13. En een nieuwe hierarchie krijgt vorm.
De eerste les zouden ze beginnen met een simpele zweldrank. Professor Sneep verdeelde de klas in tweetalen – tot Astoria’s genoegen werkte zij samen met Melchior – en met een eenvoudige zwaai met zijn stok branden plots alle vuurtje onder de ketels van de leerlingen.
Melchior en zij besloten niet gelijk – zoals de andere leerlingen duidelijk wel deden – zich bij de ingrediëntenkast te verdringen en hun toverdranken boek te openen. De ingrediëntenlijst was aan de lange kant maar de bereiding daarentegen bleek redelijk simpel.
Toen de meeste leerlingen weer op hun krukje waren neergedaalt – met in hun handen trost een gekneusde mierikswortel en een paar geplette gaasvliegjes geklemd – stonden ze rustig op en pakte op hun gemak hun spulletje bij elkaar waarna ze aan hun werk begonnen.
Melchior sneed de mierikswortel ik gelijke plakjes van ongeveer 5 millimeter dik. Astoria had zich er op toegelegd om de taxusbessen tot een perfect rood papje te pureren en daarna met een zilveren pincet de vleugel van de gaasvliegjes te verwijderen. Dit was voor de meeste nog een hele klus – de vleugel van de niet perfecte exemplaren braken elke keer af.
Sneep maakte halverwege de les een rondje en kon tot zijn ergernis – en die van vele Griffoendors met hem – op iedereen wel iets aanmerken. Toen hij bij onze ketel kwam er zich boven de dampen boog krulde zijn mondhoeken genoegelijk omhoog. ’10 punten voor Zwadderich, wegens het brouwen van een perfecte zweldrank.’
De rest van de les verliep redelijk saai. Toen de les zijn einde naderde steeg er uit enkele ketels een merkwaardige geur op, die erg aan rotte eieren deed denken.
‘Jullie huiswerk voor de volgende les is een meter perkament over veelvoorkomende fouten die worden gemaakt met het bereiden van toverdranken en op welke twintig manier een zweldrank toegepast kan worden,’ melde hij op een lage maar doordringende stem.
‘Een meter perkament. Is hij gek geworden?’ zeurde een meisje van Griffoendor. Ander knikte instemmend. ‘Ben je bang dat je te weinig tijd overhoud om Potter de aanbidden, Valster,’ beet Cybelle haar toe. De Griffoendor die Valster bleek te heten kreeg en rode kleur en keek Cybelle een woedende blik toe. ‘Je zou je mond houden,’ gilde ze verontwaardig. Cybelle haalde haar schouders. ‘Van gedachten veranderd,’ antwoorden ze grijnzend. Valster liep kwaad op Cybelle af. Deze stapte geschrokken achteruit.
In een flits had Astoria haar staf gepakt en richten deze nu dreigen naar Valster. ‘Raak haar met een vinger aan en je bent van mij,’ siste ze kil. Hoe durfde zo’n miezerige Griffoendor een Zwadderaar te bedreigen waar zij bij was.
Valster stapte eerst strijdvaardig naar voren maar droop al snel af toen ze zag dat Astoria geen loos dreigement had gemaakt. Het groepje eerstejaars Griffoendor schuifelde snel achter haar aan.
‘Mooie actie, Astoria,’ glimlachte Cybelle terwijl ze haar gewaad recht streek. ‘Het genoegen was geheel aan mij,’ knikte Astoria.
De Zwadderaars waren nu vrij tot het middageten en besloten buiten te genieten van het laatste zomer weer.
‘Hoe wist jij eigenlijk van Valster?’ vroeg Melchior nieuwsgierig. Cybelle haalde haar schouder op. ‘Ik hoorde haar praten in de meisjestoiletten gister,’ legde ze uit, ‘Ze liet me niet gaan voor ik beloofde mijn mond te houden. Maar ze had moeten toch begrijpen dat mijn woord aan een Griffoendor niets waard is.’ Astoria wierp Cybelle een waarderende blik toe. Het was jammer dat ze halfbloed was maar misschien kon ze een uitzondering maken voor Cybelle.
‘En was het nog een beetje leuk met Griffoendor?’ riep een bekende stem vanaf de kassen. Ze draaide zich om en zag Draco en de rest van het derde jaar Zwadderich de kassen uitlopen. ‘Ja hoor,’ riep ze glimlachend terug en richtte haar aandacht weer op Melchior en Cybelle richten. Zij waren in de tussentijd op het groene gras neergedaald.
‘Waar ken jij hun eigenlijk van?’ vroeg Cybelle nieuwsgierig. ‘Mijn zus zit in hun jaar en ik deelde een coupe met ze op weg naar Zweinstein,’ legde Astoria uit.
Reageer (1)
Snel verder!
1 decennium geleden