Deel 9

Please drop a reaction! :Y)

Dat vormt een groot risico
Na een paar weken weet iedereen in bezette gebieden dat ze snel bevrijd zullen worden. De geallieerden zijn bij Bastogne (België) aangekomen. De strijd is harder geworden. Frankrijk was snel veroverd. De Duitsers ware overrompeld door de komst van de geallieerden. De mensen waren erg blij, de druk van de Duitsers was verdwenen, want ze moesten persoonsbewijzen hebben. En zelfs Joden waren niet veilig. Hitler had zelf een hekel aan Joden, want zij hadden altijd een goede baan zoals juwelier of advocaat. En in de tijd toen Hitler nog jong was had hij bijna geen geld meer en zij hadden zoveel. Joden werden vaak naar concentratie kampen gestuurd. Vaak werden ze bij aankomst meteen vergast in gaskamers.
Ben en Klaas zitten bij elkaar in een groep de leider daarvan is Jack. Ben is blij dat Jack hun leider is, want als hij ziet hoe andere leiders hun soldaten afbekken dan weet hij dat Jack dat nooit zal doen. Maar daarom zijn ze ook vrienden. Jacks Nederlands is met sprongen vooruit gegaan en kan nu al een lang gesprek voeren. Hij geeft ook wel eens les aan anderen van onze groep, zodat zij ook Engels kunnen. Er word druk gevochten bij de linies. Bij Bastogne is het erg druk met vervoeren van gewonden. Bij beide kanten. De geallieerden staan hier een beetje stil. De Duitsers bieden goede stegenstand. Vanavond moeten Ben en Klaas vechten. Nu hebben ze pauze. Een goede nachtrust is noodzakelijk als je er hard tegen aan moet. Klaas zit Ben op te porren om samen met hem het bezette gebied in te gaan. Dat vormt een groot risico, vooral als je dwars door de Duitse linies probeert door te sluipen. Na een paar uur zeuren, krijgt Klaas zijn zin. Ben gaat mee. Samen met Jack, die Klaas ervoor gepord heeft. Gaan ze de nodige spullen halen. Daarvoor hebben ze Duitse legerkleding nodig. En moeten ze Duits praten. Daarom hebben ze besloten Jack niet te laten praten, hij kan geen Duits. s’Avonds gaan ze in de plaats van vechten naar het bezette gebied. Dan hebben ze meer kans om daar te komen. Als ze daar zijn kunnen ze geheime informatie zenden naar de geallieerden. Daar kunnen hun weer van profiteren. Maarja, het moet wel lukken.

Reageer (1)

  • Unheilig

    bastogne doet me denken aan koekjes.

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen