Tijdens zijn schoolperiode op Zweinstein heeft Voldemort informatie vergaard over het vervaardigen van Gruzielementen. Zijn toenmalige leraar Toverdranken, Professor Slakhoorn, vertelt hem dat Gruzielementen tot de meest duistere vorm van de Zwarte Kunsten behoren. Een Gruzielement bevat een deel van de ziel van een tovenaar. Echter, om zijn ziel te kunnen splitsen, moet de tovenaar in kwestie de meest verwerpelijke daad mogelijk plegen: een moord. De jonge Voldemort had een hoog aanzien op Zweinstein en Slakhoorn zag er weinig kwaad in om de leergierige jongen van wat algemene informatie te voorzien. Marten Vilijn was vooral geïnteresseerd in de mogelijkheid om meerdere Gruzielementen te vervaardigen, om zo zijn onsterfelijkheid te waarborgen. Omdat zeven het sterkste magische getal is, vraagt hij Slakhoorn of het mogelijk is om zoveel Gruzielementen te maken. Hoewel Slakhoorn schrikt, vertelt hij Marten, dat het waarschijnlijk heel goed mogelijk is. Een tovenaar die zijn ziel echter zodanig verminkt, zal een vervloekt leven leiden.

Het is duidelijk dat Voldemort in zijn opzet geslaagd is om zijn ziel te splitsen. In Harry Potter de de Relieken van de Dood, komt de lezer te weten welke Gruzielementen hij heeft vervaardigd, hoe ze zijn beschermd en hoe deze vervloekte voorwerpen kunnen worden vernietigd. Hieronder staat een overzicht van de Gruzielementen. Het laatst genoemde Gruzielement was een verrassing, want noch Perkamentus, noch Voldemort zelf was er zeker van dat Harry, door de teruggekaatste Vloek des Doods, zelf een Gruzielement zou zijn.

Het dagboek van Marten Vilijn

Dit Gruzielement is waarschijnlijk gemaakt tijdens zijn periode op Zweinstein. Het dagboek werd door Lucius Malfidus tussen de boeken van Ginny Wemel geplaatst. Zij schreef hier veel in en werd uiteindelijk behekst en overgenomen door het stukje ziel van Marten Vilijn. Ze werd hierdoor gedwongen tot het openen van de Geheime Kamer en ging er vervolgens ook zelf in. Harry vernietigde het echter met een giftand van de gedode basilisk. Niemand wist toen echter dat het dagboek een Gruzielement was. Zelfs Perkamentus wist dit niet, maar vermoedde wel dat er zeer Duistere Magie aanwezig was.

Ring van de Mergels

De Ring van de Mergels was erfgoed dat oorspronkelijk afkomstig was van Cadmus Prosper, een van de gebroeders Prosper, die volgens een mythe de Dood tegenkwamen en elk één prijs mochten kiezen. Cadmus koos iets dat de doden terug kon brengen en kreeg de Steen van Wederkeer. Hij verwerkte het in deze ring die generatie op generatie werd doorgegeven en bij de Mergels terecht kwam, ontwetend van zijn ware waarde. Voldemort was zich zeer waarschijnlijk niet bewust van het bestaan van de Steen van Wederkeer toen hij het Gruzielement maakte.

Perkamentus spoorde deze ring op, wetend dat de Steen van Wederkeer erin verwerkt was. Om deze reden deed hij de ring ook om, om zijn moeder en zus terug te brengen. De ring was echter vervloekt en Perkamentus werd dodelijk vervloekt. Hij wist het Gruzielement echter met het Zwaard van Griffoendor, dat het vergif van de gedode Basilisk in de Geheime Kamer had opgenomen, te vernietigen. Hij verstopte vervolgens de Steen van Wederkeer in de snaai die hij Harry in zijn erfenis nalaat.

Medaillon van Zwadderich

Marten Vilijn stal dit medaillon van Orchidea Smid, nadat het in eerste instantie door zijn moeder voor tien galjoenen aan Odius & Oorlof was verkocht. Hij maakte er een Gruzielement van en verstopte het in een grot in de buurt van het strand waar hij als kind kwam met de andere weeskinderen. Om erbij te komen moest men met een bootje naar een eilandje in het midden van een meer dat zich in de grot bevond. Op dat eilandje stond een bassin. Hieruit moest vervolgens alle vloeistof gedronken worden. Door deze vloeistof te drinken ziet degene die het drinkt de meest vreselijke dingen die hem ooit zijn overkomen en wordt men dorstig. Zo zag Perkamentus zijn zus die hij niet wilde laten vermoorden. Voldemort liet Knijster deze vloeistof drinken en plaatste het medaillon in het bassin.

Harry en Perkamentus gaan aan het einde van Harry Potter en de Halfbloed Prins naar deze grot om het Gruzielement te vinden. Het medaillon dat ze uiteindelijk vinden is geen Gruzielement, maar is geplaatst door R.A.Z., met een briefje erin waarin staat dat hij het oorspronkelijke medaillon wil vernietigen. Uiteindelijk komt Harry erachter dat R.A.Z. Regulus Arcturus Zwarts is.

Regulus Zwarts kwam onder andere na het verhaal van Knijster achter de plannen van Voldemort en liet zich door Knijster naar de grot en het bassin in het midden ervan leiden. Vervolgens dronk hij zelf de vloeistof op en liet Knijster het echte Gruzielement meenemen met de opdracht om het te vernietigen. Dit lukte Knijster echter niet, hij verstopte het medaillon in het huis van de familie Zwarts en het werd uiteindelijk (na Sirius Zwarts' dood) door Levenius Lorrebos gestolen. Lorrebos moest het afstaan aan Dorothea Omber. Harry, Ron en Hermelien stalen uiteindelijk het medaillon uit het ministerie, maar konden het niet vernietigen. Pas toen Harry en Ron het Zwaard van Griffoendor vonden kon het medaillon vernietigd worden. Harry opende het medaillon met sisselspraak. De schimmen van Harry en Hermelien verschenen om Ron te weerhouden maar Ron vernietigde toch het medaillon vervolgens met het zwaard.

Beker van Huffelpuf

De Beker van Huffelpuf is door Vilijn gestolen tijdens zijn werk voor Odius & Oorlof. Hij liet de Beker opslaan in de kluis van Bellatrix van Detta in Goudgrijp. Toen Harry, Ron en Hermelien uit Villa Malfidus ontsnapten werd Hermelien ondervraagd over hoe ze aan het Zwaard van Griffoendor kwamen. Ze hoorden haar ook zeggen dat het in haar kluis hoorde te staan. Omdat ze heel bezorgd zou klinken, leidden ze hieruit af dat er waarschijnlijk iets waardevols van Voldemort in haar kluis zat. Ze besloten hierop in Goudgrijp in te breken met de hulp van Grijphaak, tegen betaling in de vorm van het Zwaard van Griffoendor.

Uiteindelijk weten Harry, Ron, Hermelien en Grijphaak in te breken in de kluis van Bellatrix. Ondanks de zware beveiligingen, waaronder het vermenigvuldigen en brandend heet worden van een voorwerp bij aanraking, weten ze de Beker van Huffelpuf te bemachtigen, maar kunnen het niet vernietigen. Wanneer ze weer in Zweinstein zijn, gaan Ron en Hermelien naar de Geheime Kamer en vernietigt Hermelien Griffel het met een giftand van de Basilisk.
[bewerken] Diadeem van Ravenklauw

Voldemort kwam door de geest van Helena Ravenklauw, in de vorm van de geest van Ravenklauw, de Grijze Dame, te weten waar het Verloren Diadeem van Ravenklauw was verstopt. Helena Ravenklauw was namelijk de dochter van Rowena Ravenklauw, een van de medeoprichters van Zweinstein, en stal haar Diadeem met de wens om net zo wijs en slim te worden. Uit schaamte vluchtte ze naar Albanië en verstopte ze het Diadeem in een holle boom.

Met die kennis ging Voldemort naar Albanië en vond het Verloren Diadeem van Ravenklauw. Hij maakte er een Gruzielement van en verstopte het in de Kamer van Hoge Nood, toen hij voor de tweede keer naar Zweinstein kwam om leraar te worden. Harry kwam het onbewust tegen in zijn zesde jaar, toen hij het boek van Toverdranken dat ooit van de Halfbloed Prins was geweest verstopte. Hij onthield de plek als een kast met daarop een buste van een man met een pruik en een diadeem. Dit herinnert hij ook na lang nadenken wanneer hij een jaar later naar het Diadeem op zoek is. Wanneer hij het gaat zoeken, worden ze achtervolgd door Draco Malfidus, Vincent Korzel en Karel Kwast. Na een achtervolging roept Korzel Duivelsvuur op. Dit vernietigt (onbedoeld) uiteindelijk het Gruzielement.

Nagini

Nagini is de slang die Voldemort altijd bij zich heeft. Nadat hij erachter komt dat Harry achter zijn Gruzielemten aanzit, beveiligt hij haar met een bezwering. Ze zweeft dan in een bol waar niets doorheen kan. Hij laat haar alleen even vrij in het Krijsende Krot om Sneep te doden. Wanneer hij denkt Harry Potter te hebben gedood draagt hij haar weer (onbeschermd) om zijn schouders. Wanneer de sorteerhoed in zijn voeten valt, pakt Marcel Lubbermans de hoed, met daarin het Zwaard van Griffoendor, en snijdt Nagini door. Hiermee vernietigt hij het laatste Gruzielement en is Voldemort sterfelijk.

Harry Potter

Het Gruzielement in Harry Potter is onbewust 'gemaakt' toen de Vloek des Doods terugkaatste in 1981. Niemand wist hiervan, maar Perkamentus vermoedde uiteindelijk dat dit zeer waarschijnlijk het geval was. Harry kwam hier via de herinneringen van Sneep achter. Toen hij zich overgaf aan Voldemort, kon deze hem niet doden. Dit kwam zowel door het feit dat de Zegevlier niet zijn eigen meester kon doden als door het feit dat het bloed van Harry, met daarin de bescherming van zijn moeder, ook door de aderen van Voldemort stroomde. De Vloek des Doods vernietigde wel het Gruzielement, maar doodde Harry (voor de tweede maal) niet.

Voldemort

Het laatste stukje van de ziel van Voldemort ging samen met hem ten onder in het laatste duel dat hij had met Harry Potter. Zijn Vloek des Doods kaatste terug op de Ontwapeningsspreuk (Expelliarmus) van Harry Potter.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen