10 Februari 2010

Bestaat het lot? Ligt alles wat we doen, elke beweging, elke ademhaling, al vast? Bepaald het lot wanneer we geboren worden, wanneer we in de puberteit raken, wanneer we kinderen krijgen en wanneer we sterven? Bepaald hij welk pad we zullen bewandelen? Is het lot gelijk aan God? Maar als het lot hetzelfde is als God, wat is God dan? Een man die daadwerkelijk de wereld in zes lange dagen wist te scheppen? Of eerder een verzinsel van de mens? Misschien is het een bovennatuurlijke kracht, zo onverklaarbaar, zo onvoorspelbaar, dat de mens hem voorschrijft als een man. Het lot en God hebben voor iedereen een andere betekenis. Voor de een is het de belangrijkste persoon uit de Bijbel, voor de andere bestaat hij niet. Zelf ben ik ook geen Christen, ik weet niet waar ik in geloof. Ik bedoel, Geloof jij daadwerkelijk dat één man alleen, deze wereld vol groen, bomen en dieren, in zes dagen geschapen heeft? nee, waarschijnlijk niet. Al van kinds af heb ik mijn eigen menig gehad. Ik geloof niet in het lot, ik geloof niet in God, Ik geloof in de evolutie. De aap die langzamerhand veranderd in Lucy, die op haar beurt veranderd in een echt mens. Hoe de aap is ontstaan weet ik niet, ik zou het je niet durven zeggen. Misschien stamde het af van een of andere dinosaurus? geen idee, dat zijn dingen die we waarschijnlijk nooit te weten zullen komen, in elk geval niet in onze tijd.

Percaya

Reageer (1)

  • Greyback

    de apen zijn (lang lang lang geleden) van de muizen afgestamd.
    omdat ik nu kan nadenken over lot/vastgelegd pad geloof ik dat het niet bestaat. waarom zou iemand ons erover laten nadenken?

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen