Het was een gure oktober ochtend in 1529. OP een plekje in groningen stond vroeger een heel mooi oud kasteel.Het kasteel van hertog Vinken.
Hij was verliefd op de dochter van hertog Berger van Bergen op Zee.
Haar vader vond hem en arrogante man die geen verstand van geld had.
Stiekum stuurden ze elkaar brieven om met elkaar te blijven omgaan.
Maar op een dag werd de brief ontdekt door een van de werkers van Hertog bergen. De vader van sofia was woedend toen hij de brief las. Hij ging naar zijn dochter en las de brief voor:

Mijn Geliefde Sofia
Je moet ontsnappen anders kunnen we ons leven niet samen delen.
Morgenavond staan mijn wachters bij de plek waar wij elkaar ontmoet hebben die ene nacht.
Zorg dat je der bent alsde maan hoog aan de hemel staat.
Mijn wachters brengen je dan met paard naar mij.
Kom lopend mijn mannen nemen een paard voor je mee.
Zorg niet dat ej ontdekt word.

Je geliefde Hertog Theodorus Vinken


Hertog bergen was zo boos dat hij rood werd en stoom uit zijn oren kwam. Hij schreeuwde naar zijn dochter: JIJ TROUWT MET DE MAN DIE IK VOOR JE KIES. EN TOT DIE TIJD KOM JE HET KASTEEL NIET UIT JE KRIJGT WACHTERS DIE JE OVERAL VOLGEN.

Een paar dagen later krijgt Theodorus een brief van Sofia. Dat denkt hij maar die brief is geschreven door haar vader.

Mijn Allerliefste Theoddorus

Ik heb je brief ontvangen.De afspraak is goed. Morgen avond sta ik op de plek waar we elkaar hebben ontmoet. Ik kom alleen als jij mij komt ophalen.
Als je wachters mij ophalen betekent dat jou liefde voor mij niet werkelijk is. Dan zal ik mezelf verdrinken in het meer.
Tot Ziens mijn geliefde. Ik zie je snel.

Je allerliefste Sofia


Het was de nacht dat ze elkaar zouden zien. Theodorus had geen tijd om mee te komen. Hij had een drief aan de wachters mee gegeven waarin het werd uitgelegt.
Zijn wachters stonden op de afgesproken plek te wachten.
Wat hun niet wisten was dat de vader van Sofia onderweg was naar hun. Hij was mee om te zien dat Theodorus uit de weg werd geruimd.

Daar stonden de wachters van Theodorus en van hertog bergen tegen over elkaar.
Het werd een slachtveld de wachters van Theodorus hadden geen kans ze waren in de minderheid en gaven het op.
De laaste lieten ze in leven die kon hun brengen naar Theodorus.
De wachter deed wat hem werd opgedragen.
Een paar uur later kwamen ze ze bij het kasteel aan van Theodorus.
Theodorus dacht dat Sofia er aan kwam en liep snel naar de binnen plaats. Maar hij zag Sofia niet maar haar vader.
Die hem toesprak: Jij denkt dat je met mijn dochter er vandoor kan gaan daar komt niks van in
Hij pakte zijn zwaard en wou theodorus steken maar hij kon nog net ontwijken en er ontstond een gevecht.
Maar Theodorus had geen schijn van kans. Hij raakte in een val. En de wachters van hertog bergen namen hem gevangen.
De volgende dag werd theodorus om 12.00 vermoord!

Sofia was heel verdrietig maar deed wat haar vader haar vroeg. Ze trouwde met een koning maar was niet gelukkig. Op haar 29 is ze overleden aan kraamsterfte

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen