Bijzondere wezens. Van Boemannen tot Wielingen
Boeman
Een Boeman neemt de vorm en de eigenschappen aan van datgene wat de persoon die tegenover hem staat het engst vindt.
De Boeman leeft graag op donkere knusse plaatsen, zoals in een kastje, onder een bed of in een holle boom. Als hij eruit springt, doordat zijn woonplaats wordt opengemaakt, neemt hij gelijk de vorm aan van datgene wat de persoon die in de buurt is de grootste angst inboezemt.
Dementor
Dementors zijn misschien wel de ergste wezens die in de Harry Potterboeken voorkomen. Ze zijn blind, en gaan gekleed in lange zwarte mantels. Hun handen zijn grijsachtig, slijmerig en overdekt met zweren. Ze zuigen alle geluk uit hun omgeving op en de mensen die in hun buurt komen, kunnen zich alleen nog maar het ergste wat ze ooit hebben meegemaakt herinneren. Zelfs Dreuzels voelen hun aanwezigheid, ook al kunnen ze de dementors niet zien. De mist die ontstaat wanneer Dementors zich voortbewegen zien ze wel.
Het ergste wat een Dementor kan doen, is iemands ziel opzuigen door hun kaken om de mond van hun slachtoffer te klemmen (de 'kus van de Dementor'). Het lichaam van het slachtoffer leeft door, maar is niet meer dan een leeg omhulsel. Men kan zich tegen deze wezens beschermen door een Patronus op te roepen. Dementors waren tot 1996 de bewakers van de tovenaarsgevangenis Azkaban, die op een eiland in de Noordzee is gebouwd. In het jaar 1996 kozen ze de kant van Heer Voldemort.
Faunaat
Faunaat (Engels: Animagus) is een begrip dat voorkomt in de boeken over Harry Potter. Een Faunaat is een tovenaar of heks die zich, zonder de hulp van een toverstaf, kan veranderen in een dier. Daarmee is het een van de weinige magische vaardigheden die zonder toverstok of ander hulpmiddel uitgevoerd kan worden.
In welk dier de tovenaar zich kan veranderen hangt af van wat voor type mens de tovenaar zelf is. Daarom kan een tovenaar/heks zich maar in 1 specifiek dier veranderen, en heeft ook geen controle over welk dier dit wordt. De kans om te veranderen in een gevleugeld dier is erg klein. Zo is er in de boeken onder andere Professor Anderling, lerares Gedaanteverwisseling (transfiguratie), die zich in een cyperse kat kan veranderen. Ze is kortaangebonden en onbuigzaam, maar ook rotsvast, betrouwbaar en plichtsgetrouw, karakteraspecten die haar als mens al aan een kat doen denken. Ook Sirius Zwarts, Harry's peetoom, is een faunaat. Deze man kan erg gevaarlijk en sterk overkomen, maar is ontzettend trouw aan degenen van wie hij houdt. Hij kan zich daarom in een grote zwarte hond veranderen.
[bewerken] Achtergrond
Het duurt erg lang om te leren een Faunaat te worden. Zelfs een talentvolle tovenaar zal er al gauw zo'n vijf jaar over doen: ten eerste is het gewoon erg moeilijk en ten tweede moet de tovenaar eerst weten wat er mis kan gaan en hoe hij dat kan voorkomen.
Wat erg opvalt is de verschillende redenen waarom tovenaars faunaten willen worden. Rita Pulpers werd om puur opportunistische redenen een faunaat, terwijl Sirius Zwarts en James Potter zich in dieren veranderen om hun vriend Remus Lupos te steunen.
Een wezenlijk verschil tussen een faunaat en een tovenaar die door middel van transfiguratie in een dier veranderd, is dat een faunaat in diergedaante zijn menselijke persoonlijkheid, herinneringen en bewustzijn behoudt, en zich dus bewust is van zijn doen en laten. Bij transfiguratie krijgt de tovenaar ook automatisch het brein en instinct van het dier waar hij in veranderd, en kan dan niet meer als mens denken. Hierdoor vergeet hij dat ooit een mens te zijn geweest en bestaat het risico dat hij de rest van zijn leven in de gedaante van het dier moet slijten. Dit verschil wordt expliciet uitgelegd in De Vertelsels van Baker de Bard, en ook even kort vermeld in het eerste hoofdstuk van Zwerkbal Door de Eeuwen Heen. Tevens behoudt een faunaat in diergedaante zijn menselijke levensverwachting; zo kon Peter Pippeling 12 jaar lang onafgebroken in ratgedaante leven, terwijl echte ratten niet zo oud kunnen worden.
Iedere tovenaar of heks die zichzelf in een dier kan veranderen, moet zich registreren bij het ministerie van Toverkunst. Ze moeten hun precieze kenmerken als dieren doorgeven (soort dier, kleur vacht, grootte, etc.) en mogen geen misbruik maken van hun macht als Faunaat. Faunaten die zich niet laten registreren riskeren een gevangenisstraf indien bekend wordt dat ze faunaat zijn.
[bewerken] Bekende Faunaten
* Professor Anderling - Cyperse kat (Geregistreerd bij het Ministerie van Toverkunst)
* Sirius Zwarts - Hond (Ongeregistreerd: 'Illegale Faunaat')
* Peter Pippeling - Rat ('Illegale Faunaat')
* James Potter - Hert ('Illegale Faunaat')
* Rita Pulpers - Tor ('Illegale Faunaat', ontmaskerd door Hermelien Griffel en vervolgens gevangen gehouden in een potje)
Glamorgana
Glamorgana's zijn beeldschoon en hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op anderen. In de boeken komen alleen vrouwelijke Glamorgana's voor.
De Grim
De Grim is een fabeldier uit de populaire boeken over Harry Potter van de Britse schrijfster J.K. Rowling. Het is een grote zwarte hond met vurige ogen, die een wisse dood voorspelt aan een ieder die hem ziet. Dit motief doet (zoals veel vondsten van Rowling) sterk denken aan vergelijkbare wezens uit de wereldmythologie, zoals schimmen-dubbelgangers en banshees. De Grim is tevens de naam uit een Engelse legende waarin de Grim de bewaker van de doden is op een kerkhof.
Huis-elf
Een huis-elf is een soort slaaf en is gebonden aan een tovenaarsfamilie, die hij of zij tot aan zijn dood moet dienen. Vaak worden ze ingezet in het huishouden. De meeste huis-elfen willen dit ook graag en vinden werken fijn.
Huis-elfen zijn middels een magische band gebonden aan hun meesters. Die band houd in dat ze geen bevelen van hun meester kunnen negeren en ze zichzelf moeten straffen als ze iets doen dat hun meester nooit goed zou vinden, ongeacht wat hun persoonlijke mening over hun meester is. De huiself voelt zich na de straf minder schuldig. Huis-elfen beschikken over hun eigen vorm van magie waarmee ze o.a. van de ene naar de andere plek kunnen reizen en hun taken kunnen vervullen. Ze hebben voor deze magie geen toverstok nodig, zoals tovenaars en heksen.
De manier waarop huis-elfen gebonden zijn aan een meester varieert. Sommige elfen zijn gebonden aan een bepaalde familie en beschouwen alleen leden van die familie als hun meesters. Anderen zijn gebonden aan een bepaald huis of gebouw en beschouwen de eigenaar van dit gebouw als hun meester. Het schijnt ook dat ze alleen rijke families dienen daar Ron een keer wenste dat zijn familie rijk genoeg was om zich een huis met huis-elf te kunnen veroorloven.
Ze kunnen vrijgelaten worden door ze een kledingstuk te geven, maar dit is de nachtmerrie van bijna elke huiself. Ze zien dat als een schande. Het is voor een huis-elf juist een eer om je familie te dienen tot aan je dood. Huis-elfen dragen dan ook geen kleren, in plaats daarvan dragen ze andere stukken textiel: theedoeken, kussenslopen of gewoon een oude lap.
Meningen over huis-elfen
Voor de meeste tovenaars zijn huis-elfen de normaalste zaak van de wereld. Ook het feit dat men ze slechts als dienaar ziet is voor veel tovenaars normaal.
Necroot
Een Necroot is een menselijk lijk dat tot op zekere hoogte gereanimeerd is door de spreuken van een Duistere Tovenaar. Het heeft geen bewustzijn dus leeft niet, maar wordt als een soort marionet gebruikt door de tovenaar en voert zijn bevelen uit. Net als veel andere wezens die in kou en duisternis leven, vrezen Necroten licht en warmte. Een Necroot is geen geest: een geest is een afdruk die een heengegane ziel heeft achtergelaten op aarde en is doorzichtig; Necroten zijn dode lichamen, dus massief.
Reuzen
Reuzen zijn in de boekenreeks rond Harry Potter van J.K. Rowling een magisch ras dat in de loop der eeuwen bijna is uitgestorven. Ze worden door het Ministerie van Toverkunst beschouwd als uiterst gewelddadige wezens, die een gevaar vormen voor de tovenaarsgemeenschap.
Weerwolf
De weerwolf is een dier dat alleen in de korte periode van een volle maan bestaat. Buiten die periode is de weerwolf een normaal mens. Een weerwolf is te onderscheiden van een echte wolf door enkele specifieke lichamelijke karakteristieken, zoals de pupillen, de snuit en de staart. De meeste weerwolven leven afgezonderd van de samenleving en moeten voedsel stelen om te overleven.
Besmetting en genezing
Wanneer men gebeten wordt door een weerwolf in wolvengedaante wordt men ook een weerwolf. Wanneer dit gebeurt moet men leren leven met deze aandoening. Toverdrankbrouwer Damocles Belby ontwikkelde een brouwsel, Wolfsworteldrank, dat de besmette persoon in staat stelt enkele effecten onder controle te houden wanneer hij transformeert in een weerwolf. Doordat de drinker bij zinnen blijft, kan hij voorkomen dat hij anderen kwaad doet. Niets in de tovenaarswereld kan een weerwolf volledig genezen. In sommige gevallen kan deze aandoening overgedragen worden op het nageslacht.
Wierling
Wierlingen zijn wezens met tentakels die voort leven in het zwarte meer. Ze lijken wat op octopussen en ze leven meestal in groepen. Wierlingen vallen meestal snel aan met de groep. Om van ze af te komen moet je een spreuk zoals Paralitis of Rictusempra gebruiken; een sterke optaterspreuk houdt ze op afstand.
Er zijn nog geen reacties.