Seven.
Het geluid van de tikkende schouwklok weerklonk als hamerslagen door de stille kamer van 221B Baker Street. Ik staarde naar het papier in mijn handen. Watson zat naast me, al even sprakeloos als ik.
"Ik ga ernaartoe," zei ik uiteindelijk.
Watson keek me geschrokken aan. In een opwelling greep zijn hand naar de mijne. Ik voelde zijn vingers zich om de mijne klemmen. Een tinteling liep over mijn huid.
"Dat mag je niet doen, Alice. Wie weet wat die man van plan is," protesteerde hij.
Ik zuchtte en glimlachte hem flauwtjes toe. Langzaam stond ik op en smeet de brief op het salontafeltje. Mijn jurk ruiste terwijl ik door de kamer naar de schouw liep. Voorzichtig liet ik mijn vingers langs Holmes's pijp glijden.
"Ik moet het doen, John. Voor Holmes," sprak ik zacht.
Ik glimlachte bij het zien van Holmes's pijp. Weer zag ik voor me hoe hij opgekruld lag op de sofa, zijn pijp in zijn mond, de kamer vol rook en zijn viool en cocaïne-oplossing binnen handbereik. Onwillekeurig voelde ik tranen prikken achter mijn ogen. Ik had maar twee weken bij hem gewoond voor Moriarty hem ontvoerde en ik was al enorm gehecht aan hem.
Plots voelde ik een sterke hand om mijn pols. Met een ruk draaide ik me om.
"Ik wil niet dat je gaat, Alice," zei Watson streng.
"John, laat me gaan. Je kan me niet tegenhouden," sprak ik zuchtend.
Zijn greep verstrakte zich. Angst welde op in mijn binnenste.
"John, je maakt me bang. Laat me gaan," zei ik met een trilling in mijn stem.
"Ik wil het niet, Alice. Ik wil niet dat je iets overkomt."
"John, je doet me pijn!" riep ik nu bijna.
Plotsklaps leek hij te kalmeren, want hij liet me ogenblikkelijk los. Beschaamd zette hij een stap achteruit. Ik wreef over mijn beurse pols en drukte die stevig tegen me aan.
"Vergeef me, Alice. Ik weet niet wat me bezielde," mompelde Watson, waarna hij zich omdraaide en naar de ramen beende.
Ik zuchtte en ging hem achterna. Zacht legde ik mijn handen op zijn rug.
"Ik vergeef je. Je wil me enkel beschermen," fluisterde ik zacht.
Een zucht gleed over zijn lippen. Langzaam draaide hij zich om. In zijn ogen lag een blik van innerlijke pijn. Opeens voelde ik zijn vingertoppen op mijn kaaklijn en zijn lippen op de mijne. In mijn verbazing sperde ik mijn ogen wijd open, te overdonderd om me te bewegen. Zo snel hij me gekust had, zo snel trok hij ook weer weg.
"Lieve Heer, vergeef me, Alice. Dat was uitzonderlijk ongepast," stamelde hij, blijkbaar verrast door zijn eigen gedrag.
Voor ik hem kon antwoorden, was hij de kamer uitgebeend, de trap af, het huis uit. Ik bleef compleet overdonderd achter. Omdat mijn benen trilden, zette ik me weer neer op de sofa. Weer nam ik de brief ter hand. Mijn ogen vlogen over de handgeschreven woorden. Het was typisch Holmes om, zelfs al was hij ontvoerd en in gevaar, met hetzelfde duidelijke strakke handschrift te schrijven al zat hij rustig achter zijn bureau hier in Baker Street.
professor Moriarty heeft me verzocht je een voorstel te doen. Hij wil een ontmoeting met je. Hij verwacht dat je om acht uur morgenavond in zijn kantoor zal zijn. Probeer niets uit te halen, hij is genadeloos. Maak je geen zorgen om mij.
Holmes.
Plots weerklonk een lawaai op straat. Nieuwsgierig liep ik naar het raam om te kijken wat er aan de hand was. Iets verderop stond een ontploft rijtuig waarrond mensen zich verzamelden. Enkele mannen trokken een lichaam van een man uit het wrakhout. Met een schok herkende ik Watson's tweedpak. In een blinde paniek rende ik de straat op richting de plaats van het onheil. Ik wrong mezelf door de menigte tot bij het bewusteloze lichaam van Watson.
"Lieve God, haal een dokter!" schreeuwde ik angstig.
Ik liet me op mijn knieën vallen naast zijn lichaam. Het kon me niet schelen dat mijn dure jurk nu onder de modder en de stront zat. Bloed verspreidde zich razendsnel over Watson's hemd ter hoogte van zijn ribben. Zijn gezicht was gevuld met schrammen. Tranen rolden over mijn ogen. Ik trok me niets aan van de mensen om ons heen en liet ze rollen. Even later dook een ambulancekoets op, die de nog steeds bewusteloze Watson naar The Royal Hospital for Veterans bracht. Ik bleef achter, mijn jurk onder de vuiligheid, mijn handen besmeurd met bloed en mijn gezicht nat van de tranen. Nu wist ik het zeker. Ik zou naar Moriarty gaan en hem doden. Al was het het laatste wat ik deed.
Reageer (5)
ze moet naar het kantoor van moriarty maar er staat geen adres bij. Hoe moet ze dat doen?
1 decennium geledenanyway ga maar snel verder(H)
Oh my God, nu ben ik helemaal gestresseerd! En die kus gaf me tintelingen, net zoals Prongs. Ik wil meer! Meeeeh
1 decennium geledenOh my god Dit is zo goed.
1 decennium geledenDe kus, het 'ongeluk'.. het is fantastisch(flower)
You go girl En ik kreeg tintelingen bij die kus, al was hij maar kort en klein c;
1 decennium geledenWatson ís toch een dokter? sorry. Maar gosh, ga verder! Ik heb nu officieel een Knakworstje of Doom
1 decennium geleden