Vriendschap
Ik vraag mezelf vaak af;
Zijn mensen mijn tijd en moeite waard?
Het probleem is dat je hier dagen, weken of zelfs maanden over na kunt denken.
Dit heeft geen zin.
Zelf kun je hier geen antwoord op geven, dat moeten de personen zelf doen.
Zij kunnen hier geen rechtstreeks antwoord op geven, dat moet door middel van daden.
De betreffende personen kunnen dit duidelijk maken door tijd in jou te steken, en moeite voor je te doen.
Voor sommige mensen is dit makkelijker gezegd dan gedaan, maar daar valt aan te werken.
Een goed gesprek over dit onderwerp is een mogelijkheid.
Of door drastischere maatregelen, bv: de manier van doen tijdelijk kopiëren, dus geen belangstelling meer in het persoon te steken, in de hoop dat hij/zij het licht zal zien en zal beseffen dat ze op het staan om een vriend(in) te verliezen.
Ik ben van mening dat je veel moeite mag doen om iemand dit duidelijk te maken, maar je moet je grenzen leggen, beseffen wanneer het simpelweg geen zin meer heeft.
Het is heel makkelijk gezegd, iemand gewoon laten vallen en verder te gaan met je leven zonder het persoon, maar in de praktijk is dit vaak lastig..
Je gaat jezelf vaak teleurstellen tijdens dit laatste proces, je zoekt misschien in een staat van wanhoop weer contact met diegene, of je gaat je eigen grenzen nóg verder leggen.
Wat heeft dit voor nut?
Geen.
Hierdoor zal het persoon alleen maar gemakzuchtiger worden en je als een gegeven iets beschouwen.
Maar vriendschap is iets waar je voor moet werken, moeite voor moet doen en jezelf in zult moeten zetten.
Zodra je een vriendschap met teveel twijfels beleefd moet je de knoop doorsnijden, hoe moeilijk dit ook is.
Vriendschap is een van de dingen in het leven die je moet koesteren, waar je steun uit moet halen, en niet iets waar je tegenop moet kijken.
Het is iets positiefs in deze wereld, mensen die voor je klaarstaan in tijden van nood, mensen die je hoop geven wanneer jij het hebt verloren en mensen waar je simpelweg een leuke tijd mee kan beleven.
Een vriendschappelijke band met iemand is vaak niet ( soms wel ) eeuwig durend, maar maak er gebruik van zolang je erover beschikt, en besef dat het niet iets is wat je zomaar gegeven is, maar dat het is opgebouwd uit moeite door twee personen…
Er zijn nog geen reacties.