Herinneringen.
Herinneringen.
We maken in ons kleine leventje vele dingen mee, goede en slechte dingen, leuke en nare dingen.
De ene keer beleven we onze avonturen alleen de andere keer met goede vrienden, familie, kennissen of onbekende mensen.
Ondanks mijn leeftijd denk ik dat ik wel kan zeggen dat ik al vrij veel dingen heb beleefd, maar uiteraard is dit niet het moment om er een compleet levensverhaal van te maken.
Op sommige momenten doe je iets, denk je aan iets, praat je over iets of zie je iets wat je aan andere dingen herinnert, of je een vaag déjà vu gevoel geeft.
Ik kan over dat soort gedachten soms uren, of zelfs dagenlang doorgaan, waarom deden we dat destijds, hoe hebben we dat in hemelsnaam geflikt, of wat was de achterliggende gedachte van die hele belevenis.
De keuzes die wij maken in ons leven vind ik zeer intrigerend, de ene keer zijn onze keuzes en acties beïnvloed door anderen, de andere keer is het puur toeval, orde in chaos, en in een klein gedeelte van de gevallen, misschien maar een op de tien keer, is het uit vrije wil.
Vrije wil is natuurlijk iets waar we oneindig over kunnen discussiëren, en wat vast ook een zeer aantrekkelijk onderwerp is voor psychologen, aangezien wij ook leven met heb onderbewustzijn.
In de meeste gevallen is vrije wil waarschijnlijk maar een illusie…
Toen ik een jaar of 8 was vond ik het altijd erg leuk om rare stenen te zoeken, stenen die er nét niet bij pasten, stenen die afweken van de rest.
Soms glinsterde het, soms was het dof, de ene keer groot, de andere keer klein.
Op dat moment vond ik de stenen mooi, en zocht ik de stenen uit vrije wil.
Of zocht ik de stenen onbewust omdat ik me ergens mee wilde vergelijken, ookal waren het maar stenen?
Er zijn nog geen reacties.