Foto bij 0.2

Justin Bieber in het Antwerpse Sportpaleis, op 30 maart 2011.

Justin Drew Bieber (Stratford, Ontario, 1 maart 1994) is een Canadese zanger. Bieber begon zijn carrière op YouTube.

Inhoud
1 Biografie
1.1 Jeugd en begin van zijn carrière
1.2 Eerste album: My World (2009 - 2010)
1.3 My World 2.0, Never Say Never (2010 - 2011)
2 Discografie
2.1 Albums
2.2 Singles
3 Filmografie
4 Prijzen en nominaties
4.1 Prijzen
5 Externe links

Jeugd en begin van zijn carrière
Bieber is de zoon van Jeremy Bieber en Pattie Mallette. Zijn ouders zijn gescheiden; hij woont momenteel met zijn moeder in Atlanta. Zijn vader woont in Canada. Via zijn vader heeft hij een jonger halfzusje en -broertje, Jazmyn en Jaxon. Op zijn tweede begon hij met drummen, kort daarna startte hij met gitaar spelen. Zo heeft hij zichzelf drums, gitaar, piano en trompet leren spelen. Op zijn twaalfde begon hij met zingen en deed hij mee aan een lokale zangwedstrijd, waar hij als tweede eindigde.
Aanvankelijk zette Bieber filmpjes van zijn deelname aan een lokale zangwedstrijd op YouTube voor familie en vrienden die niet bij zijn optredens konden zijn. Een medewerker van Ushers platenlabel Island Def Jam, Scooter Braun, liet hem overvliegen naar Atlanta om te zien wat Usher van hem vond. In oktober 2008 tekende Bieber een platencontract bij Island Records.[3]

Eerste album: My World (2009 - 2010)
Bieber's debuutsingle "One Time" kwam uit op 7 juli 2009. Zijn tweede single, "One Less Lonely Girl", is op 6 oktober 2009 uitgekomen. Favorite Girl en Love Me zijn ook uitgekomen op iTunes. Andere liedjes van Bieber zijn "Where Are You Now", "Never Let You Go" en "Bigger". Deze zijn nog niet officieel uitgekomen op iTunes, maar waren wel al te beluisteren op YouTube. Verder heeft Bieber nog een aantal gecoverde liedjes op zijn YouTube account staan, waaronder "With You", "Wait For You" en "Cry Me a River".
Vanaf dinsdag 27 oktober 2009 was Bieber's single "Love Me" te koop via iTunes. Deze single had Bieber nog nooit eerder gezongen in het bijzijn van publiek en was voor zijn fans dus totaal nieuw. Het nummer lekte twee dagen van tevoren uit, onder andere op YouTube. Verder hadden veel mensen het al één dag van tevoren gekocht via iTunes, omdat het door een fout een dag te vroeg te koop was. Apple heeft de single kort erna weer van iTunes afgehaald.
Ook verscheen op 27 oktober 2009 de akoestische versie van "One Time" in iTunes. Een week later, op dinsdag 3 november 2009, kwam "Favorite Girl" officieel uit in iTunes. Op 17 november 2009 kwam Bieber's album, genaamd "My World", uit. Alleen deel 1 kwam uit, met daarop acht liedjes, waaronder One Less Lonely Girl in het Frans. Andere liedjes die erop staan maar nog niet waren uitgegeven zijn "Common Denominator", "First Dance" (featuring Usher) en "Down to Earth". Bieber heeft in totaal vijf singles vrijgegeven voordat zijn album uitkwam.

My World 2.0, Never Say Never (2010 - 2011)
Op 16 maart 2010, een week voordat zijn tweede album in de verkoop ging, werd de eerste grote tournee van Bieber aangekondigd. Deze concertreeks diende ter promotie van Biebers gelijknamige albums My World en My World 2.0. Op het album My World 2.0 stonden 10 liedjes, waarvan er 4 zijn uitgekomen als single waaronder Baby, zijn eerste echte grote single. Op 4 maart 2010 debuteerde in Ryan Seacrests radioshow het nummer "Eenie Meenie", een duet met Sean Kingston. Na het grote My World 2.0, kwamen de albums My Worlds Acoustic en Never Say Never: The Remixes uit. Van het album My Words Acoustic kwam 1 single uit genaamd Pray. Van Never Say Never: The Remixes ging de single Never Say Never opnieuw uitgegeven worden. Het album werd uitgegeven, omdat er een gelijknamige film van Bieber was uitgekomen namelijk Justin Bieber: Never Say Never. Op 27 maart 2011 gaf Bieber het eerste en enige concert in Nederland, in Ahoy Rotterdam. Drie dagen later, op 30 maart, gaf de zanger ook het allereerste optreden in België, in het Sportpaleis Antwerpen.

Reageer (1)

  • lalita

    Is het heel raar als ik er niet veel van snap?

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen