Harry Potter: Hogwarts Mystery
Waar Harry Potter ook gaat, succes is vrijwel altijd verzekerd. Hogwarts Mystery is een gloednieuwe game voor Android en IOS, die een RPG ervaring beloofd door je in de wondere wereld van Hogwarts te laten duiken. Maar hoe wonderlijk is die wereld eigenlijk?
De game begint met je toelatingsbrief voor Hogwarts. Na de hoognodige inkopen te hebben gedaan, beland je op de school waar je de komende jaren les gaat krijgen. Hier loopt het spel al vrijwel meteen tegen de lamp: je mag je eigen afdeling kiezen. Als Potterhead deed dit toch even pijn. Aan de ene kant ben ik waanzinnig gelukkig met mijn favoriete afdeling -Slytherin- maar ook teleurgesteld. Een paar korte vragen beantwoorden was tenslotte een stuk leuker geweest en had me meer voldoening gegeven.
Als eerstejaars volg je verschillende lessen in Bezweringen, Toverdranken en krijg je vliegles. Daarnaast verken je je leerlingenkamer en maak je nieuwe vrienden en vijanden. Je leert duelleren tegen pestkoppen, verzameld punten voor je afdeling en raakt deze net zo makkelijk weer kwijt. De game ziet er niet bijzonder speciaal uit, zelfs niet voor een mobile game, maar geeft al met al wel de juiste sfeer. Ook de muziek en de stemmen van de originele acteurs zijn een leuke toevoeging. Klein minpuntje: de game kent absoluut niets van multiplayer en dat maakt me toch een beetje sad.
Het eerste half uur kon de game me nog wel amuseren. Nu ik verder in het spel ben, geeft het echter voornamelijk ergernis. Want waarom mag ik niet zelf kiezen wie mijn vrienden en vijanden zijn? Dat is juist de bedoeling van een RPG game. Tijdens het spel kan je levelen in verschillende onderdelen: Courage, Empathy en Knowledge. Deze kunnen je een boost geven in gevechten of nieuwe dialogen unlocken. Een klein beetje Potterhead heeft allang door dat die eigenschappen terug te koppelen zijn aan de verschillende afdelingen, waarbij er eentje mist: Slytherin. Ik baal ervan dat ik mijn character niet kan laten spelen zoals een echte Slytherin betaamt, namelijk in complete Sneaky Bitch mode.
Maar het feit dat de RPG niet volledig tot zijn recht komt en het verhaal op z'n zachtst gezegd saai is (ik ga er niet op in om spoilers te vermijden maar kan je nu alvast zeggen waar dit uiteindelijk heen gaat leiden) zijn dingetjes die nog wel te overzien zijn. Het is jammer, maar nog lang niet zo jammer als de ware reden waarom deze game gemaakt is: geld.
Vrijwel alle acties in de game kosten energy. Wanneer het spel begint krijg je er hier 24 van, met af en toe de mogelijkheid om er een paar extra bij te spelen. Wanneer je een energy gebruikt hebt, kost het 4 minuten om deze weer terug te krijgen. Bij 25 energy ben je dus 100 minuten bezig om weer op te laden en dat wil zeggen dat je 100 minuten lang niets kunt doen behalve eindeloos wachten. Dit verpest de hele Hogwarts experience. Ziet iemand me al in de les van Snape zitten niksen, met het excuus van 'sorry professor, ik heb er even de energy niet voor.' Misschien dat Gerard Joling dat kan, maar ik niet.
Gelukkig zijn de devs geen onmensen en geven ze je uiteraard de kans om je energy snel aan te vullen zonder te wachten; namelijk door er heel veel geld voor te betalen. Hogwarts Mystery is niet de eerste mobiele game die werkt met een systeem van energy en diamantjes waar je absurd hoge bedragen voor mag neer leggen, maar het is wel één van de weinige waarbij het zo opvalt. En het is jammer want het verpest alles. Het had namelijk ook wel anders gekund.
Maar laat mijn gemiep je niet ontmoedigen! Ondanks alles speel ik namelijk nog steeds trouw door, want hée, het is toch iets van Harry Potter. Als je kan leven met eindeloos wachten is het best te doen. Feit blijft wel dat de devs deze game veel beter hadden kunnen aanpakken. Maar dit jaar verschijnt ook de Harry Potter: Wizards Unite game en tot die tijd kunnen Potterheads zich meer dan zoet houden met deze app.
Reageer (1)
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich hier mateloos aan ergert. Goede review! ^^
6 jaar geleden