Q: Hoe werken jullie in groepsverband en hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, dan heb ik graag een toelichting :Y)
A:

- Hooverphonic: Eigenlijk heb ik deze vraag al een beetje beantwoord hierboven. (: Ik heb al ervaring met het werken in een groepsverband op mijn vrijwilligerswerk.
Hoe ik op dit moment werk is dat ik eigenlijk het grootste gedeelte zelfstandig doe, en zo nu en dan advies vraag aan iemand of vraag of diegene even mijn werk kan nalezen. En soms vraagt iemand dat ook aan mij en geef ik zelf feedback. Geregeld doen we ook dingen gezamenlijk.
Dus ik denk dat ik wel goed kan samenwerken, opensta voor feedback en ook zelf goed in staat ben om feedback te kunnen geven.

- Lorem: De stages die ik heb gehad bij mijn dierverzorgings opleiding is altijd wel een samenwerking, eerlijk de taken verdelen, en elkaar aan houden wat hij of zij nog moet doen als het te lang duurt.
Ik heb zelf nooit problemen gehad met samenwerkingen, zolang het maar duidelijk wordt wat er van mij verwacht wordt.

- Slughorn: Ik werk voor mijn stage heel erg in groepsverband. Ik zit daar op een grote school, van wel zo'n 6 kleuterklassen (van 31 kinderen), waar je dus met collega's onder elkaar heel goed moet samenwerken. Zo werken we bijvoorbeeld met alleen de groepen twee de thema's uit voor wat we de komende weken gaan doen, en dit doen we vaak in groepsverband van 2 of 3 personen. Maar er moet voor een school natuurlijk nog meer besproken worden, waar je in vergaderingen bijvoorbeeld samenwerkt aan de ontwikkeling van de school. Afgelopen jaar heb ik ook in een klein verband leuke dagen georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de koningsspelen. Je bent je er dan heel erg bewust van dat je taken onder elkaar moet verdelen.
      Hoe ik zelf werk in groepsverband. Waarschijnlijk met een nieuwe functie zal ik eerst even de kat uit de boom kijken, even zien hoe het allemaal werkt. Daarna kom ik vaak ook zelf met intiatieven. Ik vind het niet erg taken op me te nemen, of ergens te moeten helpen als dat nodig is. Ik ben niet echt een leider in groepsverband. Initiatieven wil ik best nemen, maar om bijvoorbeeld de leiding te nemen en echt taken aan anderen te verdelen is niet mijn sterkste punt.

- Papiliones: Ik heb hier zeker ervaring mee! Tijdens mijn opleiding voor schoonheidsspecialiste moesten we alleen maar samenwerken. Voor praktijkgedeeltes en schoolprojecten. Voor praktijkgedeeltes moest je op elkaar werken, dus dan kon je samenwerken hoe je bijvoorbeeld moest epileren, als de ander het vergat hoe je dat moest doen. Hoe ik werk in groepsverband aka schoolprojecten is, dat we eerst overleggen wie wat wilt gaan doen, om dan vervolgens met elkaar te bespreken wanneer we iets af willen maken. Vervolgens om dan feedback te geven aan elkaar, wat we goed doen en wat beter kan. Sowieso moet je blijven communiceren en luisteren naar elkaar. Dat is erg belangrijk om een goede samenwerking te krijgen.

- Leliana: Ik ben iemand die op school vaak vrijwillig ook projectjes oppakte die niet verplicht waren. Dingen waarin je persoonlijk uitgedaagd wordt maar waar je ook als groep samen moet werken. Ik heb bijvoorbeeld tekenlessen voor de onderbouw overzien en gegeven samen met een klein groepje bovenbouwers. Ik vond het ontzettend leuk om te zien dat we samen het originele idee konden blijven verbeteren en elkaar konden uitdagen om altijd een stapje verder te kijken. Ik vind dat samenwerken heel leerzaam is en vaak ook heel gezellig. Ik kan dus best goed samenwerken en vind het ook leuk. Hoe ik het aanpak is vaak om zelf een voorstel te doen en te kijken hoe het in de groep valt. Het kan zijn dat een ander al snel heel sterk de leiding neemt, daar heb ik geen problemen mee zolang anderen ook inspraak krijgen.

- Meraki: Ik heb PABO gedaan, daar gaat álles in groepsverband. (nerd) Ik vind werken in een groepsverband heerlijk. Je kunt ideeën sparren, maar je helpt elkaar ook groeien door elkaar tips en tops te geven. Ik werk dan ook erg graag in een groepsverband, mits iedereen evenveel zijn best doet. Ik hou natuurlijk niet van groepen waarbij vier mensen hard werken en er twee meeliften, terwijl ze met hun vinger via hun neus bijna hun brein bereiken. Maar aangezien je je vrijwillig aan kunt melden als bemiddelaar, ben ik daar niet bang voor in deze groep.

- Seaworth: Ja, ik heb meerdere malen in groepsverband gewerkt. Natuurlijk heb je je schoolprojecten, maar ook daarbuiten meerdere malen. Op mijn stage afgelopen zomer heb ik ook met een team gewerkt. Dan heb je elkaar heel erg nodig, want je moet van elkaar weten wie je gasten zijn, waar ze zitten, hoe ze zijn, of er bijzonderheden zijn, wat er allemaal moet gebeuren. Als je niet praat, loopt het allemaal door elkaar.
Online heb ik hier echter ook ervaring mee. Mijn zusje heeft samen met haar vriend een eigen website, ook een forum. Hier ben ik moderator, maar ben ook zeer betrokken geweest bij het opstarten en opbouwen van de website. Dit doe je ook samen in een team, zeker als het gaat om een nieuwe site. Dan staat of valt het met je team.

- Aire: Ik groepsverband werken kan ik wel. Ik ben nooit beroerd om iemand anders gelijk te geven, of een compromis te sluiten. Het hoeft echt niet allemaal precies op mijn manier.
Qua ervaring is er eigenlijk alleen school. Ik zit op een montessori school, waarbij de focus ligt op groepswerk en samenwerken. Hoewel het natuurlijk van mijn groepje afhangt, gaat dit meestal wel goed. Ik ben niet zo'n "nee-zegger" dus eindig ik wel vaak met iets meer werk aan mijn handen. Dat kan soms wel vervelend zijn, en is ook èèn van mijn zwakke punten. Ik geloof echter wel dat de Q-staff serieus en eerlijk te werk gaat, dus weet ik vrij zeker dat dat wel goed gaat komen.

- Apaixonar: Mijn ervaring met werken in groepsverband komt toch voornamelijk vanuit mijn opleiding en mijn werk. Op mijn opleiding gaat het dan voornamelijk om groepsopdrachten, zoals onderzoek doen en artikelen schrijven. Op werk, ik werk in de horeca in de bediening, gaat het er vooral om dat iedereen zijn/haar taken zo snel en goed mogelijk uitvoert, omdat anders de gasten natuurlijk ontevreden worden en alles een grote puinhoop wordt. :’)
Wat betreft groepswerk vind ik het heel belangrijk dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en dit kan natuurlijk alleen als iedereen goed blijft communiceren met elkaar – communicatie is dan ook wel wat groepswerk maakt of breekt. Daarnaast is het naar mijn mening van belang dat iedereen ook om hulp kan vragen en de rest bereid is om hulp te verlenen wanneer nodig. Hoewel ik liever eerst zelf iets probeer te doen, vind ik het wel erg fijn dat ik binnen een team terug kan vallen op anderen. (:

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen