Foto bij -001- Why the sea makes waves

Het was een mooie zomerdag in Tenuto village. De natuur deed net zoals elke morgen zijn normale ritueel. Voor de mensen in het dorp werd het ritueel, meer een prachtig schouwspel om naar te kijken. Tenuto was de perfecte plaats voor de natuur om te bloeien. Vooral om de prachtige bloemen die er groeien. Geen wonder waarom Tenuto ok wel '' Het Bloemendorp'' word genoemd. Solfege genoot ook van deze prachtige dag, en nam haar kleine dochter ook mee voor een wandeling. Polka vond het een genot om alle bloemen aan te ruiken en om aan de voelen. Zelfs de wolken waren een wonder in haar onschuldige kinderogen. De stilte werd verbroken door haar kleine stem die aan haar moeder zei:' Mama? Waarom zijn er golven in de zee?'. Solfege glimlachte en zei:' Er zijn golven door de maan lieverd'.' Door de maan?' zei Polka die aanstarend keek.
'Dat klopt. De maan beheerst het water met zijn schoonheid. En omdat de maan zo mooi is, kan de zee niet stilstaan'. Polka glimlachte een keek verwonderd naar haar moeder.' Is dat echt waar?' zei ze nieuwsgierig.
' Echt waar. Voel jij je hart ook niet te keer gaan als je de maan ziet?' zei ze. Polka dacht eventjes na.' Ja! Dat is waar!'. Polka werd afgeleid door het kleien beekje en keek er met verwondering naar.' En het beekje? Komen er ook golven als die de maan ziet?'.' Nee lieverd. Daar is er niet genoeg water voor. Je hebt heel erg veel water, zoals de oceaan, om echte golven te maken'. Polka zag er enigsins teleurgesteld uit.' Oh. Oké. Maar dat is ook raar. Waarom kan zo'n klein beetje water nou geen golven maken?'. Polka draaide zich om en haaste zich naar het beekje en keek er met spleetoogjes er goed in. Solfege keek om en zei:' De hoeveelheid water speelt een grote rol in het maken van golven. Net zoals bij mensen. Er zijn veel dingen die het hart van een mens beheerst, net zoals de maan de zee beheerst'. Solfege gezicht betrok een beetje.' Zoals rijkdom, arrogantie, status, imago, en macht. Mensen die tot deze dingen zijn aangetrokken creeren golven van angst in hun harten, die steeds maar groter en groter worden. Hoe meer mensen er zijn, hoe groter de golven kunnen worden. Dat kan mensen leiden tot vreselijke conflicten'. Solfege draaide zich om, en zag dat Polka met een glimlach naar haar toekwam.' Voor jou is het misschien moeilijk te begrijpen'.' Ik denk het' zei Polka, en ze pakte haar moeders hand weer. Samen liepen ze weer verder.' Als zoiets jou zal overkomen, is je enige uitweg in de zee te springen. Als je dat zou doen, zullen de golven eindelijk weer calm worden. Dat zal moeilijk worden, maar je zal geluk brengen aan de gene die het meeste voor jou betekent'. Polka keek haar weer aan.' Echt waar?'. Zei stak hara vuist in de lucht en zei:' Dan doe ik het!'. Samen liepen ze naar huis, net toen de avond in Tenuto zou gaan vallen.

Oktober 16de, 1849 10:48 PM. Number 12 Place Vendome, Paris,France

Het is stil in het huis van de Chopins. Alleen het getik van de klok onderbreken de zenuwen van Mvr. Chopin, en de docter, die vol spanning om Frederic's bed liggen.' Het lijkt wel of de pijn is weggetrokken dokter. Hij ziet er kalmer uit dan eerst' zegt Mvr. Chopin, die haar hand tegen haar hart drukt. De dokter staat er ongemakkelijk bij.' Het lijk alsof Meneer Chopin een mooie droom heeft'. Mvr. Chopin leek opgelucht.' Oh, dat is fijn. Dat zou moeten betekenen dat hij dicht bij zijn goeie gezondheid komt. Een volledige gezondheid' zei ze met een zachte stem, alsof ze verwachtte dat het zo zou zijn. De dokter draaide zijn hoofd.' Mensen zeggen dat je de meest prachtige dromen kan krijgen, net voordat je dood gaat'. Mvr. Chopin keek vlig naar de dokter en zei iets harder:' Hoe kan je dat zeggen!?Waar heb je het over!?'. De dokter keek haar niet aan.' Het spijt me. Hopelijk is het maar een onzinverhaal'. Mvr. Chopin keek met droevige ogen naar de stille gedaante die er lag.' Frederic......'

Reageer (2)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen