Enters
Waarom gebruik je enters?
Je hebt enters nodig om een tekst onder te verdelen in alinea's. Een alinea is het stuk tekst tussen twee enters. Deze drie zinnen vormen dus één alinea.
Dit is de volgende, want deze zin en die hiervoor zijn van elkaar gescheiden door een enter. Alinea's kunnen erg kort zijn, maar ze kunnen ook uit tientallen zinnen bestaan. Je hebt ze nodig om je tekst gemakkelijk leesbaar te maken. Als een hoofdstuk uit één groot blok tekst bestaat, is het niet overzichtelijk en raken lezers veel sneller de draad kwijt. Als je na iedere zin een enter zet leest een hoofdstuk echter ook niet prettig, dus moet je ze op de juiste plaatsen gebruiken.
Enters in gesprekken
Je zet een enter in een gesprek als persoon één iets heeft gezegd en daarna persoon twee aan het woord komt.
A) "Ik heb honger," zei Ranja. -enter-
"Zullen we pizza gaan halen?" stelde Rietje voor.
Als Ranja hierna weer iets zegt, moet dat weer na een enter. Iedereen die spreekt krijgt dus zijn eigen alinea. Er staan nooit dingen die door twee verschillende personages gezegd worden in één alinea. Hierdoor is het gemakkelijker te zien of iemand anders aan het woord is.
Je zet ook een enter als persoon één iets gezegd heeft en je daarna een actie van iemand anders dan persoon één beschrijft.
"Zullen we pizza gaan halen?" stelde Rietje voor. -enter-
Ranja haalde haar schouders op.
C) "Zullen we pizza gaan halen?" stelde Rietje voor. Ze legde haar boek aan de kant en stond op.
In voorbeeld B staat er een enter tussen de twee zinnen omdat Rietje een vraag stelt en Ranja haar schouders ophaalt. In voorbeeld C staat er geen enter, omdat Rietje de vraag stelt en ook degene is die opstaat. Dat wordt allebei door haar gedaan, dus mag het in één alinea staan.
Enters in andere stukken tekst
In andere stukken tekst, waarin je bijvoorbeeld dingen zoals de gedachten of gevoelens van personages, de omgeving of een situatie beschrijft, kan het veel lastiger zijn om te beslissen waar je precies een enter moet zetten. Er zijn hier geen heel duidelijke regels voor. Over het algemeen kun je het beste een enter zetten als je een onderwerp afsluit en over iets anders begint, maar soms kan het niet helemaal duidelijk zijn waar die lijn loopt. Let er in zo een geval vooral op dat je alinea's niet te lang worden.
Reageer (3)
Dit is handig!
6 jaar geledenEerlijk gezegd zie ik het probleem niet van het pizzavoorbeeld. Jullie stellen dat hier een enter moet;
8 jaar geleden"Zullen we pizza gaan halen?" stelde Rietje voor. -enter-
Ranja haalde haar schouders op.
Waarom zou hier een enter moeten? Het is toch duidelijk dat er twee personen bezig zijn met iets? Ikzelf ben nogal een tegenstander van enters, en waar ik geen mogelijkheden tot verwarring zie, gebruik ik ze dan ook niet.
Er zijn ook veel woorden die een nieuwe alinea kunnen inluiden. Denk aan:
1 decennium geleden- Toen hij besloot naar bed te gaan, was het al laat.
- Plotseling stond er iemand voor haar.
Een verandering in tijd, geeft eigenlijk altijd een andere alinea aan.
Onderscheid maken tussen gedachten en handelingen, is ook vaak het beste om te doen, maar dat is ook een beetje afhankelijk van de lengte van je tekst.