Wilde hengst
'Hé, Sanne kom onmiddellijk van dat paard af!' roept Jildou boos over het erf. 'Hoe kom je er bij om op Sapphire te gaan zitten! Ook nog wel zonder cap!' zegt Jildou kwaad. 'Sorry Jildou... Ik verveelde me zo en Sapphire stond toch zo rustig in zijn box.' verontschuldigt Sanne zich. 'Pff, het is een hengst, en echt niet de braafste! Je weet toch nog wel wat er gister is gebeurd?' vraagt Jildou aan Sanne. Sanne knikt. Dat wist ze nog maar al te goed. Ze zou Sapphire naar binnen brengen. Thom was al bezig met voeren dus alle paarden waren druk. Sapphire ook... Sanne had hem nog maar net het halster om gedaan of hij schoot vooruit. Sanne begon te gillen maar ze hield Sapphire vast. Maar toe struikelde ze viel ze. Haar voet kwam tegen de kont van Sapphire waardoor hij begon te bokken. Op 1 haar na raakte hij het gezicht van Sanne. Alles is gelukkig goed afgelopen, maar Sanne mag nooit meer alleen met hem bezig zijn. 'Dus, ga er nu meteen af en breng hem terug naar zijn weiland. Nee, beter nog, ik doe het wel. Jildou greep het halstertouw en bracht Sapphire terug naar zijn land. Toen ze bij het hek stond begon meneer te trekken en naar haar te bijten. Jildou gaf een ruk aan het touw. 'Doe normaal!' schreeuwde ze tegen het paard. Sapphire gaf een schop in de richting van Jildou. 'Kijk uit idioot!' riep ze terwijl ze hem een schop onder zijn kont gaf. Hij bleef maar gek doen. Jildou schreeuwde en trok maar niks hielp. Thom kwam aanrennen. 'Wat is er aan de hand?! Ik hoorde je roepen!' riep Thom. 'Dit beest kan gewoon niet normaal doen.' riep Jildou kwaad terug. Thom rende naar Jildou en de hengst toe en nam het halstertouw van Jildou over. Hij gaf een ruk aan het halstertouw. De hengst hield nog steeds niet op. Thom draaide zich om en sleurde de hengst mee naar de buitenbak en bond hem daar aan het hek vast. Sapphire bleef maar gillen en bokken. 'Wat heeft dat paard toch?' vroeg Jildou terwijl ze verbaasd naar de gekke sprongen keek. 'Geen idee. Misschien moeten we hem maar eens na laten kijken door een veearts. En castreren.' stelde Thom voor. Jildou knikte. 'Dat zal wel het beste zijn. Want dit kan zo niet langer. Dat paard vernielt alles.' antwoordde Jildou. Ze had het nog maar net gezegd of Sapphire rukte het hekwerk van de bak los. Met het halstertouw achter hem aan sjeesde hij door de bak. Hij stond op het punt om over het hek te springen maar bedacht zich op het allerlaatste moment omdat hij wist dat er stroom op stond. 'Godver!' siste Thom kwaad. Hij griste een lint uit zijn jaszak en begon delen van de bak af te sluiten. Uiteindelijk had de hengst nog maar een paar meter om zich te bewegen. Thom liep op de hengst af. Net op het moment dat Thom het halstertouw wou grijpen kwam de hengst omhoog. Met zijn voorhoef raakte hij Thoms hoofd. Thom viel op de grond. 'Nee!' Jildou greep met haar hand naar haar mond. Zonder na te denken sprong ze over de bakrand en rende ze naar Thom toe. Meteen belde ze 112. Sapphire was ondertussen nog steeds niet rustig geworden. Hij rende gevaarlijk om Thom heen. Jildou greep naar zijn halstertouw en greep raak. De woeste Sapphire steigerde en bokte om haar heen. Toen gaf ze hem zo'n harde schop onder zijn kont dat hij meteen stil stond. Daar was hij van geschrokken. Jildou keek verschrikt op. Jemig, wat heb ik gedaan? Ik heb hem toch geen pijn gedaan? Dat dit de manier is om hem rustig te krijgen! Dat kan zo niet. Vlug bracht ze de hengst terug naar zijn weiland. Daarna rende ze weer naar Thom toe. De ambulance kwam net het terrein om rijden, met Katja er achteraan. 'Wat is hier gebeurd?' vroeg ze aan Jildou. Jildou legde het hele verhaal uit, ook een ambulance broeder luisterde erna. Thom werd meegebracht.
Er zijn nog geen reacties.