Vragen van Jure
@Seaworth
Q: Je schrijft in je stukje: "bewust van haar valkuilen". Wat zijn dan je valkuilen?
A: Ik heb hierboven ook al een valkuil benoemt, dus hier noem ik een andere. Ik doe soms te snel aannames. Als ik een verhaal hoor dan kan ik, bewust of onbewust, me al een mening vormen over de ander. Daar doe ik niets mee omdat ik me hier van bewust ben en ook weet dat het niet goed is, maar tegenhouden kan ik het nog niet helemaal.
@Meraki
Q: Hoe denk je dat je diploma agressiepreventie je hier kan helpen om te bemiddelen?
A: Goede vraag! De cursussen werden opgesplitst in twee onderdelen: het herkennen van (beginnende) agressie en hoe te handelen. Dat eerste ging er dus over dat je de kleinste tekenen in gedrag of woordkeuze van een ander al leerde oppakken en daarop juist reageerde. Nog voor iemand agressief werd, dus ook al kleine irritatie/frustratie (wat je hier op Q waarschijnlijk meer tegen zult komen dan echt harde agressie, in elk geval geen fysiek geweld natuurlijk). Zo had je de situatie onder controle voordat het escaleerde. Daarnaast leerde we de regels van B.A.M en E.G.E.L (hier kan ik nog dieper op in gaan, als je wilt). B.A.M en E.G.E.L waren regels die je af kon lopen zodat je wist dat de volgende stappen waren. Dat ik dus weet hoe je van te voren al signalen kan herkennen, hoe je van te voren moet handelen en hoe je moet handelen als het toch een grotere ruzie wordt, zorgt er voor dat ik stevige handvatten heb om aan de slag te gaan. Die kennis wil ik dan natuurlijk ook delen met de andere bemiddelaars!
@Hooverphonic
Q: Je zegt dat je actief bent als vrijwilliger in de geestelijke gezondheidszorg. Op welk gebied dan precies? En hoe geef je vorm aan de coaching aan cliënten? Doe je dat individueel of met een organisatie?
A: Ik coach mensen die te maken hebben met zelfbeschadiging. Maar omdat dit vrij breed is kom ik ook andere dingen tegen zoals depressie, angstklachten, eetproblemen, etc. Ik coach mensen die hier zelf mee worstelen, maar ook ouders, leerkrachten of hulpverleners geef ik advies.
Ik werk via een organisatie dus ook in een team. Veel werk doe ik zelfstandig, maar ook veel doen we gezamenlijk. Ik werk soms ook mee aan blogs of kijk kritisch naar al bestaande informatie en lever hier commentaar op. Ook doe ik mee aan acties, bijvoorbeeld omtrent het doorbreken van stigma. Het is enorm leerzaam en ontzettend mooi en dankbaar werk om te doen.
Ik denk dat een aantal dingen die ik heb geleerd op mijn vrijwilligerswerk ook goed kan toepassen binnenin de functie van een bemiddelaar. Zoals bijvoorbeeld kritisch meekijken en evt. advies geven op het modforum. Het samen werken in een team, en ook mensen individueel kunnen adviseren.
@Iedereen
Q: Wat is je allergrootste droom?
A:
- Lorem: Mijn grootste droom is om een soort carrière te beginnen. Omdat ik mijn gevoel voornamelijk in mijn muziek over probeer te brengen. Dat wil niet zeggen dat ik er absoluut pro in ben, maar dat vind ik gewoon echt leuk om te doen. Het voelt ook als iets waar ik voor wil vechten, ondanks het een moeilijke taak zal worden.
Ik probeer altijd wel een uitdaging in dingen te vinden, die mij daadwerkelijk ook interesseren.
Dat geldt het zelfde als een bemiddelaar worden. Ik wil daar echt voor gaan, omdat ik de mensen hier wil gaan helpen, als ze ergens mee zitten.
- Slughorn: Dit klinkt misschien gek, maar ik ben nu bezig met het studeren voor mijn allergrootste droom. Ik hoop straks mijn eigen kleuterklas te hebben, en daar succesvol les aan te kunnen geven. Het is geweldig werk om te doen - ervaringen vanuit stage - en op dit moment is dus mijn grootste droom om straks zelf die klas te kunnen leiden. I found my dream job ^^
- Hooverphonic: Wat mijn allergrootste droom is... Hmm, ik heb niet per se een doel waar ik naartoe wil werken. Maar het lijkt me ontzettend leuk om autonoom kunstenaar te zijn, me hier steeds verder in door te ontwikkelen. Dit is denk ik niet zozeer een doel maar een doorlopend proces, ook als ik al afgestudeerd ben valt er nog ontzettend veel te leren. ^^ Dus eigenlijk is mijn droom: doorgaan waar ik nu al mee bezig ben.
- Papiliones: Ik heb mijn allergrootste droom al verwezenlijkt. Ik wilde al op mijn tiende schoonheidsspecialiste worden en dat ben ik nu. Natuurlijk heb ik nog meer dromen, onder andere een boek uitbrengen, naar bepaalde landen reizen die ik wil zien, bepaalde opleidingen doen die ik ook graag wil doen. Alleen nu ga ik door met wat ik bezig ben en zet ik door om dat alles ook te verwezenlijken. (:
- Leliana: Mijn allergrootste droom is om me fysiek weer goed en sterk genoeg te voelen om weer te 'leven'. Daarmee bedoel ik, studeren, vrienden, hobbies, sporten, een baan zoeken en hebben. De zelfstandigheid hebben die ik nu niet heb door mijn fysieke beperking.
- Meraki: Ik wil heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag mijn gezin openstellen voor pleegkinderen. Kinderen die tijdelijk bij me wonen tot de thuissituatie verbeterd is, of tot ze 18 zijn geworden en ze buiten het systeem vallen (al zou ik ze dan nog willen blijven helpen waar ik kan). Zo breid ik mijn familie alleen maar uit en het lijkt me zo mooi om die kinderen iets te kunnen bieden en ze te kunnen helpen. Het is zwaar, want veel van die kinderen hebben zelf ook problemen, maar velen zijn daarna zo dankbaar. Ik moet alleen mijn vriend nog even meekrijgen in dit idee.
- Aire: Goede, maar lastige vraag. Ik heb niet een erg duidelijk beeld van mijn ideale toekomst, maar ik weet het wel ongeveer.
Mijn dromen lagen vaak nogal buiten bereik. Ik wou actrice worden, zangeres (ik kan totaal niet zingen), animal-whisperer (is dat überhaupt een echte baan?), mensenrechten activist, topsporter. En mijn grootste droom was altijd om in een toverwereld te leven waarin ik dan de held kon uithangen. Heel leuk allemaal, maar niet erg realistisch. Ik ben er pas later achter gekomen wat ik nou ècht wou in het leven, en wat deze dingen met elkaar gemeen hadden.
Ik wil graag mensen inspireren. Ik wil graag zorgen dat mijn werk iets goeds doet voor de mens, en dat ik mensen oprecht help. Toch ben ik niet bepaald spraakzaam in het echte leven, en heb ik ook niet snel een zegje klaar. Realistisch gezien zou in de spotlight staan niet echt iets voor mij zijn. Ik doe het echter niet allemaal voor de credit, dus zou ik het prima vinden om hetzelfde werk een beetje in de schaduw te doen. Het liefste zou ik iets voor het milieu of mensenrechten doen, maar wel een beetje in de achtergrond dus.
- Apaixonar: Mijn allergrootste droom is toch wel om zoveel mogelijk van de wereld te zien. Ook wil ik heel graag carrière maken, maar ik ben er nog niet helemaal uit waarin precies. :’)
Er zijn nog geen reacties.