Ch. 47 Date
.
Winter
Wild schud ik mijn hoofd. ‘Nee’ ‘Waarom niet?’ een smekende Fred kijkt me aan. ‘Omdat het van en voor mij is’ ‘Maar heb je dan niks over voor je beste vriend’ ‘Ja, maar dit krijg je niet’ hij zet zich terug in de zetel en kijkt zwijgend naar buiten. ‘Wat krijgt hij niet?’ ‘Mijn laatste chocokikker’ George, die tegen over me zit, schud zijn hoofd. ‘Daar zit ik dan alle dagen mee opgescheept’ ‘Je kan ook met andere mensen omgaan hoor’ ‘Belinda!’ ik spring recht van de bank en vlieg rond Belinda’s nek. Haar hutkoffer staat nog achter haar in de gang waardoor er niet veel mensen vooruit raken. Het gemopper is duidelijk hoorbaar. Snel trek ik haar naar binnen, George pakt de hutkoffer op en propt hem bij die van mij in het rek. ‘Hoe was de vakantie?’ ze is samen met haar ouders naar Italië geweest. Ze begint druk te praten over een hete Italiaan. Geloof me voor de rest hebben we respect voor jongens hoor, nou ja zolang zij dan ook respect voor ons hebben. ‘Houd op over jongens!’ Fred kijkt ons aan alsof we hem aan het martellen zijn. Ik gooi iets naar zijn hoofd, wat hij snel vast pakt. ‘Wat is dit?’ met een verbaasde blik kijkt hij naar de twee kleine dingetjes dat ik naar zijn hoofd smeet. ‘Oordopjes’ ik kijk hem aan alsof hij dom is. ‘En dat is?’ oké hij is vanaf nu dom verklaart. ‘Dat moet je in je oren stoppen, het is een dreuzelding, dan hoor je minder geluid van rond je. Dus ook niet wat Belinda en ik aan het zeggen zijn’ met een lief gezichtje kijk ik hem aan. Hij steekt ze toch maar in zijn oren. ‘Heb jij al je galakleed?’ ik knik en kijk haar dan vragend aan. ‘Ik ook’ ‘Die moet je me straks laten zien’ ze knikt. ‘Maar alleen als jij die van jou ook laat zien’ ‘Met wie gaan jullie dan?’ George, die geen oordopjes heeft, kijkt ons vragend aan. ‘Met de jongen die dat aan mij vraagt. Nou ja niet als het een sukkel is’ ‘Hetzelfde antwoord geld voor mij’ Belinda knikt. ‘Bij jou betekent dat dus Harry’ ze kleurt stillaan rood. ‘Ik hoop voor jou dat hij je vraagt anders ben je alleen’ ‘Met wie ga jij dan?’ ik had dus echt niet gedacht dat hij al iemand zou hebben. ‘Ik heb Katja Bell gevraagt’ alsof hij net een heldedaad gedaan heeft kijkt hij ons aan. ‘Ik moet nog iemand hebben. En ik heb ook nog geen enkel idee wie’ ‘Vraag aan Fred’ Fred heeft serieus niks door dat we over hem bezig zijn, hij kijkt naar buiten. Ik trek een van zijn oordopjes uit. ‘Wil je met mij naar het bal? Ik heb namelijk nog niemand’ stomverbaasd kijkt hij me aan.
‘Ik kan nog altijd niet geloven dat hij ja gezegd heeft. Of beter ik kan nog altijd niet geloven dat jij dat gewoon gevraagt hebt’ ‘Je kent me nu toch al langer dan vandaag’ ik zie haar knikken. Snel duw ik haar opzij. ‘Waarom deed je dat?’ ‘Ik dacht dat je geen zin had om tegen dat standbeeld te lopen’ haar gezicht loopt rood aan. Bijna even rood als het wandkleed dat tegen de muur omhoog hangt. ‘Hey Harry!’ Harry draait zich om en krijgt een glimlach op zijn gezicht als hij Belinda en mij ziet afkomen. Belinda heeft een licht rode gloed op haar wangen staan, niet merkbaar voor Harry. Maar wel voor mij. ‘Belinda, ik weet dat dit misschien een beetje zielig is, maar wil je met mij naar het bal?’ dit had ik echt niet verwacht, misschien hangt daarom mijn mond open. Ze knikt. ‘Dat is dan geregeld, maar ik moet verder anders wordt Sneep kwaad’ nog altijd hangt mijn mond open. ‘Doe je mond dicht’ ze geeft een tik tegen mijn kin zodat ik mijn mond dicht doe. ‘Ik had nooit gedacht dat hij je ging vragen, hij is toch zo verlegen? Nou ja vorig jaar was dat dan toch’ ‘Ik ben er blij om’ ze kleurt een tint roder dan ze al was.
‘Waarom is Belinda een tomaat?’ George kijkt op van zijn boeken die op de bank liggen. ‘Ze heeft net een date gekregen voor het bal’ ik geef haar por in haar zij. Kwaad kijkt ze me aan. ‘Wie is het?’ hij lijkt ineens geïnteresseert. Snel legt Belinda het allemaal uit, samen met haar ga ik op de bank achter George zitten. ‘Waar is Fred eigenlijk?’ George haalt zijn schouders op. ‘Ik dacht dat jullie altijd bij elkaar waren’ ‘Wel dat dacht ik ook, tot dat ik Fred ineens niet meer naast me zag lopen’ ik grinnik, typisch een actie voor George. Zo bleven we nog een hele tijd idiote dingen zeggen. Tot dat Fred en de leerkracht het lokaal binnen kamen. ‘Fred, waar zat je?’ ik kijk Fred vragend aan. ‘Mevrouw Donaghon’ mijn wangen kleuren rood, mevrouw Anderling kijkt me kwaad aan. Snel concentreer ik me op de les.
Zodra de bel gegaan is, en ik uit het zicht van Anderling ben, houd ik Fred tegen. ‘Waar zat je?’ ‘Niks belangrijk’ ik haal mijn wenkbrauw op. ‘Je liet George alleen, dat doe je alleen maar als het belangrijk is’ hij haalt zijn schouders op. Ik heb zin om nog iets te zeggen maar weet dat het toch niets uit haalt, daarvoor ken ik Fred goed genoeg. ‘Belinda heeft een date voor het bal’ Fred kijkt op. ‘Wie?’ ‘Harry’ ‘Serieus?’ George kijkt Belinda aan, die laatste wordt, weeral, rood. George wist het nog niet, we gingen het pas zeggen totdat Fred er bij was. Ze had geen zin om twee keer rood te worden.
Angelique kijkt me vuil aan. Ze zit aan de andere kant van de leerlingenkamer. ‘Ik vind haar eng’ ik geef een subtiel knikje in de richting van Angelique. ‘Waarom?’ Belinda kijkt me niet geïnteresseert aan. ‘Gewoon, haar gezichtsuitdrukkingen’ Belinda kijkt Angelique even aan en concentreert zich weer op haar huiswerk. Eigenlijk moet ik dat ook doen, we hebben namelijk veel huiswerk gekregen. Maar met twee starend ogen op mijn rug lukt het niet echt. Ik schuif mijn huiswerk voor me uit en zucht. Een redelijk gesprek met Fred heb ik nog niet gehad vandaag, hij blijft maar raar doen. Hopelijk zorgt de zwerkbaltraining ervoor dat hij terug normaal doet. ‘Hey’ een stem klinkt boven me. Een stem die ik niet zo leuk vind om te horen. Ik draai me om en zie Angelique voor me staan. Haar zwarte haren zitten in een los knotjes vast. ‘Heb je het goede nieuws van mij en Fred al gehoort?’ Belinda kijkt ook op. ‘Wat bedoel je?’ ‘We zijn terug samen’ die zin deed mijn wereld instorten.
Reageer (7)
1 decennium geledensnel verder
OMG Das zielig!
1 decennium geledenSnel weer verder!
Xx,