Lola Harttrip is al in de trein, samen met onze mentors. In de meeste districten hebben de beide tributen een andere mentor, in district 3 ook. Alleen in district 12, waar er maar een winnaar in leven is, delen de beide tributen hun mentor. Ik weet nog niet wie mijn mentor wordt, dat gaat Lola als het goed is nu in de trein bekend maken. Het duurt nog minstens een dag tot we in het capitool zijn. Het capitool ligt waar vroeger de Rocky mountains hebben gelegen. District 3 ligt wat meer naar het westen van Panem.
'Giohn, Wiress,' zegt Lola, 'Als begeleidster van jullie district moet ik jullie vertellen wie jullie mentors zijn. Jullie zien ze hier naast me.'
Beetee en Gina. Ik vind Gina niet zo aardig, ze doet me te makkelijk over moorden. Het schijnt dat zij tegen de tributen zegt dat ze geen moeite moeten hebben met het doden van tributen. Nee, ik wil Beetee als mentor. Hij is erg aardig. Hij heeft de andere tributen op een pijnloze manier vermoord door die stroom. Dat heeft hij meer uit genade gedaan dan uit moordlust. Die andere tributen gaan toch wel dood, en de beroeps, zoals ik ze altijd noem, doen dat langzaam en pijnlijk.
'Wiress, jij krijgt...,' begint Lola.
Ze is even stil. Ik kan niet tegen die stilte. Ik wil gewoon dat ze meteen zegt dat ik Beetee krijg, in de plaats van eerst stil te zijn.
'Jouw mentor is Beetee,' besluit Lola, 'En Giohn, jij krijgt Gina.'
Ja! Beetee is mijn mentor! Niet Gina, aan haar heb ik niet veel, zij heeft liever het Giohn-soort tributen. Gina zal vast gezegd hebben dat ze Giohn wil, zodat ik Beetee als mentor heb.
'Mag ik met mijn mentor mijn tactiek bespreken?' vraag ik aan Lola.
Lola knikt langzaam, waardoor haar afschuwelijke pruik heen en weer wipt. Maar ik ben blij dat ik Beetee als mentor heb en niet zo'n mens als Gina. Beetee loopt de coupé uit, zoals het capitool die hokjes in een trein noemt.
'Zullen we in jou coupé gaan zitten?' vraagt Beetee.
Ik heb geen idee waar dat is en hoe mijn coupé eruit ziet, maar dat zie ik dan wel weer. Ik wil Beetee om raad vragen en ik wil hem vertellen wie ik ben en wat ik kan. Ik wil de spelen winnen, voor mijn moeder en mijn broer, en voor Issy. Ik volg Beetee, die een deur opendoet voor mij, waar hij mij eerst naar binnen laat lopen. Ik zie een kamer met een bed, en nog aardig wat ruimte. In de achterste hoek staat nog een stoel, waarschijnlijk zodat Beetee daar kan zitten. Ik ga zelf op het bed zitten. Het bed is veel zachter dan ik gewend ben. De bedden thuis zijn veel harder. Maar een harder bed vind ik denk ik fijner, omdat ik het gewoon gewend ben. Beetee gaat zoals ik al verwachtte op de stoel zitten.
'Wat heb je al bedacht?' vraagt hij, 'Heb je al een tactiek? En hoe moet ik je daarbij helpen?'
Ik haal even diep adem voor ik ga praten en bedenk precies wat ik allemaal ga zeggen, anders ga ik stotteren.
'Ik wil mijn intuïtie gaan gebruiken, en mijn slimheid. Jij hebt je kennis gebruikt voor je draad, maar dat trucje doe ik je niet na,' zeg ik, 'Maar ik voel dingen aankomen, bij een raadsel weet ik de oplossing vaak al voor ik er echt goed over nagedacht heb. Bij de boetes heb ik het al aan voelen komen dat ik de tribuut zal zijn.'
'Als de mensen jouw intuïtie en slimheid leren kennen, zal je vast sponsors krijgen, dus tijdens je interview moet je de mensen erover vertellen. Vertel ze dat de andere tributen jou niet zomaar te pakken krijgen, en dat je niet zomaar doodgaat in die arena. Ik ga zo met je de andere boetes bekijken, dan kijken we wie je concurrenten zullen worden, en voor wie je niet bang hoeft te zijn. Je intuïtie kan je misschien wel vertellen wie we niet mogen onderschatten. Dat geeft je al een flinke voorsprong. Kom maar, dan gaan we de boetes kijken. Giohn en Gina kijken de boetes na ons.'
Ik volg Beetee naar de plek waar de boetes uitgezonden worden. In de districten kun je nu de andere boetes zien. De meeste tributen vergeet ik ieder jaar, anderen onthoud ik. Maar de tributen die ik onthoud zullen ook wel belangrijker zijn voor mij, omdat ik de doorsnee tributen vergeet. De tributen die meestal het gevecht bij de hoorn des overvloeds al sterven. Ik ben niet van plan bij dat gevecht te sterven, ik ben snel genoeg om een paar spullen te grijpen voor de anderen me proberen te vermoorden. Wapens heb ik niet nodig, denk ik. Ik heb liever niet-dodelijke wapens, want met zware wapens kan ik niet overweg. Dan start Beetee de andere boetes op.

Een paar boetes blijven me bij. In district 1, een jongen die bijna twee keer zo groot is als ik. In district 2, een meisje met lang pikzwart stijl haar en bruine ogen, een stuk groter dan ik, en zeer snel. Ze biedt zich aan als tribuut voor de naam is voorgelezen. Ze is 18, en wil graag winnen. Dat is duidelijk. District 3 wordt overgeslagen, aangezien ik daar zelf vandaan kom. Het is niet zo zinvol die boete te kijken. Uit district 7 een meisje met vreemde ogen. Ze lijkt haast blind. Ze is nog maar 14, hooguit. De jongen uit district 9, een reus, net als Giohn. Die zal ook vast bij de beroeps gevraagd worden. Het meisje uit district 11, een lang meisje met een satijnbruine huid. Ze ziet er niet erg sterk uit, maar wel heel slim. Ze heeft een zeer intelligente uitdrukking, en ze lijkt me erg aardig. Het soort meisje waar ik graag een pact mee zou sluiten. Ik weet niet of ik een pact wil sluiten, maar er zijn twee tributen die in aanmerking komen: Het blinde meisje uit district 7 en het slimme meisje uit 11. Maar als ik een pact sluit, zullen de tributen wel sterven, als ik niet sterf. Maar als ik niet win, ben ik voor een van hen twee. Ik herinner me van alleen hen twee de namen nog. Het meisje uit 11 heet Minerva. De godin van de wijsheid. Het blinde meisje uit 7 heet Ceilena. Blind. Minerva, wijsheid. Ceilena, blind...
'Beetee, ik weet niet of je wil dat ik een team sluit, maar als dat moet, zou ik Minerva en Ceilena in mijn team willen,' zeg ik, 'Het blinde meisje uit 7 en het meisje uit 11.'
Beetee knikt.
'Je sluit geen team omdat je verwacht te winnen, maar omdat je wil dat als je het niet redt, je teamgenoten winnen. Wil je dat zij winnen als jij sterft?'
Ik knik alleen maar. Ik wil dat zij winnen als ik dat niet doe...

Reageer (2)

  • xGESTOPT

    Me Tooo(H)

    1 decennium geleden
  • xHeyfae

    Ik ben echt dol op dit verhaal(H)
    Abo

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen