Foto bij 11. Your questions, my answers.

'Hou de deur open!' Riep Olette. Ze rende door de gang. 'Wacht op mi-' Ze knalde tegen de dichtte deur aan en viel op haar kont. 'Au...' De deur werd opengedaan en Patty stond bij de deur. 'Ow, sorry hoor. Ik wist niet dat je het tegen mij had, je praat ook zo onduidelijk. Net weer wakker geworden?' Een paar meiden lachten mee met Patty maar stopten meteen toen ze de boze blikken zagen van Draco en Blaise. 'Ga maar zitten allemaal. Mevrouw Waterclear, ga dan wel op een stoel zitten.' Ze knikte en stond op. In de klas was er nergens meer plaats, behalve bij Marcel. Ze twijfelde niet en ging naast hem zitten. 'Morgen Marcel.' Veel mensen keken haar verbaasd aan maar keken meteen weer naar het bord toen er iemand haar keel schraapte. Haar was professor Omber. 'Vandaag gaan jullie Bladzijde 29 tot 35 lezen en dan is meteen het huiswerk dit uit je hoofd leren. Nog vragen? Nee?' Ze zag de vinger van Olette. 'Wat is er?' Olette ging rechtop zitten. 'Ik heb het boek al uit en ik ken het al bijna helemaal uit mijn hoofd.' Omber fronste haar wenkbrauwen, maar al snel kwam er een kinderlijk glimlach tevoorschijn op haar gezicht. 'Even wat dingen vragen om er zeker van te zijn.' Ze bladerde in haar boek. 'Dit is een goeie, wat doet een Zompelaar?' Hermelien stak haar hand de lucht in. ''Als een zompelaar ergens een reiziger ontdekt, ontsteekt hij zijn lantaarn, zo hoopt hij zijn slachtoffer te lokken. Vaak lukt dit omdat de reiziger het stipje voor een herberg of een andere veilige plek houdt. Nog voor de reiziger doorheeft dat dit niet het geval is, zakt hij al weg in een moeras of greppel. Naast het lokken naar moerassen, lokt de zompelaar zijn slachtoffers ook wel eens naar kliffen. Aan de rand van de klif duwt hij de reiziger van de klif af onder luid gejoel en gekrijs. Deze bezigheid doen zompelaars dan ook gewoon voor de lol, want met de lijken doen ze niks, dat is een onderdeel van hun natuur.' Dat staat letterlijk in het boek.' Haar ogen werden groot maar ze herstelde zich snel. 'Dat was ook een makkelijke. Dit is een moeilijke; Wat zijn de kenmerken van een Runespoor?' Die was makkelijk, dat wist ze al nog voor ze op school was gekomen. Hermeliens hand was ondertussen weer in de lucht en ze zwaaide ermee alsof haar leven er vanaf hing. ''Een Runespoor is een driekoppige slang, fel oranje gekleurd met zwarte strepen. Hij wordt meestal tussen de anderhalve meter en de twee meter lang. Vanwege zijn kleurpatroon is hij erg opvallend. Om die reden heeft het Ministerie van Toverkunst zijn leefgebied "Onleesbaar" gemaakt, zodat Dreuzels het leefgebied niet kunnen vinden en de slang dus niet kunnen zien. In vroeger tijden werd de Runespoor vaak als huisdier gehouden door Duistere tovenaars, vandaar dat veel tovenaars en heksen de Runespoor graag mijden en er bang voor zijn. Een Runespoor sterft vaak jong doordat zijn drie koppen het continu met elkaar oneens zijn en elkaar dan vaak aanvallen. Een van de belangrijkste eigenschappen van een Runespoor is dat hij zijn eieren in zijn bek legt. Runespooreieren worden vaak gebruikt bij toverdranken. De eieren zijn dan ook Gevoelig Handelswaar Klasse A.'' Ze ademde diep in en wachtte af. 'Porfessor, dat klopt allemaal. Dat stond ook letterlijk in het boek.' Omber gaf Hermelien en dodelijke blik. 'Leer dan de stof die je nog niet weet.' Olette knikte en bladerde door haar boek.
De rest van het uur ging rustig voorbij en toen de bel ging ruimde iedereen meteen op. Olette wou net de deur uitlopen. 'Mevrouw Waterclear, ik wil u vanavond in mijn kantoor zien. Na het eten.' Ze draaide zich om en keek haar verbaast aan, maar knikte toch. Blaise kwam naast haar lopen. 'Dat heb je goed gedaan in de les. Misschien wilt ze zo wraak nemen op je door je straf te geven.' Ze stond even stil maar liep snel verder. 'Ik hoop niet dat ik straf krijg.' Blaise knikte. 'Ach weet je,' Hij sloeg zijn arm over haar schouders heen. 'De wereld is wreed.' Ze schoot in de lach en haalde Blaise's arm van haar schouder. 'Dat mag dan wel waar zijn, maar het kan altijd erger.' 'Zeg dat niet!' Draco kwam bij hun staan. 'Slecht nieuws, Sneep is ziek dus Omber moet ons opvangen.' 'Nee! Ik zei het toch, zoiets moet je nooit zeggen! Dan maak je het juist erger!' Draco keek hun vreemd aan. 'Hij legt het je uit. Ik ben weg, zie jullie in de klas.' Ze liep bij hun vandaan. 'Waarom loopt z-' Blaise zag Patty opeens naast Draco staan. 'Laat maar.' Patty keek heel even niet naar Draco en hij maakte ervan gebruik door Blaise te seinen dat hij hem moest helpen. 'Sorry makker, je staat er alleen voor.' Fluisterde Blaise en liep grinnikend weg. 'Sukkel.' Mompelde Draco.

Reageer (1)

  • Oblivisci

    Er staat Porfessor

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen