Hoe het begon
Jildou wist nog hoe ze aan de eettafel zat te peinzen over wat ze nu met haar stal aan moest. Stal De Passage was eerst een wedstrijdstal geweest en een poosje ging het erg goed en was het een gezellige, grote en goede stal. Maar toen de rekeningen kwamen zakte haar de moed in de schoenen. Dit konden ze nooit allemaal betalen! Daarom had ze besloten om het hele terrein weer te verkopen en een kleiner stuk land te kopen en dit helemaal naar smaak te verbouwen omdat ze de paarden toch niet kon missen. Dus werd er een stuk land gekocht en kon het bouwen beginnen. Er kwam een weiland op, een buitenbak, een binnenbak, een stal met 12 boxen, een longeerkraal, een gebouw waar al het voedsel op kon worden geslagen en een paddock met een kleine overkapping. Toen alles eindelijk klaar was moesten de paarden er ook naar toe. Maar welke? Ze had immers slechts 6 grote boxen, de andere 6 waren kleiner omdat er niet meer genoeg geld was voor nog 6 groten. Omdat ze het echt niet wist en er zó genoeg van had, van al het gedonder en gedoe, ging ze op vakantie naar Limburg. Toen ze daar aankwam besloot ze een wandeling te gaan maken. Ze liep langs een mooi, dichtbegroeid bos. En toen... toen zag ze wat bewegen tussen de struiken. Jildou ging kijken. Ze sloop door de struiken heen, heel langzaam naar de bewegende dingen toe. Ze duwde wat struiken op zij en zag toen iets waardoor ze helemaal sprakeloos was. Een heel klein ponyras. Jildou wou ze vangen en mee nemen zodat ze ze goed kon bestuderen om dingen over het kleine ponyras, die ze inmiddels Sovaria's hadden genoemd, te weten te komen. Helaas waren de paarden erg schuw en lieten slechts een paar zich vangen. Maar ze bleef proberen. En toen ook Thom de paarden zag kwam hij op een geweldig idee. Ze konden een Sovaria fokkerij beginnen! Ja, dat was een geweldig idee! Dat gingen ze doen. Het kleine ponyras kon immers perfect in de kleine stallen! Zo gezegd, zo gedaan. Een aantal van de pony's lieten zich vangen en werden meegebracht naar Stal De Passage, op Ameland.
Er zijn nog geen reacties.