, ok?’
Donny kijkt naar Steel en vraagt: ‘White brothers should help each other out, right?’
Steel draait zijn hoofd ook, knikt en zegt dan: ‘Right.’
De twee hebben dan nog een heel gesprek. Steel vertelt dan dat hij in het echt Carl Jones heet. De naam Steel kreeg hij toen hij in een gevecht een ijzeren plaat tegen zich aan kreeg en daarna gewoon heeft doorgevochten. Hij zit hier, omdat hij als soldaat van de Navy Seals in Amerika een missie moest volbrengen, maar die was gefaald. Zo was hij hier heen gebracht. Zonder geldige reden. Net als Donny.
Het is dan alweer 20.00 uur en Donny valt na even gelegen te hebben in slaap.
De volgende dag komen Steel en Donny de eetzaal in. Ze worden nu beide aangekeken.
De twee lopen naar de rij om eten te krijgen.
Met hun eten lopen ze naar een tafel en beginnen te eten.
Die middag gaan Steel en Donny beginnen met gewichtheffen.
Als Donny staand gewichten aan het heffen is komt er een man op hem afgelopen. Die man heeft een mes in zijn hand. Donny ziet hem aankomen en als de man wil gaan steken, slaat hij de man met het gewicht in zijn hand op zijn gezicht. De man valt van de klap op de grond. Zijn hoofd ligt open en er komt veel bloed uit.
Het duurt niet lang totdat alle gevangenen een kring om Donny heen maken. De man met het bloed kruipt langzaam van Donny weg. Donny kijkt hem kwaad aan. Dan komt er opeens een andere man in de kring en zegt tegen Donny: ‘You hurt my brother. Now you die.’
De man begint Donny te slaan, maar dan krijgt hij een harde klap van Steel tegen zijn gezicht.
‘If you want him, you first have to go through me.’ zegt hij dan. Dan beginnen sommige van de gevangenen te roepen. Allemaal roepen ze: 'Fight! Fight! Fight! Er stappen dan twee mannen naar voren. Twee sterke Mexicaanse mannen.
Donny kijkt Steel schuin aan en vraagt: ‘Part of your plan?’
Steel zegt dan met een grote glimlach: ‘They are easy. You better prepare for Marquez after it.’
Donny glimlacht.
Dan lopen de twee Mexicaanse mannen op hen af.
De twee staan al klaar om aan te vallen en halen dan uit om op Donny en Steel in te slaan.
Steel gaat gelijk lomp op zijn tegenstander in, maar Donny wacht de klap eerst even af. De Mexicaan slaat en Donny bukt. Meteen geeft hij de man een stomp in zijn maag. De man bukt voorover en Donny bindt gelijk strak zijn arm om zijn nek. Met lomp geweld gooit hij zijn tegenstander op de grond. De twee liggen met veel pijn op de grond als er vier bewakers aankomen en zich tussen de massa mensen te wringen. Dan komen ze bij Donny en Steel.
Ze nemen de twee mee en worden naar het kantoor van Marquez. De twee worden daar met lomp geweld op een stoel gezet voor het bureau van Marquez.
Die staat ernaast en zegt dat de twee er een puinhoop van hebben gemaakt.
Steel en Donny zwijgen. Marquez gaat dan naast Donny staan en zegt: ‘Didn't a few days of isolation impress you.’
Donny kijkt Marquiz schuin en boos aan.
‘This time you two were not the troublemakers. Next time you two get in a fight I make sure you both get a long isolation.’
Er zijn nog geen reacties.