Hoofdstuk 1 - De praktijk van dierenarts De Graaf [Deel 2]
‘Oké. Ga dan maar naar boven en pak een koekje, en misschien kun jij wel alvast thee zetten want Birgit komt zo met Lilly.’
‘Ja…Birgit?’
‘Ja. Zo heet de nieuwe oppas.’
‘O. Leuk,’zei ze, op een toon waaraan meteen duidelijk was dat ze het niet meende.
Ze vond het nog steeds jammer dat hun eerste oppas verhuisd was. Ze heette Karla, en ze paste al heel lang op hen. De laatste tijd natuurlijk meer op Lilly dan op haar.
De oppas bij hen thuis was automatisch een soort hulp in het huishouden, en het waren vaak mensen die veel van dieren wisten. Dat was zo leuk aan Karla; ze had dezelfde opleiding gedaan als haar vader. Dat betekende dus dat ze eigenlijk ook dierenarts had kunnen worden, maar ze bleef liever oppassen en assisteren. Dat kon, omdat Karlas man ook werkte. Maar toen verongelukte haar man en kwam in een rolstoel terecht. Karla was er kapot van, ook omdat ze daarom moesten verhuizen naar een huis zonder trappen of drempels. Er waren niet veel van dat soort huizen in de buurt, dus moesten ze naar een ander dorpje. En dat was ver weg dus kon Karla niet meer bij hun werken.
Sinds Karla weg was hadden ze al meerdere oppassen gehad; Cissy, Tamara, Christine, Annie, Larissa en Kathie.
‘Nou, komt er nog wat van?’vroeg haar vader. Ze was helemaal weggezakt in haar gedachtes.
‘Wat? O, ja hoor.’
‘Ach kom, niet zo sip. Ze is al eens eerder hier geweest en Lil vond haar heel aardig.’
‘Ja, dat zal wel.’zei ze. Logisch, haar kleine zusje vond iedereen aardig zolang het niet Rogier was. Dat was een jongetje uit haar klas aan wie ze een hekel had.
Evelien liep de praktijk uit, de gang met de kennels in. De honden die er al langer waren keken verwachtingsvol naar haar. Ze kwam ze soms voeren, en dat wisten ze.
Evelien liep door. Ze zou best nog even willen blijven, maar dat kon niet. Al had ze er nog zo weinig zin in, toch zou ze even thee moeten zetten voor Birgit, en ze had ook haar huiswerk nog. Ze vroeg zich af hoe ze die nieuwe oppas moesten noemen. Haar vader noemde haar Birgit, maar hij noemde alle oppassen bij hun voornaam.
Zouden zij, Lilly en zijzelf, haar bij haar voornaam mogen noemen, net als bij Karla? Of bij haar achternaam, zoals Kathie (mevrouw De Bakker)? Of moesten ze haar oppas noemen zoals Annie graag had gewild? Hm…goede vraag.
Ze was boven aangekomen en liep naar de keuken. Welke smaak thee? Ze hadden een heleboel verschillende soorten. Rozenbottel, groene thee, mango, kaneel. Tja, als zij mocht kiezen werd het de sterrenmix. De anderen waren er toch nog niet en ze had al lange tijd niet meer zelf mogen kiezen. Dus werd het de sterrenmix. Als Birgit dat niet lustte, moest ze maar iets anders drinken.
Er zijn nog geen reacties.