Q: Hoe zou je er mee omgaan als iemand binnen jouw zaak (dreigt) naar een andere bemiddelaar wil toestappen, omdat hij/zij zich niet geholpen of gehoord voelt door jou?
A:

- Meraki: Prima, toch? Het gaat erom dat de situatie wordt opgelost, niet dat mijn ego wordt gestreeld. Ik zou wel vragen om feedback, zodat ik weet wat ik anders zou kunnen doen. (:

- Lorem: Ten eerste blijf ik altijd rustig. Het heeft geen zin om er een probleem van te maken als de ander het niet wil. Het belangrijkste is dat je niet teveel moet gaan forceren. Als iemand bijvoorbeeld boos is, is het belangrijk om ze eerst uit te laten praten, voor je zelf gaat reageren.
Als een ander graag gehoord wil worden door een andere bemiddelaar, dan zie ik het probleem niet. Een tweede opinion kan geen kwaad.

- Apaixonar: Allereerst zou ik dat jammer vinden, omdat je je toch volledig in wil zetten voor de user die jou om hulp vraagt en dan is het jammer dat diegene vindt dat jij jouw taak niet juist uitvoert. Ik zou het er eerst nog even met die user over willen hebben en uitzoeken of er misschien niet toch een mogelijkheid of manier is dat hij/zij zich beter zou kunnen gaan voelen onder mijn bemiddeling. Het is echter wel zo dat het uiteindelijk het belangrijkst is dat iemand de hulp krijgt die hij/zij nodig heeft en als diegene na overleg naar zijn/haar mening alsnog betere hulp zou krijgen bij een ander, dan kan je daar verder niet veel aan veranderen en is overdracht aan een andere bemiddelaar wellicht de juiste oplossing.

- Hooverphonic: Ik zou denk ik eerst vragen aan diegene wat maakt dat hij/zij zich niet geholpen/gehoord voelt en wat hij/zij anders had willen zien bij mij, daar kan ik alleen maar van leren. Mochten dat ook dingen zijn die ik daadwerkelijk kan veranderen zou ik eventueel nog kunnen voorstellen het nogmaals te proberen, maar met alle begrip als diegene liever naar een andere bemiddelaar toe zal willen stappen.
Want als diegene naar een andere bemiddelaar wil overstappen is dat hem/haar ook goed recht en kan ik alleen maar aanmoedigen. Het gaat er niet om dat ik specifiek het probleem verhelp maar dát het wordt verholpen. Of dat nu linksom of rechtsom is, dat maakt uiteindelijk niet zoveel uit.

- Papiliones: Ik zou het jammer vinden, maar ik zou dat wel accepteren. Het is immens de persoon zijn/haar keuze. Ik zal mijn mede-bemiddelaar op de hoogte stellen, zodat zij die persoon zo goed mogelijk verder kan helpen. Daarnaast zou ik wel vragen om feedback, zodat je voor de volgende persoon wel die aandacht kan geven, wat de vorige persoon niet heeft gekregen. Het belangrijkste is dat die persoon geholpen moet/wil worden in de dilemma waar die in zit. Een second opinion is altijd goed, ondanks dat die persoon niet tevreden is hoe ik heb gehandeld. Het zal nooit mijn bedoeling zijn als zo'n persoon zich zo voelt bij mij. Dan ga ik juist beter mijn best doen voor diegene en dat ik toch probeer om hem/haar verder te helpen. Daarnaast let ik dan ook op voor de volgende mensen die hulp nodig hebben.

- Slughorn: Ik laat de persoon lekker gaan. Als hij/zij denkt dat iemand anders hem/haar beter kan helpen, dan zal ik vooral zeggen dat hij naar iemand anders moet gaan. Misschien heeft ze wel gelijk, en kan die ander inderdaad beter helpen. Iedereen kijkt weer op een andere manier naar een zaak, en misschien kan de ene bemiddelaar er meer in betekenen dan de andere bemiddelaar. We hebben allemaal zo onze eigen kwaliteiten.

- Leliana: Ik denk dat dat juist een goede zaak is. Het belangrijkste is dat het probleem opgelost wordt. En in dit geval is het van belang dat die persoon geholpen wordt op een manier die voor hem/haar werkt. Natuurlijk zou ik het jammer vinden, maar ik zou het ook proberen te zien als een leerweg. Waarom voelt die persoon zich niet gehoord en geholpen? Wat kan ik er aan doen om dat in de toekomst anders te doen? Allemaal vragen die meer interessant dan naar zijn.

- Seaworth: Dat zou ik aanmoedigen. Soms klikt het gewoon niet, dat heb ik zelf ook weleens ervaren. Dan is het fijn om even een frisse blik ergens op te werpen of gewoon in zijn geheel op een ander over te gaan. Het gaat bij het bemiddelen helemaal niet om mij, maar om de twee users/mods die de problemen hebben. En als ze meer baat hebben bij mijn collega, dan graag.

- Aire: Oei, dat zou ik natuurlijk erg jammer vinden. Het hangt er een beetje vanaf hoe ik precies te werk zou gaan.
Stel dat de persoon om een enorm onredelijke reden wil wisselen, dan laat ik hem dat doen, maar waarschuw mijn mede bemiddelaars wel eerst even.
Maar aangezien er staat dat de persoon zich niet gehoord/geholpen voelt, neem ik aan dat dit niet zo is. Ik zou de persoon ten eerste niks kwalijk nemen. In eerste instantie zou ik wel even vragen of hij/zij me ook wil vertellen wat er precies fout is gegaan. Het kan natuurlijk zo zijn dat de persoon dit niet zo goed kan uitleggen, maar dat er gewoon is iets met mijn aanpak dat niet zo goed werkt. Ten eerste zou ik dan zelf nagaan wat ik misschien fout heb gedaan, en dit bij deze persoon voorleggen. Is het inderdaad èèn van deze dingen (of vertelt de persoon mijzelf wat er mis is gegaan), dan stel ik toch nog een keer voor om hem/haar te helpen en op deze dingen te letten, zonder echt te pushen. Als de persoon dit niet wil, laat ik hem/haar rustig naar een andere bemiddelaar gaan. Dit overleg ik ook even met mijn mede bemiddelaars.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen