De dagen kropen langzaam voorbij. Ik had geen woord van Severus gehoord. Hij was ook niet langs gekomen. Totdat ik iemand op mijn deur hoorde kloppen. 'Kom binnen,' zei ik. Niemand minder dan Severus Snape kwam naar binnen. 'Severus,' zei ik opgelucht. Hij liep naar binnen. 'Hoe gaat het?', vroeg hij. Ik knikte. 'Goed,' zei ik, 'waarom duurde het zo lang?' Severus schudde zijn hoofd. 'Het was een drukke tijd op Hogwarts,' zei hij, 'maar nu is het vakantie.' Vragend keek ik hem aan. 'Pasen,' zei Severus afgunstig, 'Draco is er ook weer.' 'Ik hoef hem niet te zien,' zei ik zacht. Severus knikte begrijpend.

We gingen naast elkaar zitten op het bankje dat voor mijn open haard stond. 'Dumbledore zei dat ik je kan vertrouwen, Severus. Dus ik vertrouw je, ik geloof dat hij echt was,' zei ik, 'maar vertrouw jij mij ook?' Severus leek even geschokt door de plotselinge vraag. Maar toen knikte hij. 'Ja,' was zijn korte antwoord. 'Dumbledore zei dat hij wachtte op Harry Potter,' zei ik, 'en dat hij moet sterven. Dat snap ik niet, ik dacht dat hij..' Severus lachte even kort. 'Ik zal het je uitleggen.'

'Harry is de sleutel,' zei hij, 'hij is de enige die The Dark Lord kan verslaan.' 'Waarom?' 'Op de nacht dat The Dark Lord Harry probeerde te vermoorden kaatste zijn spreuk terug. Lily sprong tussen beiden en haar liefde heeft hem beschermt,' zei Snape, 'zijn ziel hechtte aan het enige levende wezen dat hij kon vinden. Een deel van Voldemort leeft in Harry. Harry is het Horcrux dat The Dark Lord nooit wilde maken.' 'Maar, hij heeft nog zoveel anderen Horcruxes.' 'Harry heeft de opdracht van Dumbledore gekregen om deze te vernietigen.' Ik knikte begrijpend. 'Dan kan Voldemort sterven..', zei ik zacht. Severus knikte. 'Dus Harry moet sterven om Voldemort te kunnen verslaan.' Severus knikte. 'En Voldemort moet het zelf doen.' 'Maar Harry kan terug komen, toch?', zei ik, 'ik kwam terug. Ik leef weer.' Severus keek mij gepijnigd aan. 'Dat weet ik niet,' zei hij, 'Harry moet het zelf ook willen.' 'Dumbledore zei dat ik hem moest helpen,' zei ik. Severus knikte. 'Doe wat je kunt.'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen