Vragen van Wiarda
Q: wat is jouw communicatiestijl op het forum? (lange, doordachte berichten, veel korte berichten, reageert eens per dag, reageert drie keer per uur, etc)
A:
- Lorem: Ik houd er meer om kortere berichten te versturen. Eerder omdat ik mijn woorden beter kan uiten in kortere teksten.
Ik zou graag meer actief op het forum willen zijn. Ik wil namelijk meer contact maken met deze community.
- Meraki: - Ik heb een telefoonabonnement met onbeperkt internet en mijn mobiel is een verlengstuk van mijn hand, dus ik reageer vaak en snel. Op school werk ik met een laptop, dus er is altijd plek voor een tabblad met Q. De berichten die ik schrijf verschillen in lengte, maar zijn allemaal flink doordacht. Dat is namelijk mijn ding: (over)denken. (':
Op het internet kun je al snel bot overkomen, of kunnen je woorden met een verkeerde intonatie worden gelezen, dat probeer ik bij voorbaat al te voorkomen! Ik ben echter niet zo van de enorm lange berichten. Als het nodig is en ik veel wil vertellen is het prima, maar als het niet nodig is, kom ik liever gewoon to the point.
- Apaixonar: De lengte van een bericht hangt een beetje af waarop ik reageer. Soms is het in mijn ogen beter om een lang en uitgebreid onderbouwd bericht te plaatsen, en soms lijken korte reacties mij gepaster. Op dit moment lees ik vooral meerdere keren per dag topics bij, maar dat zou zo kunnen veranderen naar ook meerdere keren per dag reageren. (:
- Hooverphonic: Mijn communicatiestijl is dat ik ongeveer eens per dag eens reageer op een topic, maar voornamelijk alles wel lees wat ik voorbij zie komen. Ik reageer liever om iets zinnigs toe te voegen dan dat ik reageer om het reageren. (soms ook wel hoor ^^ ) Lange doordachte berichten zet ik niet heel vaak op het forum, want dat vind ik meer iets voor het niet-openbare gedeelte op Q. Dat doe ik dus zeker wel, maar vaker privé.
- Slughorn: Ik ben een topic-hopper, zal ik het zo noemen? Ik lees enorm veel topics, waar ik niet altijd overal op reageer. Vaak als ik op mijn telefoon zit zijn het korte berichtjes die ik typ, op mijn computer worden ze automatisch wat groter. Om heel eerlijk te zijn, gebruik ik nogal veel smileys in mijn berichten - al zijn het niet de emoticons, maar op deze manier -> (: / (': / ^^.
- Papiliones: Mijn communicatiestijl op het forum is, dat het wel veel korte berichten zijn. Ik reageer regelmatig. Ik reageer niet elke dag, maar ik probeer toch wel hier en daar te laten zien dat ik ook ergens rondzwerf. Als er echt ergens een topic is die wat serieus is, dan probeer ik ook lange, doordachte berichten te sturen. Ik doe dat niet vaak, omdat er altijd wel iemand is die de juiste woorden zegt om die persoon te troosten of te helpen. Dan ben ik daar altijd mee eens en voor mijn gevoel hoef ik er dan niet op te reageren, want een quote geeft voor mijn gevoel geen waarde voor de topicmaakster.
- Leliana: In gevallen zoals dit topic, waar ik antwoord geef op iets complexere vragen zal ik vrijwel altijd uitgebreider antwoorden. Langere berichten dus. In andere topics ben ik vaak iets korter en bondiger. Hoe vaak ik reageer wisselt, als ik in 1 reactie alles kan vertellen wat ik wil vertellen dan zal ik niet vaker reageren maar als er inmiddels antwoord op is of andere toevoegingen reageer ik gewoon opnieuw. Ik check Quizlet meerdere malen per dag (vaak zo'n 3/4 keer om echt op dingen te reageren).
- Seaworth: Veel korte berichten. Soms ben ik er een paar dagen niet, soms reageer ik op alles wat los en vast zit. Met uitzondering van afgelopen stageperiode ben ik echter altijd, iedere dag, online. En nu ik vakantie heb, zul je weer veel meer van me zien op het forum.
- Aire: Goede vraag! Ik reageer zeker niet op elk topic, maar wel op degene die me aanspreken of waarbij ik het gevoel heb dat ik even mijn mening kwijt moet. Ik lees de meeste topics wel, maar ben dus niet erg actief met reageren.
Q: zou je je comfortabel voelen bij het concept van een bemiddelaar whatsapp groep?
A:
- Lorem: Waarom niet? Naar mijn idee lijkt het mij juist verstandig, zodat iedereen elkaar snel kan bereiken als er problemen zijn.
- Meraki: Ja hoor, gezellig én makkelijk communiceren! Ik zit toch al in zoveel groepen op whatsapp, daar kan er makkelijk nog eentje bij.
- Apaixonar Zelf probeer ik iets altijd eerst zelf op te lossen. Als ik er vervolgens uiteindelijk achter kom dat dat niet gaat werken, probeer ik hulp te zoeken.:
- Hooverphonic: Ja hoor! Lijkt me juist ook wel handig eigenlijk.
- Slughorn:Zeker, ik denk dat het zelfs erg handig kan zijn. We hebben van het vertrouwenspersoneninitiatief ook een whatsapp groep, en ik vind het ideaal.
- Papiliones: Jazeker, dan is de communicatie veel beter. Ik zou dat alleen maar goed vinden. Als er iets gebeurd, kunnen we elkaar sneller contacteren en kunnen we sneller mensen helpen als een groep. We kunnen daarin zoveel dingen bespreken met elkaar. Het voelt dan eigenlijk soort van een "vergadering". PB's werken natuurlijk ook goed, maar daar kan je maar één op één dingen bespreken en bij een whatsapp groep kan je met zijn allen over belangrijke zaken praten, waar iedereen hun mening kan laten horen.
- Leliana: Dit vind ik tricky. Als het een groep is om elkaar beter te leren kennen, en gezellig te kletsen sowieso. Aan de andere hand denk ik niet dat het (altijd) verstandig is om bemiddelaarszaken uitgebreid te discussieren op een ander platform dan Quizlet zelf. Zo blijft het overzicht en kan er ook niet iets mis gaan (mocht er al wat mis gaan). Ik zou het wel onwijs gezellig vinden om de andere bemiddelaars op een wat informelere plek te spreken.
- Seaworth: Ja, ik denk dat dat heel handig is, voor als je snelle vragen hebt of iets zoals bovenstaande situatie waarin een user graag met een andere bemiddelaar wil spreken.
- Aire: Zeker! Ik zou het zelfs aanmoedigen. Een whatsappgroep lijkt me ontzettend handig.
Q: ben je iemand die graag dingen eerst zelf oplost of die het liever meteen in de groep gooit?
A:
- Lorem: Ik ben iemand die heel graag dingen zelf oplost, maar als ik er echt niets op weet zal ik het in de groep gooien, zodat we er samen naar zouden kunnen kijken.
- Meraki: Ligt aan de situatie. Als het een situatie is die vaker voorkomt, dan hoef ik dat na een tijdje echt niet meer te overleggen. Als ik ergens onzeker over bent, of toch graag iemands mening wil horen, ben ik echt niet bang om om hulp te vragen. Beter zeker van je zaak, dan iets onnodig laten escaleren.
- Apaixonar: Natuurlijk! Als dat bevorderlijk is voor de uitvoering van de functie, zie ik niet in waarom niet. Geen probleem om dan mijn telefoonnummer te delen.
- Hooverphonic: Nou, een combinatie daarvan denk ik. Mocht ik bemiddelaar worden zal ik in het begin denk ik wel wat vaker om hulp vragen dan ik normaal doe maar dat lijkt me meer dan logisch. Hoe ik mezelf verder ken is dat ik bij de meeste dingen die ik doe zelfstandig werk, maar dat ik me er niet voor schaam om hulp te vragen als ik er alleen niet uit kom dus dat gerust ook doe.
- Slughorn: Vroeger zou ik gezegd hebben: Ik los dingen graag eerst zelf op. Maar ik ben vorig jaar een ontwikkeling doorgegaan, waardoor ik meer ben gaan communiceren en 'het in de groep gooi'. Ik ben minder dingen zelf op gaan lossen, en meer de hulp van anderen gaan aanvaarden. Deze ontwikkeling ben ik nog steeds heel erg mee bezig, vooral ook op mijn stage - waar ik bijvoorbeeld ook hulp kan vragen over het zijn van juf. Als ik echt tussen deze twee moet kiezen, zou ik nog steeds zeggen: Ik probeer het eerst zelf op te lossen. Maar ik weet wel daarbij dat ik nu sneller naar anderen stap.
- Papiliones: Allebei. Alleen ben ik echt een persoon die eerst er goed over nadenkt voordat ik iets doe. Het ligt echt aan de situatie. Als een situatie klein is en je hebt echt maar één bemiddelaar voor nodig, dan los ik het zelf op, maar als het een groter situatie is. Dan ja, dan gooi ik het meteen in de groep. Dus ik kan mezelf in beiden vinden, maar ik denk altijd wel na voordat ik iets doe.
- Leliana: Ik denk dat dit afhangt van het probleem/de case. Als het een 'complexere' zaak is, en meerdere factoren mee spelen dan denk ik dat het echt belangrijk is om anderen om advies te vragen omdat dat vaak tot nieuwe inzichten leid. Het is sowieso nooit onverstandig om er samen met de groep naar te kijken om die specifieke reden.
- Seaworth: Ik wil het zelf oplossen, maar ik wil het wel bespreken met mijn collega's, mocht er iets vreemds gebeuren. Dat wil niet zeggen dat ik meteen om hulp vraag, maar ik denk dat je van elkaar moet leren en als team moet samenwerken en dus ook moet weten hoe een ander zou reageren of iets op zou lossen. Zo leer je elkaar op een heel ander vlak kennen.
- Aire: Ik werk het beste als ik veel verschillende meningen en standpunten heb gehoord, dus ik ben niet te verlegen met dingen in de groep gooien. Ik probeer het echter wel eerst zelf, vooral als de kwestie me al erg duidelijk lijkt. Ook zou ik nooit enorme problemen in de groep gooien, alleen kleine vragen en meningen. Mocht ik echt vastlopen, dan zou ik het de rest wel even vragen.
Q: beschrijf je ideale bemiddelaar collega
A:
- Lorem: Mijn ideale bemiddelaar collega zou zijn: Iemand die betrouwbaar is, eerlijk, en iemand die de tijd kan nemen voor mij, maar ook voor anderen mensen.
- Meraki: Eentje die een goede balans weet te vinden tussen zelfstandigheid en initiatief tonen, versus om hulp durven vragen (indien nodig) en daar waar nodig ook verantwoordelijkheid durft te pakken. O, het zou ook wel heel fijn als diegene goed in een teamverband kan werken en tegen opbouwende (!) kritiek kan.
- Apaixonar: Iemand die zelfstandig te werk kan gaan, maar ook niet bang is om om hulp te vragen als dat nodig is en ook open te staan om andere bemiddelaars hulp te bieden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat hij/zij zich volledig inzet om zijn/haar zaken te behandelen en goed af te ronden.
- Hooverphonic: Oeh, goede vraag... Ik zou denk ik wel iemand als collega willen die een beetje mijn gebreken aanvult. Bijvoorbeeld: dat als ik te veel zal doen of op teveel ja zeg (die neiging heb ik een beetje) hij of zij me daarop kan wijzen. Verder kan ik heel genuanceerd zijn, maar me af en toe daarin een beetje verliezen. Dus het zou wel fijn zijn om dan iemand naast me te hebben die ook af en toe kan zeggen ''Ok, nu gaan we dit doen, of dat doen''. Beetje meer zwart of wit in het alom grijze gebied.
En natuurlijk gewoon een goede klik met elkaar hebben! Dus dat je elkaar wel een beetje aanvoelt en een beetje dezelfde denkwijze hebt. Maar als ik zo de beantwoorde vragen van de anderen lees denk ik dat dat helemaal goed gaat komen. ^^
- Slughorn: Ideaal? Iemand waarmee ik gezellig kan kletsen, ook naast de zaken. Eventueel zelfs mee kan lachen. Dat klinkt misschien niet heel professioneel, maar ik vind het belangrijk dat het gezellig is in een team. Je moet namelijk met elkaar samen kunnen werken. We hoeven niet perse de dikste vrienden te worden, maar een beetje sfeer in het team vind ik wel belangrijk. De ideale collega is een collega waar ik naartoe kan stappen, als ik vragen heb en die me eventueel kan helpen bij zaken.
- Papiliones: Ik wil echt iemand die kan samenwerken. Die goed kan luisteren en dat we samen situaties kunnen oplossen, als deze groter zijn en die daar twee bemiddelaars voor nodig zijn. Verder dat het ook gewoon klikt en dat het een fijne samenwerking is. Dat we beiden ook onze meningen en ideeën tegen elkaar kunnen vertellen. Dat die persoon ook vragen durft te stellen en natuurlijk ook andersom. Natuurlijk is niemand ideaal. Er zal vast wel bij elk persoon wel wat minpunten zijn, maar dat geeft natuurlijk niet. Iedereen is verschillend en dat is ook erg leuk om samen te werken, zodat je ook de moeite doet om met die persoon te kunnen werken.
- Leliana: Mijn ideale bemiddelaar collega is objectief, kan goed samenwerken, is leergierig en daagt mij ook uit om me te verbeteren en tot nieuwe inzichten te komen.
- Seaworth: Het tegenovergestelde van mij, zodat je elkaar aanvult. Wat ik een user dan niet kan bieden, kan hij of zij wel. En andersom. Het is belangrijk om verschillende soorten mensen in je team te hebben, hoewel we natuurlijk allemaal dezelfde basiseigenschappen nodig hebben.
- Aire: Nooit te beroerd om te helpen, en misschien iets meer straight to the point dan ik. Maar eigenlijk ben ik wel blij met iedereen die goed kan samenwerken, en niet te beroerd is om een ander gelijk te geven.
Q: wat ga je vanaf aankomende september doen met je leven? (school, studie, tussenjaar, werk, zelf leren kennen op een afgelegen berg, etc.)
A:
- Lorem: Tot oktober heb ik de tijd mijn opleiding (dierverzorging niveau 3) af te sluiten. Daarna heb ik geen plannen om wat te gaan doen. Ik heb een soort ochtendkrantenwijk, maar dat zou maar iets van anderhalf uur per dag in beslag nemen. Kortom: Ik zou veel tijd hebben om aan Quizlet te kunnen besteden.
- Meraki: Ik ga lekker naar die berg! Nee grapje. Ik begin in september aan een nieuwe studie: executive officemanagement met een specialisatie in international business and languages. Klinkt fancy, toch? Ik heb er enorm veel zin in! Ik mag lekker gestructureerd werken en overal orde brengen. Heb al dozen vol "stationary" gekocht. Pennen, boekjes, blokken, mappen, heeeeeeeeeeerlijk!
Ik heb de afgelopen 8 maanden fulltime gewerkt, dus ik ben wel weer toe aan school. Ik heb korte dagen en maximaal drie dagen per week les. Luxer kan bijna niet!
- Apaixonar: Vanaf september start ik met mijn tweede jaar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dat betekent 3 dagen in de week een paar uurtjes school en voornamelijk veel thuis studeren. (:
Daarnaast begint mijn handbalseizoen weer en zal ik een paar keer per week op het handbalveld te vinden zijn.
- Hooverphonic:Stiekem had ik best wel een zelfonderzoek willen doen op een afgelegen berg. Maar helaas, ik ga studeren... Haha. Ik stroom door naar het tweede jaar van de kunstacademie. Ik doe de richting Fine Art, ofwel autonome kunst. Op zich ook een prima manier om zelfstudie te doen maar dan op een geschilderde berg ipv een echte. ^^
- Slughorn: Dit jaar is mijn afstudeerjaar van de pabo. Ik moet dus nog één (heel misschien anderhalf) studeren voor ik echt juf ben. Ik kijk hier ontzettend naar uit, aangezien ik vanaf aankomende september mijn eigen klas mag gaan draaien voor drie dagen. Dan ben ik echt de juf - om het maar zo te zeggen - in plaats van de stagaire.
- Papiliones: Ik ben schoonheidsspecialiste en ik heb een eigen bedrijfje. Dus ik ben mijn eigen baas, wat echt heerlijk is, dus ik deel mijn eigen tijden in. Wat erg leuk is ook. De ene moment heb ik het druk en de ander moment kan ik dingen plannen met familie en of vrienden. Voor Quizlet heb ik ook genoeg tijd voor, de één wat minder dan de ander, maar ik ben elke dag wel op deze website.
Daarnaast heb ik wel plannen om nog meer opleidingen te doen in mijn vakgebied, maar ook ben ik erg geïnteresseerd in een opleiding voor verpleegkundige of verzorgende IG. Alleen daar moet ik even voor kijken, wanneer ik daaraan wil beginnen en hoe ik het allemaal moet combineren met mijn werk.
- Leliana: Ik ben momenteel nog aan het herstellen van een rugoperatie dus ben voornamelijk bezig met weer op kracht komen. Zodra dat lukt wil ik langzaam starten met weer (parttime) werken en uit gaan zoeken welke studie ik het schooljaar daarop wil gaan volgen. Misschien wil ik nog reizen maar alle plannen hangen af van hoe het gaat met mijn fysieke herstel. Eerst maar eens beter worden is het grote doel. c:
- Seaworth: Dan begint leerjaar 2 van mijn opleiding, leidinggevende leisure & hospitality.
- Aire: Ik ga in september aan mijn eindexamenjaar op het VWO beginnen.
Er zijn nog geen reacties.