Q: Naar wie kijk je op?
A:

- Meraki: Dit vind ik een moeilijke vraag.. Ik kijk vooral op tegen mensen die mentaal echt enorm sterk zijn en het positieve uit het negatieve weten te halen. Die uit de diepste bodems van depressie zijn gekomen en het nu gebruiken om anderen te helpen, of mensen die van dichtbij een bepaalde ziekte hebben meegemaakt en zich nu compleet inzetten voor onderzoek naar die ziekte. Dat vind ik altijd ontzettend mooi om te zien en voor die mensen heb ik echt respect, omdat ze niet bij de pakken neer blijven zitten.

- Seaworth: Ik kijk naar niemand echt op, denk ik. Er zijn wel momenten waarop ik naar iemand opkijk, maar dat ligt meer aan wat die persoon op dat moment doet, natuurlijk. Dat kan de dag daarna weer heel anders zijn. Nee, ik kan eigenlijk niemand bedenken waar ik nu echt tegenop kijk.

- Hooverphonic: Tegen Arabella Carter-Johnson, zij heeft een biografie over haar kind Iris Grace geschreven. Iris heeft een zware vorm van autisme en in het boek beschrijft haar moeder de zoektocht naar de juiste hulp voor haar kind. Ik vond het zo mooi om te lezen hoe betrokken ze was, niet opgeeft, blijft zoeken naar de juiste hulp. Desnoods in niet gebruikelijke paadjes. In het boek zie je hoe enorm het kind opbloeit en hoeveel talenten Iris eigenlijk heeft, misschien wel mede dankzij haar autisme. Ik denk niet dat ze die zou kunnen ontwikkelen als haar moeder haar geduld zou hebben verloren. Ik ken namelijk helaas ook andere voorbeelden…
Ik vind het mooi hoe deze moeder zich inzet om autisme in een ander daglicht te zetten, en ook bekendheid probeert te geven aan juist de kwaliteiten die deze mensen kunnen hebben. =)

- Leliana: Dit vind ik een hele lastige vraag. Ik ben iemand die altijd heel erg kijkt naar het individu. Er zijn wel eigenschappen van anderen die ik heel bijzonder vind maar ik heb niet specifieke mensen waar ik heel erg naar op kijk. Als ik dan toch iets moest kiezen zouden het de dokters en onderzoekers zijn die zich inzetten voor onzichtbare ziektes.

- Papiliones: Mijn moeder. Mijn moeder heeft ontiegelijk veel ervaring in haar leven en ze helpt mij altijd met advies geven op sommige momenten of situatie's, omdat ze al die momenten en situatie's al heeft doorstaan. Ze accepteert mij voor hoe ik ben, ik kan echt mezelf zijn bij haar en ze luistert naar alles wat ik te zeggen heb, zelfs de onbenulligste dingen wat je kan bedenken. Ze is echt mijn steun en toeverlaat. Daarnaast ook voor mij een groot voorbeeld, hoe je als moeder moet zijn. Ze heeft mij ook heel veel dingen geleerd en wat ze vooral mij heeft gezegd is dat je nooit afhankelijk moet zijn van iemand. Ik ga hier niet sentimenteel over doen, maar ze is mijn alles en mijn beste vriendin. (:

- Apaixonar: Naar niemand op dit moment.

- Slughorn: Mijn vader. Hij heeft altijd zo'n positieve instelling, erg bewonderenswaardig. Je moet hierbij even de kanttekening weten dat mijn vader al jaren ziek is, en veel ook in ziekenhuizen heeft gelegen. Ik vind het bijzonder voor een man, die zo zijn gezondheid tegen hem heeft al jaren, dat hij nog altijd zo positief in het leven staat. Volgens mij is zijn motto ook echt 'pluk de dag', en dat vind ik echt mooi. (Dat motto heb ik trouwens ook zelf, maar ik heb echt dankzij papa positief leren kijken naar het leven, wat er ook op je pad komt.) Natuurlijk heeft iedereen wel eens een tegenslag, nare dag - ook mijn vader trouwens - maar goed, daar ging dit punt niet om (:

- Aire: Ik heb niet echt één persoon waar ik naar opkijk. Het zijn bij mij vooral fictieve personages die hun eigen belangen opzij kunnen schuiven voor die van een ander, of een groter belang. En daarnaast zowel alle mensenrechten activisten, die strijden voor de groepen van minderheden. Dat soort mensen vind ik echt geweldig.


Q: Wat maakt je oncomfortabel?
A:
- Meraki: Bellen, aaaaaaaaaaaaaaaaah. Moet ik meteen naar mijn vraag? Moet ik eerst social talk maken aan de telefoon? Zo ja, hoe lang dan? Waarover? Crap, iemand wil mijn vriend spreken en ik heb de naam niet goed verstaan. Moet ik het opnieuw vragen? Zoveel dingen die ik fout kan doen en onduidelijk zijn, stuur maar gewoon een appje.

- Seaworth: Iets nieuws moeten doen zonder voorbereiding of aankondiging. Ik heb altijd tijd nodig om me ergens op voor te bereiden en afhankelijk van de situatie heb ik veel of weinig tijd nodig. Dit gaat ook om leuke dingen waar ik zin in heb. Heel spontaan ineens iets gaan doen gaat niet altijd goed bij mij en dan voel ik me dus helemaal oncomfortabel omdat het wel leuk is maar ik het ook niet verwacht had en moet ik dan ja of nee zeggen en en en... tsja, best lastig.

- Hooverphonic: Als dingen onuitgesproken blijven, daar kan ik een beetje wiebelig van worden. Ik heb liever dat iemand even duidelijk is, dan overduidelijk om dingen heen blijft draaien en er maar dingen ‘’in de lucht’’ blijven rondhangen.

- Leliana: Onrecht maakt mij best wel oncomfortabel. Als de meerderheid van de groep weet dat iets niet goed is maar het toch doet. Ik kies dan ook niet vaak de makkelijke weg van meedoen maar juist de weg waarin ik anderen en mezelf uitdaag om te snappen waarom het fout is (cliche voorbeeld zou pesten kunnen zijn).

- Papiliones: Wat mij oncomfortabel maakt is, als twee mensen die ik goed ken ruzie maken voor mijn ogen. Ik krijg die gevoel pas als ze echt in het begin ruzie maken en die gevoel verdwijnt dan ook weer. Daarna schakel ik eigenlijk mezelf in om neutraal te blijven tijdens de ruzie en probeer ik hun te sussen en om te bemiddelen. Tijdens de ruzie ben ik niet meer oncomfortabel, maar echt in het begin, want dan zit je er echt bij van: En nu?
Daarnaast als ik perrongeluk iets eruit flap, wat totaal niet mijn bedoeling is en dat mensen daar de spot meedrijven of erom gaan lachen. Dat is zo oncomfortabel, dat ik die mensen altijd probeer te negeren en het gevoel probeer te onderdrukken.

- Apaixonar: Ongemakkelijke stiltes tussen mensen. Daar kan ik heel slecht tegen haha.

- Slughorn: Van die akward-tv series. Dat ken je vast wel, dat er van die gênante gebeurtenissen achter elkaar gebeuren? Het moet zogenaamd grappig zijn, maar ik voel me echt plaatsvervangend akward op die momenten. Nee, die series kan ik echt niet kijken.

- Aire: Als mensen mijn humor niet snappen. Yikes. Of algemeen als dingen die ik doe of zeg niet goed worden begrepen. Dat geld ook voor andere mensen trouwens, als zoiets op TV gebeurt kan ik er ook TOTAAL niet tegen.


Q: Waar zie je jezelf over 3 jaar? (zowel op Quizlet als in real life)
A:
- Meraki: Over drie jaar heb ik eindelijk een diploma binnen en studeer ik óf verder, of heb ik een echte, 'volwassen' baan. Ik hoop vooral op dat laatste. Daarnaast wonen mijn vriend en ik dan nog steeds gelukkig samen en begint hij eindelijk de te accepteren dat er wel degelijk kinderen zullen komen (niet op dat moment, maar dan heeft hij eindelijk vrede met het idee). Daarnaast reis ik scholen af om voorlichting te geven over depressie en daarover in gesprek te gaan met de jeugd. Wat Quizlet betreft: dan schrijf ik hopelijk weer meer dan ik nu doe en zit ik nog in de bemiddelaarsfunctie.:Y)

- Seaworth: In real life ben ik dan klaar met mijn opleiding en ben ik hopelijk bezig met een duale HBO óf werk ik. Het waar en hoe laat ik nog even in het midden, want geen idee. Dan woon ik ook eindelijk op mezelf. Op Quizlet ben ik dan waarschijnlijk nog net zo actief als drie jaar geleden, alleen dan als bemiddelaar én user, in plaats van enkel user.

- Hooverphonic: Ik denk dat ik over drie jaar in mijn laatste of ena laatste jaar zit van het HBO, en ik ga ervan uit dat ik nog steeds op Q rondhang. =)

- Leliana: Ik hoop heel erg dat ik over 3 jaar mijn eigen plekje/apartementje heb, studeer of werk en me qua gezondheid een stuk beter voel. Op Quizlet kan ik niet zo goed voorspellen maar ik ga er van uit dat ik er nog steeds zal zijn. c:

- Papiliones: Over drie jaar woon ik sowieso nog thuis, omdat ik het hier heerlijk vindt. Hopelijk krijg ik tegen dan wel een vriend, zodat ik toch een beetje kan settelen en een begin kan maken aan een eigen gezin (Natuurlijk gaan samenwonen en trouwen voorop. :p ). Met mijn bedrijfje dat het toch wel flink is gegroeid met mijn klantenkring. Daarnaast is het wel leuk om nog een opleiding te hebben gedaan, voornamelijk BBL en dat ik nog meer cursussen heb gedaan met betrekking op mijn werk.
Op Quizlet, wie weet dat ik dan nog steeds bemiddelaar ben of dat ik weer voor een nieuwe bemiddelaar verkiezing moet strijden. Dat ik hier na drie jaar nieuwe mensen heb leren kennen die ik erbij kan betrekken in mijn vriendenkring en dat ik nog steeds wedstrijden organiseer, aan mijn verhalen en gedichten schrijf en met ORPG/RPG bezig ben.

- Apaixonar: Over 3 jaar hoop ik mijn bachelor op zak te hebben en misschien ook een master of aan een tweede bachelor begonnen te zijn. Daarbij wil ik ook op mezelf wonen. Op Quizlet zie ik mijzelf dan ook nog wel ronddwalen.

- Slughorn: Over drie jaar heb ik eindelijk mijn eigen kleuterklas, met diploma als juf! En ben ik als hobby nog steeds hier op Quizlet te vinden, aan het schrijven. (Wat ik weer op moet pakken nu ik zo'n writersblock heb)

- Aire: Op Quizlet hopelijk actief en enthousiast met iets bezig. En in real life ergens anders, en gelukkiger. Waarschijnlijk ergens aan het studeren, en hopelijk iets wat ik oprecht leuk vind. En ik hoop dat ik wat meer zelfvertrouwen heb.


Q: Vertel eens over toen een collega/vriend/partner zijn werk niet naar behoren deed, bijvoorbeeld bij een groepswerk. Hoe pakte je dat aan?
A:
- Meraki: Ik ben niet bepaald bang om met mensen in gesprek te gaan. In mijn eerste jaar van Sociale Studies kon ik het goed vinden met A. en L. Het was dan ook logisch dat we samen een groepsproject deden. Alleen merkte ik al snel dat ik het meest deed en dat met name A.'s werk, gewoon niet op niveau was. A. en L. stuurde me allebei hun werk door, ik las het dan over op o.a. de grammatica en spelling en voegde het samen. Dat van L. bevatte misschien wat kleine spellingfoutjes, maar dat van A. was gewoon ondermaats. Ik vroeg heer eerst of ze er misschien moeite mee had, maar ze liet merken dat zij het prima vond zo, dat ze geen 8 hoefde, maar een 5,5 al genoeg vond. Ik heb haar toen gewoon verteld dat ze verantwoordelijk is voor een team en dat we evenveel moeten doen. Dat als ze er moeite mee had, ik haar best wilde helpen met plannen en deadlines stellen, maar dat het niet de bedoeling was dat ik haar werk voor haar ging doen. Ze gaf zelf toen aan dat ze inderdaad wat meer structuur nodig had, dat de opdracht te open was voor haar, dus hebben we hem samen in stukjes opgebroken en heb ik haar verteld waar ze welke informatie kon vinden. Toen kreeg ik alles inderdaad op tijd en hebben we uiteindelijk zelfs een 8,7 gescoord!

- Seaworth: Ik wil niet teveel informatie hierover geven omdat ik niet zeker weet wie dit natuurlijk meeleest, maar in de laatste situatie hierover heb ik de persoon erop aangesproken toen we later op de dag even tijd hadden. Ik blijf dan zelf heel rustig en weet wat ik wil zeggen, maar ben meestal toch wel nerveus waardoor ik de neiging heb om het uit te stellen. Zo van "oh nu gaan we eten, dan is het niet handig" terwijl dat eigenlijk helemaal niet uitmaakt. Hoewel het gesprek dan dus goed verloopt, is de weg ernaartoe niet helemaal goed.

- Hooverphonic: Meestal als ik merk dat iemand naar mijn mening zijn werk niet naar behoren doet, bijvoorbeeld als ik met een klasgenoot moet samenwerken aan een project en het maar niet van de grond wilt komen, geef ik in eerste instantie even een hint of check ik hoe diegene erbij zit. Dan ga ik gewoon met diegene in gesprek zonder meteen ‘’jij doet het fout’’ te roepen en vinden we vaak ook wel een goede oplossing. =)
Op de middelbare school wilde ik nog wel eens naar de docent stappen als het nog steeds maar niet lukte. Maar op m’n studie zijn de meeste wel gemotiveerd.

Het komt zelden voor eigenlijk dat het dan nog niet wilt lukken. Het is wel een keer gebeurd. Toen ben ik bewust even flink boos geworden, mijn ongenoegen duidelijk uitgesproken en verteld wat ik anders zou willen zien en aan diegene gevraagd hoe ze het zal gaan veranderen. In dit geval hing er nogal veel vanaf, en was het een situatie wat al heel lang zo duurde en had ik het daarvoor ook al meerdere malen aangeven.
Ik ben niet snel zo, maar als het moet, ben ik wel in staat het aan te geven en laat ik mijn boosheid ook niet opstapelen. Ik dring niet bij het minst of geringste mijn mening op, ik check vaak veel liever even hoe het zit zonder direct te oordelen, maar ik ben zeker niet bang om een keer boos te worden. Ik hou wel controle. =)

- Leliana: Dit is altijd lastig. Het lijkt wel een beetje een vloek bij samenwerken dat er altijd 1 iemand is die alles doet en de rest een beetje aanklooit (dit is heel generaliserend maar you get the point). Ik ben daar vrij streng in. Ik wil best wat meer werk opnemen maar je maakt gewoon af wat je moet maken en zal de anderen daar ook tot aansporen. Het blijft hun verantwoordelijkheid. Gebeurt het niet en moet ik het inleveren (school/werk) kan de leidinggevende of docent van mij ook te horen krijgen dat de ander zijn/haar werk niet goed doet. Veel mensen vinden dit snitchen maar ik vind het terecht. Bij mijn partner zou ik aangeven dat alles een two way street is en ik niet alles voor hem/haar ga doen want hij/zij is zelf ook volwassen genoeg om te weten dat je beide inzet moet tonen. Hier ben ik vrij resoluut in.

- Papiliones: In mijn opleiding werkte ik altijd graag met een klasgenootje/vriendin, omdat we beiden er ook echt voor werkte en goed konden overleggen met elkaar. Er was toen een keer dat er een meisje die wij ook kenden in ons groepje moest. Op zich vonden we dat niet erg, want ze was aardig, alleen kon ze nogal lui en nonchalant zijn. Er was een moment dat die vriendin en het meisje niet op school waren, maar ik wel en we moesten onze project laten zien aan onze begeleidster. Het was echt zenuwslopend, omdat ik echt nog dingen moest controleren of alles wel goed stond en toen bleek bepaalde stukken te missen dat het meisje gemaakt moest hebben. Op dat moment hadden we geen Whatsapp natuurlijk, dus moesten we via sms aan de slag. Gelukkig reageerde ze wel snel en had ik wel gezegd dat ze het nu moest sturen en had ik de situatie uitgelegd. Gelukkig kreeg ik wel die antwoorden van haar, maar ze waren zo kort en dat kon natuurlijk niet. Dus ik heb daarnaast mijn vriendin gebeld/gesmst en die hielp ook mee, maar die vond het ook niet leuk, hoe het liep. Ze had wel duidelijk gezegd, dat ik echt moest gaan zeggen dat die meisje nog meer moest schrijven. Het was echt lastig, want je wilt niet als een zeur overkomen, maar het moest, want ik moest het de volgende uur inleveren. Ik zat namelijk in een tussenuur. Dus heb ik dat meisje weer gesmst en gezegd dat het kort was, dus moest ze meer gaan schrijven. Gelukkig pakte ze dat goed op en kreeg ik toch op het laatste moment grote stukken tekst die ik in het document kon doen. Paar dagen later kwamen ze beiden weer naar school en had ik toch eerlijk gezegd tegen dat meisje dat ze op tijd haar dingen bij mij moest inleveren, zodat niemand voor verassingen te wachten stond. Hoe ik dat heb aangepakt was, om eerlijk tegen iemand te zijn en het uit te leggen, wat er aan de hand is. Zo kunnen mensen toch weten wat er scheelt en dat ze de volgende keer dat niet moeten doen.

- Apaixonar: Ik heb toen met diegene een gesprek daarover gehad. Bij groepswerk is het belangrijk dat iedereen zijn/haar steentje bijdraagt en communicatie is de key – dit heb ik al vaker geantwoord. Als iemand zich niet volledig inzet, zeg ik daar gerust iets van en probeer ik samen met diegene een oplossing te bedenken.

- Slughorn: Meestal probeer ik dat met degene zelf op te lossen. Ik geef het netjes aan, geen kritiek, gewoon feedback, dat het niet goed gaat. Helaas had ik laatst een collega die zelfs daar niet naar wilde luisteren, dus ben ik naar mijn baas gestapt. Met behulp van mijn baas heb ik uiteindelijk wel door kunnen dringen bij mijn collega. Maar goed, bij die collega gaf ik gewoon aan wat ik graag wilde zien. En wat er niet zo heel goed ging.

- Aire: Nou, de vorige keer dat zoiets gebeurde heb ik een Shakespeare parodie in mijn eentje voor Engels geschreven. Ik vond het ook leuk om te doen (nu ik er zo over nadenk stelde ik het misschien ook zelf voor, oeps), dus dat lijkt me niet echt een goed voorbeeld. Ik ben over het algemeen redelijk flexibel op dat gebied, en vind het niet erg om wat extra werk te doen. Vaak zijn er andere mensen in het groepje die er wat van zeggen, en ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat niemand in mijn groepje iets deed behalve ik.


Q: Wat geeft je energie?
A:
- Meraki: Werken. Dat klinkt misschien heel raar, maar ik heb ontzettend leuk werk in de bioscoop, alleen maar leuke collega's en zelfs mijn managers zijn leuk om mee te werken. Ik vind het dan ook absoluut niet erg om te gaan werken. Het leukste is om mensen die binnenkomen met vragen en/of klachten, weer vrolijk te krijgen. Of hier en daar even een klein praatje maken met bezoekers. Ja, dat geeft me wel energie.

- Seaworth: Drukte en chaos. Een project met tijdsdruk waarbij je op korte termijn veel dingen moet regelen. Rennen en vliegen omdat je ineens heel veel te doen hebt. Zo hebben we met school eens een spooktocht georganiseerd waarbij we een uur voor de start onze route nog moesten omgooien. Dát gaf energie.

- Hooverphonic: Als ik vooruitgang zie in de dingen die ik doe. =) Ik hou veel van gewoon bezig zijn, tekenen, schilderen, samen tijd doorbrengen met mensen. Daar kan ik erg van opladen. Ook mijn vrijwilligerswerk vind ik ontzettend fijn om te doen en ga ik achteraf altijd vol nieuwe ideeën naar huis toe. ^^

- Leliana: Kleine dingen. Knuffelen met de hond, tekenen, een goed boek lezen, mijn kamer opruimen/schoonmaken, een gezellige avond met vrienden, een fijn telefoongesprek. Niks groots en meeslepends verder.

- Papiliones: Wat mij energie geeft is, dat ik dan leuke dagen heb gehad. Dus bijvoorbeeld een dagje weg met vriendinnen of een dagje weg met familie. Dat geeft mij toch een boost om de week door te komen. Het kan ook met hele kleine dingen, dus met een vriendin bellen, praten met mijn moeder, een leuke behandeling doen met een opgewekte klant of dat ik een leuke serie aan het kijken ben. En vooral lekker genieten wat je aan het doen bent.

- Apaixonar: Bezig zijn met dingen die ik leuk vind. Of dit nu sporten is of de stad in gaan met vrienden; zolang ik het maar leuk vind.

- Slughorn: De kids uit mijn klas - enorm leuk-, vriendinnen. Hobbies als schrijven.

- Aire: Rennen, of eigenlijk elke andere vorm van fysieke activiteit (tenzij er teveel armspier voor nodig is, yikes). Of helemaal opgaan in een serie of film. En een goed gesprek helpt vaak ook wel, of als ik iets grappigs zie/hoor.


Q: Wat ontneemt je energie?
A:
- Meraki: Grote groepen. Ik wil altijd alles en iedereen in de gaten houden, weten wat iedereen zegt, proberen om de lichaamshouding te lezen, in te schatten wat iedereen denkt, kijken of iedereen het wel naar zijn/haar zin heeft en noem maar op, dus dat kost me veel energie.

- Seaworth: Wachten. Daar ben ik vast niet uniek in, maar ik kan slecht tegen moeten wachten en ondertussen niks mogen doen. Een uur wachten is veel vermoeiender dan twee uur hard werken.

- Hooverphonic: Niets doen, ergens op wachten. In de rij staan bij de kassa. Wachten op een telefoontje van iemand. Tegen een grote deadline aanhikken. Ugh.

- Leliana: Heel veel. In de fysieke zin eigenlijk alles (door mijn gezondheid) in mentale zin hangt het er van af hoe het gaat met mijn fysieke gesteldheid. Ben ik al moe en heb ik veel pijn ontnemen meer dingen mij energie dan op een goede dag. Maar daar zijn ook veel manieren voor om daarmee om te gaan.

- Papiliones: Wat mij energie ontneemt is, als ik niets aan het doen ben, dan word ik sneller moe en doe ik ook niets nuttigs. Wat mij ook vooral enegie ontneemt als ik elke dag afspraken heb staan of dat ik overal naar toe moet, maar dat ik geen middagje of een dagje vrij ben. Dan ben ik echt doodmoe en wil ik de hele dag niets doen. Dus ik wil graag dan regelmaat hebben in mijn leven om nog steeds energiek te voelen, tussen wat ik wel en niet leuk vindt. Een belans in mijn energie. ^^

- Apaixonar: Een hele dag niets doen, is zwaar vermoeiend – letterlijk. Ook vind ik het heel frustrerend als ik iets probeer te doen en het herhaaldelijk niet gaat zoals ik eigenlijk zou willen, bijvoorbeeld met het maken van schoolopdrachten of schrijven.

- Slughorn: De hele dag netflixen, Schoolwerk - en dan eigenlijk vooral de stress rond deadlines.

- Aire: Als ik het gevoel heb dat ik ergens vastloop. Zowel schoolwerk als in een discussie, als de andere persoon niet wil luisteren. En te lang op één plek zijn, of het gevoel hebben dat er niks is veranderd. Oh, en als ik me verveel.


Q: Wat verwacht je aan te treffen op het bemiddelaars- en moderatorforum?
A:
- Meraki: COMPLETE CHAOS! Waar is mijn koekje? Nee grapje, ik ben al eens mod geweest, dus ik weet wat ik eraan kan treffen en denk dat ik mijn weg dan ook wel prima weet te vinden daar.

- Seaworth: Goh, die is wel lastig. Geen idee, eigenlijk. Ik hóóp een team wat goed samenwerkt. Ik denk niet dat het 1 groot feest is en 'we zijn allemaal besties', maar ik verwacht wel een groep mensen te vinden met een passie voor de website die zich daar in hun vrije tijd hard voor inzetten.

- Hooverphonic: KOEKJES!:P
Haha, geen idee om heel eerlijk te zijn. Ik vermoed dat het forum wat kleiner is dan het forum hier gewoon op Q. Nou ja, mocht het misschien dan zover komen, dan zie ik het wel denk ik. =) Ik ga ervan uit dat ik mijn weg wel kan vinden, gezien ik dat ook wel op het gewone forum kan.

- Leliana: Ik ben er al eens geweest dus ik weet wel ongeveer hoe het er aan toe gaat. c:

- Papiliones: Chaos! Wat ik wel verwacht is dat alles overzichtelijk is en dat er goed samengewerkt wordt. Dat alles duidelijk wordt vertelt/uitgelegd en dat er een goede sfeer hangt, wat ik zelf erg belangrijk vindt. Verder weet ik niet echt wat ik kan verwachten, omdat ik het bemiddelaars-moderatorforum niet heb gezien. Dus dan gaat het wel spannend zijn, als ik bemiddelaar word, hoe het werkelijk daaraan toe gaat, haha. :p

- Apaixonar: Dit vind ik een lastige. Ik heb eerlijk waar geen idee. Veel extra knopjes? :’)

- Slughorn: Chaos... (Kom maar op met dat koekje:Y))
Serieus, ik heb eigenlijk werkelijk geen idee. Van wat ik moet aannemen wat ik ervan hoor, is het vooral veel vergaderen en problemen die goed over nagedacht worden.

- Aire: Geen idee, bloedofferingen, rituelen, dat soort dingen?


Q: Bemiddelaars moeten niet enkel met elkaar samenwerken, maar ook met de moderators (en mij haha). Wat verwacht je van deze samenwerkingen? Wat/hoe ga je ondernemen indien het niet zo is als verwacht? (zowel als het beter als slechter is dan verwacht)
A:
- Meraki: Ik vind dit eigenlijk een beetje een lastige vraag, hoe stom dat ook klinkt. Ik heb nooit problemen gehad met samenwerken en vindt dat fijn om te doen, dus ik verwacht dat dit gewoon soepeltjes loopt, maar ik heb er geen bepaalde verwachtingen van. Gewoon zoals je altijd samenwerkt, ook binnen een groep op school bijvoorbeeld. Mocht het niet zo soepel lopen, dan durf ik daar gerust iets over te zeggen, maar ik verwacht niet veel problemen.

- Seaworth: Ik verwacht openheid. Dat iedereen eerlijk is naar elkaar en het zegt als de ander hulp nodig heeft met iets. Ik verwacht een goede communicatie onderling, zodat je weet waar je aan toe bent.

- Hooverphonic: Nou, als het beter gaat dan verwacht zal ik alleen maar zeggen hoe tof ik het vind om samen met jullie te mogen werken. =)
En slechter… Nou ja, als ik er net in zit wil ik eerst nog even afwachten hoe alles precies zit omdat ik er nu ook helemaal nieuw inga, en eerst even de dingen goed wil leren kennen voordat ik er een echt oordeel aan geef. Als ik later dan toch merk dat ik zo nu en dan het idee heb dat het niet goed verloopt zal ik dat aangeven. Ik denk dat ik het net zo zal aanpakken zoals ik bij vraag vier heb benoemd. Als ik het idee heb dat de dingen niet goed verlopen, eerst even nachecken hoe alles en iedereen erbij zit, en aangeven waar ik zelf persoonlijk tegenop loop.

- Leliana: Ik denk dat het met de meeste dingen vrij natuurlijk en soepel zal gaan. Mogelijk dat bij wat meer persoonlijke situaties het soms wat stroever kan gaan maar van wat ik me herinner is er vrij veel vrijheid om dingen te vragen en op een respectvolle manier te uiten wanneer er iets wat minder goed gaat. Gewoon over praten dus als er iets niet goed zit.

- Papiliones: Wat ik verwacht van deze samenwerking is, dat het goed gaat. Natuurlijk kan het soms niet goed gaan of dat het niet zo is als verwacht, maar ik heb geen hoge verwachtingen dat de samenwerking perfect is. Jullie zijn ook mensen en users die gebruik maken van Quizlet. Dus iedereen kan wel fouten maken en dat is menselijk. Hoe en wat ga ik ondernemen als het slechter of beter is als verwacht, dan is praten de beste oplossing. Dan ga ik met de desbetreffende persoon/personen praten en overleggen hoe onze samenwerking beter kan of hoe we het stabiel kunnen houden.

- Apaixonar: Ik verwacht dat dit eigenlijk grotendeels goed zal verlopen, op de eventuele mogelijkheid op een paar onenigheden na. Als het een keer niet goed verloopt, kan daar altijd over gesproken worden om een oplossing te vinden. Over het algemeen ben ik niet heel koppig en zal ik mij ook zeker aanpassen als andere crewleden vinden dat ik iets anders te werk moet gaan mits er redenen voor gegeven worden. Als het beter loopt dan verwacht, tsja, dan kan ik daar alleen maar heel tevreden mee zijn.

- Slughorn: Pfoe. Aan de ene kant hoop ik gewoon op gezelligheid. Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat het modforum best wel serieus is. Ik denk dat er heel zakelijk over dingen wordt gesproken. Wat ik hoop dat het niet zo zakelijk hoeft naar elkaar, maar ik verwacht van samenwerkingen dat dat voor elke geval anders is. Ik denk dat je uiteindelijk misschien wel met degene met wie je meer contact heb, dat het dan wat minder zakelijk gebeurd. Stel, dit zou niet gebeuren, zou ook niet erg zijn. Je bent met elkaar in samenwerking om deze site in de lucht te houden, en hoeft niet perse vrienden te worden of iets.

- Aire: Ik heb eigenlijk best veel vertrouwen in de crew. Naar wat ik gezien heb is het echt een groep van mensen die serieus en enthousiast te werk gaat. Ik verwacht dus dat de samenwerkingen redelijk soepel gaat. En als dat niet zo is, tja, dan pas ik me aan? Dan geef ik toe dat mijn verwachingen misschien iets te hoog lagen, maar veel zal me dat niet belemmeren. Als het zelfs beter is (damN), dan ben ik nog blijer, en ga ik heel hard schreeuwen.


Q: Het is algemeen geweten dat het lucht-je-hart vaak een gespreksonderwerp is op het modforum. Er zijn reeds ook al vele ingrepen gedaan over verschillende jaren. Recente ingrepen waren een sluiting voor enkele dagen en een oproep van de bemiddelaars. Wat vind jij van deze recente ingrepen en zou je iets anders gedaan hebben? (Het antwoord kan niet fout zijn want jullie hebben natuurlijk niet dezelfde achtergrondkennis als de crew.)
A:
- Meraki: Ik vond het handelen van nu eigenlijk wel heel goed. Het topic is tijdelijk gesloten geweest, wat meteen zorgde voor meer leven op het forum, maar door het toch weer te openen, kunnen de users die het topic echt nodig hadden, er toch weer terecht. Dat vond ik wel een mooie oplossing. Wat betreft de 'steken onder water', zou ik ze wel iets strenger aanpakken. Al helemaal als het vaker gebeurt, of met een hele groep tegen één user, want dat zie ik gewoon als een vorm van pesten.

- Seaworth: Ja, maar ik ben sowieso niet heel blij met het LJH-topic. Ik had hem waarschijnlijk voor langer gesloten. Drie dagen is best kort, vooral omdat je zo mensen hebt die het bijvoorbeeld niet eens meekrijgen. Ik was zelf voor een week gegaan, mede omdat het niet de eerste keer was dat zoiets gebeurde. Het topic van de bemiddelaars was wel heel fijn.

- Hooverphonic: Ik heb me bewust een beetje afzijdig gehouden van het LJH topic omdat ik het idee kreeg dat er onderhuids tussen mensen van alles speelde en het niet zoveel zin had om er zelf tussen te springen dan. Ik denk dat de ingreep een goede keus is geweest, ik merkte ook op het gewone forum dat het wat meer opbloeide en het een aantal mensen zelfs ook meer rust gaf dat er een tijdelijke pauze was. Ik ben zelf niet heel actief in het LJH-topic, maar van de verhalen die ik hoor vraag ik me wel af of de nadelen van het topic niet opwegen tegen de voordelen ervan.

- Leliana: Ik denk dat voor veel Q-ers het LJH een vrij belangrijk deel is van Quizlet. Maarja, bij actieve plekken is altijd meer wrijving en mogelijkheid tot steken onder water. Ik vond het wel goed om het een paar dagen te sluiten maar ik denk niet dat permanent sluiten de oplossing is, teveel mensen maken veel gebruik van het LJH. Het blijft een knelpunt en ik hoop dat de sluiting en de oproep van de bemiddelaar iedereen een beetje aan het denken heeft gezet over hoe schadelijk steken onder water kunnen zijn.

- Papiliones: Wat ik van deze recente ingrepen vindt, is dat het goed is opgelost. Het was een goede besluit om het topic een paar dagen gesloten te houden en dat de bemiddelaars een topic lieten zien, waarom ze dat hebben gedaan en de users te laten weten dat ze voor hun zijn. Ik zou niet iets anders hebben gedaan, dat was echt een goede beslissing, omdat de users dan zo meekrijgen dat het even "genoeg" was in het lucht je hart topic. Verder hebben we inderdaad niet dezelfde achtergrondkennis als jullie, dus om iets anders gedaan te hebben zou ik het dan niet weten, wat je nog meer kan doen.

- Apaixonar: Zelf ben ik nooit actief in het LJH-topic, dus ik weet niet exact wat zich daar allemaal heeft afgespeeld. Wel valt natuurlijk door die recente ingrepen etc. op dat het zeker een gevoelige plek is onder sommige users. Daarom vind ik de ingrepen die gedaan zijn de afgelopen tijd ook goed. Het was verstandig om in ieder geval voor een aantal dagen het topic te sluiten om iedereen zo wat rust te gunnen en mogelijk wat tijd om over alles na te denken. Hiermee zijn echter de onderliggende conflicten en hoog opgelopen emoties natuurlijk niet opgelost. Het aanmoedigen van aanspreken van bemiddelaars was dan ook een goede aanvulling.

- Slughorn: Ik denk dat dit prima ingrepen zijn geweest, zeker omdat er meerdere waarschuwingen van tevoren (volgens mij) ook al zijn geweest. Ik snap dat mensen gehecht zijn aan het topic, maar ik vind tegelijkertijd dat ondanks dat je alles daar mag plaatsen, je alsnog stiekem rekening moet houden met anderen die hier ook op de site rondzwerven.

- Aire: Meh, ik ben nooit zo’n fan geweest van het sluiten van topics waar een conflict gaande is. Dat heb ik wel vaker zien gebeuren, en ik geloof niet dat dit echt een goede oplossing is. Het topic is dan wel dicht, maar dat geld niet voor de emoties van de users. Ik snap het ook wel weer, aangezien je als moderator natuurlijk wil dat het conflict niet uit de hand loopt. Ik had zelf een bemiddelaar ingeschakelt die in het topic begint met bemiddelen, en dan suggereert dat het conflict ergens anders doorgaat. Ik denk dat als je gelijk zoiets zegt van ‘’Doe dit ergens ander of stop ermee’’, dat de users er dan mee stoppen en dat de spanningen juist meer oplopen. Ik zou in ieder geval genoeg bemiddeling inschakelen.


Q: Geef een voorbeeld van toen je laatst (ik wil een uitleg over waarom je dat moment hebt gekozen):
- Partijdig was:
- Onpartijdig was:
- Trots was op jezelf:
- Een glimlach op je gezicht had:
- Iets nieuws leerde:
A:
- Meraki: Partijdig: Oeh, hier moest ik even over nadenken. Ik denk dat ik wel partijdig was toen mijn vriend en zijn moeder flinke ruzie hadden. Dat hebben ze vaker en zijn moeder maakt inderdaad een aantal goede punten, maar mijn vriend ook, dus ik was altijd onpartijdig. Het was niet mijn ruzie. Ik merkte echter wel dat mijn vriend er erg mee zat, dus had hen aangemoedigd om eens samen goed in gesprek gehad. Daar ben ik toen bijgebleven om ervoor te zorgen dat het niet uit de hand zou lopen. Mijn vriend had, met veel moeite, aangegeven dat hij wel een beter band wilde met zijn moeder, maar het idee had dat zij zijn zusje gewoon voortrok. Alles wat zij deed was goed, alles was hij deed was fout. Mijn vriend praat niet graag over gevoelens, dus dit was echt lastig voor hem, zelfs ik had hem dit nooit zo horen zeggen. Zijn moeder walste er gewoon zo overheen en ondermijnde zijn gevoelens, ze erkende niets en begon gewoon weer over alles wat mijn vriend fout deed in haar ogen. Ik was tot die tijd onpartijdig, maar toen ben ik voor het eerst tegen haar ingegaan. Haar erop gewezen dat het geen gesprek was om elkaar schuld aan te praten, maar om juist alles open op tafel te gooien en dat ze nu precies deed waar mijn vriend steeds zo bang voor was. Dat dit voor hem een grote stap was en dat zij daar totaal niet op in ging. Ze zei altijd dat hij geen interesse in haar had en kroop altijd in de slachtofferrol en nu mijn vriend letterlijk aangaf dat hij wel een band wilde, maar zich achtergesteld voelde, deed het haar niets. Daar werd ik echt zo boos om. Ik wil altijd opkomen voor de kleine groep, de mensen zonder stem en onrechtvaardigheid is gewoon echt een trigger van me.
Onpartijdig was: Vrijwel altijd. Als anderen ruzie hebben wil ik best hebben, maar ik hou me er wel net genoeg buiten om er van bovenop mee te kijken. Een voorbeeld hiervan is de relatie tussen mijn ouders. Ze zijn nog gelukkig samen, maar de relatie is niet altijd even soepeltjes geweest en soms komen die gesprekken tussen hen nog terug. Hoewel mijn vader een aantal dingen had gedaan die niet hoorden, heb ik nooit compleet mijn moeders kant gekozen, want ik kon me wel in mijn vaders situatie inleven. Dat is het: een kwestie van inleven en bedenken wáárom iemand iets doet. Ik kijk vaak naar de reden erachter, in plaats van de actie zelf.
Trots was op jezelf: Vorige week woensdag, om heel specifiek te zijn. Toen ben ik in gesprek gegaan met mijn manager over een moment waarop hij een collega niet helemaal op een eerlijke manier had aangesproken en dat ik het vervelend vond, omdat dit vaker voorkwam. Ik was ontzettend nerveus en dacht dat hij me niet serieus zou nemen. Hij waardeerde echter mijn eerlijkheid en was zich er niet van bewust, dus hij zei dat hij er beter op kan letten. Ik kies voor dit moment, omdat dit voor mij een serieuze stap was om voor mezelf (en anderen) op te komen en om op een eerlijke, toch duidelijke manier te zeggen wanneer iets onrechtvaardig loopt. Het laat zien dat ik een goed gesprek durf aan te gaan.
Een glimlach op je gezicht had: Dat was laatst met oppassen! Ik ben verhuis van Helmond naar Eindhoven (Noord-Brabant) en heb nu een nieuw oppasgezin, waarvan één kind nog in de luiers zit. Zijn moeder had gezegd dat hij wel lief voor me moest zijn en dat had hij erg leuk opgevat. Toen ik namelijk zijn luier aan het verschonen was, vroeg hij ineens met een heel onschuldig gezicht: 'Lukt het?' Echt heel overdreven gearticuleerd ook. Toen ik zei dat het inderdaad lukte, vroeg hij met een grijns: 'Stinkt het?' Het kwam er zo onschuldig en tegelijkertijd ondeugend uit, dat ik daar om moest lachen. Hij had trouwens flink gepoept, dus het stonk inderdaad. (cat)
Iets nieuws leerde: Ik heb 9 jaar therapie gehad en nu af en toe en check-up. Een van mijn grootste problemen is dat ik vaak voor anderen wil denken. Als mijn therapeute me vroeg of ik thee wilde drinken, zei ik vaak 'nee', omdat ik wist dat de waterkoker aan de andere kant van het gebouw stond en ik het haar niet aan wilde doen om naar de andere kant van het gebouw te lopen. Ik bedacht me dus al van tevoren dat het voor haar vervelend was, al wilde ik heel graag thee drinken. Toen zei ze: 'maar wat nu als ik eigenlijk ook thee wilde drinken, maar omdat jij niet wil, ga ik niet naar de waterkoker. Ik kan namelijk mijn cliënt natuurlijk niet zo lang alleen laten zitten.' Toen voelde ik me juist heel schuldig omdat ze nu dus geen thee kon drinken door mij. Het punt was echter dat je niet voor een ander kan denken, omdat je nooit de hele situatie kent. Dat wist ik natuurlijk wel al, maar door het zo simpel in de praktijk te benoemen, was het echt een oogopener. Sindsdien heb ik echt geleerd om gewoon te vragen wat een ander wil, maar ook om een beetje meer egoïstisch te zijn. Dat ik het best mag benoemen als ik iets wil en me niet hoef op te offeren voor een ander. Het laat zien dat ik nog steeds stappen maak als persoon en dat ik in staat ben (en gewillig) om mezelf voor een ander op te offeren.

- Seaworth: - Ik ben altijd partijdig als het gaat om mijn familie. Laatst had mijn zusje ruzie met iemand en het boeide me echt helemaal niet of zij gelijk of ongelijk had (want ze heeft weleens ongelijk, net als iedereen), dan sta ik gewoon aan haar kant. Misschien niet altijd even goed, maar het gaat bijna vanzelf.
- Een klasgenoot van mij had problemen met haar huisgenoot. Ze was even aan het spuwen, maar ik ken haar en weet dat ze momenteel veel stress heeft. Daardoor is ze heel prikkelbaar en is het mogelijk dat haar verhaal niet helemaal 100% waar is. Of in ieder geval meer gevoel. En inderdaad, na een beetje doorvragen bleek dat ze gewoon heel erg geïrriteerd was en dat het allemaal niet zo dramatisch was als bleek. Natuurlijk verdedig je je vrienden als het nodig is, maar in dit geval voelde ik aan dat er meer achter zat en het niet per se de huisgenoot was die schuld had.
- Ik heb twee weken geleden voor het eerst in mijn leven gekozen voor mezelf en mijn eigen gezondheid. Daar ben ik stiekem erg trots op, want normaal gesproken zou ik doorgegaan zijn ten koste van mezelf. En nu niet, waardoor ik uiteindelijk veel beter ga presteren.
- Een uur geleden tijdens het uitlaten van mijn pup. Hij was druk aan het snuffelen, stapte op een blaadje wat knisperde en schoot een halve meter de lucht in. Toen stond ik wel even te grinniken, natuurlijk.
- Afgelopen zomer heb ik mijn Duits aanzienlijk verbeterd. Dat is overigens nog een trots momentje. Ik vind talen leren heel belangrijk en Duits vooral, in mijn geval.

- Hooverphonic: - Partijdig was:
Een tijdje terug belde een vriendin me op omdat ze ruzie had met een vriendin van haar. Ik kende haar vriendin niet, dus wist daarom ook maar één kant van het verhaal. Dus ik was toen wel duidelijk partijdig. Het had ook helemaal geen zin denk ik om hier onpartijdig bij te zijn omdat ik niet beide kanten van het verhaal wist, en er voornamelijk was om die vriendin te steunen.

- Onpartijdig was:
Uhm, in mijn klas was er een tijdje terug tussen een aantal leerlingen gedoe en toen is een keer iemand die daarin betrokken was bij me gekomen om haar hart erover te luchten. Ik ben toen bewust onpartijdig gebleven omdat ik niet in de situatie verder betrokken was en ook niet erin betrokken wilde raken. Ik heb toen naar haar geluisterd en begrip getoond en ook een beetje uitgelegd hoe de andere kant het zou kunnen ervaren.

- Trots was op jezelf:
Nou... vandaag denk ik! :P Ik heb soms een beetje moeite met grenzen stellen (als in: teveel op een dag willen doen) en heb daarom een afspraak afgezegd. =)

- Een glimlach op je gezicht had:
Het ging van de week even niet zo goed met me, en toen is er een vriendin op de bonnefooi langsgekomen. Daar kreeg ik wel echt een glimlach van op m’n gezicht omdat ik dat echt ontzettend lief van haar vond. =)

- Iets nieuws leerde:
Op dit moment ben ik bezig in een boek wat gaat over opvoeding en hechting. Ik heb hem nog niet helemaal uit, maar heb er nu al best veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat ook hele kleine, ogenschijnlijke onschuldige, situaties van een kind in relatie tot een ouder heel destructief kunnen zijn en behoorlijke impact kunnen hebben als het zich herhaaldelijk blijft voordoen. En ook tot in de volwassen leeftijd gevolgen kunnen hebben.

- Leliana: - Partijdig was: Toen een goede vriend mij vertelde over een meisje waar hij verliefd op was maar ook het had over alle red flags. Ik ben daar vrij partijdig in, en probeer bij hem dus ook aan te dragen, ondanks dat ik de dame in kwestie niet ken zo veel red flags zo vroeg in het begin not done is. Uiteindelijk heb ik haar de benefit of the doubt gegeven omdat hij het toch heel graag wilde, maar dat was niet makkelijk. Ik was hier juist partijdig omdat in dit geval mijn vriend wil beschermen van wat vrij obvious heartbreak lijkt voor mij.
- Onpartijdig was: In een familie is regelmatig gekibbel en laatst was mijn zus boos over iets wat mijn moeder had gezegd en ik hoor dan afzonderlijk beide kanten van het verhaal. En hoewel ik vond dat de ene misschien iets meer gelijk had dan de ander heb ik er voor gekozen om toch onpartijdig te blijven en ze aan te sporen tot het uitpraten en laten gaan. Zodra ik partijdig ben in deze situatie gooi ik alleen meer kolen op het vuur, dus dan is het beter om alleen aan te horen en proberen nieuw inzicht te bieden.
- Trots was op jezelf: Ik was gisteren heel trots op mezelf. Ik heb een pittige week achter de rug waar ik niet lekker in mijn vel zat, veel pijn had aan mijn rug en me heel erg zorgen maakte om de uitslag van de mri. Gister had ik het hoogtepunt en echt een off-day waar ik het liefste alleen in mijn bed wilde janken, maar ik ben er toch even uit gegaan om een uurtje te wandelen (ik moet elke dag bewegen ivm herstel operatie) en ik ben best wel trots op mezelf dat ik me heb gepusht ondanks dat ik me super shit voelde.
- Een glimlach op je gezicht had: Toen ik vrijdag mijn hondje ging ophalen van de trimmer. Ze was weer helemaal mooi en zacht en super blij om me weer te zien en helemaal enthousiast. Daar ga ik altijd van lachen.
- Iets nieuws leerde: Ik ga 3 keer in de week naar de fysiotherapeut en iedere keer leer ik weer nieuwe dingen over mezelf en mijn lichaam en ik merk dat het steeds een beetje makkelijker wordt om de signalen van mijn lichaam weer te leren herkennen. Heel prettig en leerzaam dus, zo leer je jezelf ook weer kennen, niet alleen fysiek maar ook mentaal omdat je leert omgaan met vrede te hebben over alles wat je voelt op dat moment.

- Papiliones: - Partijdig was:

Ik heb hier echt heel goed over nagedacht, maar ik kan helaas geen voorbeeld geven. Recent weet ik dat ik altijd onpartijdig ben geweest en heb ik niet een situatie gehad dat ik partijdig was en in het verleden, zou ik best wel partijdig zijn geweest, maar dat kan ik mij niet meer herrinneren. Dus sorry, dat ik niet hier een voorbeeld kan neerzetten. Mocht mij toch nog iets te binnen schieten, dan laat ik het zeker weten!

- Onpartijdig was:

Mijn moeder en een familielid hadden wat oneindigheid met elkaar en ik bemiddelde om de ruzie te sussen. Het was namelijk via Whatsapp en als je daarop een ruzie/discussie hebt dan interpreteer je het heel anders, dan dat het werkelijk was. Die familielid heeft via mij ge-appt, omdat ze zei dat ik ten alle tijde rustig was en ze voelde zich vertrouwt dat ik de informatie goed overbracht naar mijn moeder. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ze elkaar moesten gaan bellen, naar elkaar luisteren en het goed moesten maken.
Waarom ik deze moment heb uitgekozen is, dat ik aan jullie wil laten zien dat ik onpartijdig blijf. Maakt niet uit in welke opzichten. Ik blijf altijd neutraal en onpartijdig bij een ruzie of een discussie.

- Trots was op jezelf:

Wat ik hierboven bij "onpartijdig" heb geschreven, dat mijn familielid een compliment had geschreven dat ik ten alle tijde rustig was. Dat maakte mij toch even trots op mezelf, omdat iemand zag dat ik dat ben en dat ze zich vertrouwt voelde om die informatie aan mij door te geven aan mijn moeder.
Waarom ik deze moment heb uitgekozen is, om te laten zien dat ik ten alle tijde rustig blijf bij situatie's.

- Een glimlach op je gezicht had:

Ik was laatst in kinderdijk en het was die dag prachtig weer. Het was echt zo leuk op kinderdijk en we waren toen op het laatste moment op een bootje om een tour door kinderdijk te maken en ik zat helemaal vooraan. De wind die langs je heen gleed, het rivier die door de zon glinsterde en het leuke gezelschap om mij heen, waardoor ik glimlachte.
Waarom ik deze moment heb uitgekozen is, geniet van het leven. Al is het van de kleine momenten of momenten die je met familie of vrienden bent. Het maakt niet uit hoe groot of klein het is. Het is jouw leven, jij bepaalt wat jij wilt doen en waar jij gelukkig van wordt.

- Iets nieuws leerde:

Op dit moment heb ik niet iets nieuws geleerd van mezelf of van anderen. Ik ben zelf wel leergierig, dus ik wil zeker nog een cursus doen of een opleiding om weer nieuwe dingen te leren. Daarnaast ben ik wel mijn schrijven aan het verbeteren en oefenen, maar dat is het dan wel.

- Apaixonar:Partijdig was
Dat was laatst in een kleine ruzie tussen een vriendin en mij.
- Onpartijdig was
Laatst tijdens een voetbalwedstrijd van twee clubs die ik niet kende. Mijn broertje was fanatiek aan het kijken en een van de twee aan het aanmoedigen. Mij kon het alleen vrij weinig schelen wie won haha. Oké, slap voorbeeld. Maar dit was toch echt de meest recente keer dat ik onpartijdig was don’t judge.
- Trots was op jezelf
Vanochtend nog, toen ik zelf een spin heb weggehaald uit mijn kamer. Iets heel kleins misschien, maar ik ben vreselijk bang voor spinnen dus ik voelde me toch wel even heel stoer ofzo. :’)
- Een glimlach op je gezicht had
Laatst toen de jongen die ik al een tijdje zie zitten mij vertelde dat ‘ie me mooi vond. Dat was tijdens onze eerste echte date en ik kon niet stoppen met blij zijn. c:
- Iets nieuws leerde
Dat was deze zomervakantie. Ik heb voor het eerst gejetskied en op een quad gereden. Dat was toch echt wel heel tof!

- Slughorn: - Partijdig was:
De wedstrijd Nederland-Denemarken. Ik ben duidelijk voor Nederland, de vrouwen moesten wel gaan winnen:Y)
Ik denk dat als het gaat om een ruzie ik de laatste tijd partijdig ben geweest voor een collega van mij. Dat kwam denk ik omdat onze verhalen heel erg overeenkwamen, en we beide hetzelfde probleem hadden met dezelfde collega. Ik was op dat moment partijdig in de hoop om die ruzie op het werk op te lossen. Deels was dit natuurlijk ook mijn eigen geschil, waardoor het misschien niet helemaal partijdig zijn is. Maar dit was het beste voorbeeld wat ik erbij kon bedenken.

- Onpartijdig was:
Ik denk op stage. Ik kan het me niet heel goed voor de geest roepen, aangezien ik niet een heel goed geheugen heb. Maar op stage ben ik iemand die de hele tijd onpartijdig moet zijn als twee kinderen ruzie hebben met elkaar. En dat kan echt om een kleinigheidje zijn, bijvoorbeeld ruzie wie er op het fietsje mag. Daar probeer ik dan samen met de kinderen een oplossing voor te bedenken.

- Trots was op jezelf:
Laatst was ik erg trots op mezelf. Sowieso op het feit dat ik mijn schoolopdracht weer had ingeleverd. Dat heb ik dan toch maar even gedaan, ondanks mijn faalangst en de stress. Het is soms zo moeilijk om aan een opdracht voor school te beginnen, er worden gewoon immens hoge eisen aan die verslagen gesteld, dat ik door de vrees om te zakken lastig kan werken soms.

- Een glimlach op je gezicht had:
Vandaag in de klas. Het was eigenlijk heel grappig. Ik had een meisje net een paar keer op de kop gegeven dat ze op haar stoel moest zitten, en met dat een compliment dat het meisje heel goed wist dat dit de regels waren. En tien minuten later kwam ze naar me toe: "Juf, ik vind u lief."

- Iets nieuws leerde:
Ik leerde dat de kleur van bemiddelaars blauw zijn in plaats van donkerpaars - wat ik eerst dacht (':
Lekker toepasselijk dit (':

- Aire: - Partijdig was:
Vanavond tijdens het eten, toen mijn zusje en vader een discussie hadden over Harry Potter. Mijn vader zat het totaal af te kraken, en ik stond volledig achter mijn zusje. Harry Potter brengt bepaalde gevoelens van nostalgie met zich mee, dus daarom denk ik dat ik daar wat gevoeliger voor ben. Ik heb dit moment gekozen omdat mijn geheugen slecht is en dit letterlijk een uur geleden is gebeurt.
- Onpartijdig was:
Ik ben heel vaak onpartijdig, dus het is lastig om een moment te kiezen.
Ik was altijd best wel tegen het koninklijke huis, aangezien het me nogal zinloos leek. Echter had ik het er een tijd geleden met een vriendin over, en zij heeft me er van overtuigd dat er ook voordelen zijn bij een koning hebben. Dus nu heb ik zoiets van meh, het zal wel.
Dit leek me wel een goed moment omdat het je laat zien dat, als je je geest opensteld voor andere meningen en inzichten, je je eigen visies weer kan verleggen. Lang leve de koning.
- Trots was op jezelf:
Ik heb de hele vakantie zonder make-up rond gelopen (want daar doe ik normaal best moeilijk over), en daar ben ik wel trots op. Ik maak me sowieso veel minder druk om mijn uiterlijk de laatste tijd, en merk dat ik daardoor veel gelukkiger ben. Dit leek me wel een goed moment, want hoera voor zelfverzekerdheid.
- Een glimlach op je gezicht had:
Toen ik weer thuis was na twee weken Frankrijk. Ik hou ervan om op vakantie te zijn, maar weer thuiskomen is toch het allerfijnst. Als je op vakantie bent, waardeer je toch de comfort van je huis wat meer.
Ik heb dit moment gekozen omdat het belangrijk is om te waarderen wat je hebt. Oh, en het was gisteren dus kan ik het me nog herinneren.
- Iets nieuws leerde:
Ik zal maar niet de keer zeggen dat ik leerde dat huid een orgaan was, want daar zit een nogal beschamend verhaal achter. Anyways, ik leerde laatst dat je je er soms maar even bij moet neerleggen dat dingen veranderen, en niet altijd op een goede manier. Daarnaast wordt je veel gelukkiger als je die dingen niet vergelijkt met hoe ze vroeger waren. Game of Thrones.
Dit leek me wel een goed moment, omdat het eigenlijk op veel dingen van toepassing is.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen