Ik heb gesproken met mijn buurvrouw over haar inmiddels 11-jarige dochtertje. Zij vroeg zich af: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn dochter ’s avonds in slaap komt zonder van tevoren een slaaptabletje te nemen en van tevoren in bad te gaan?” ik zelf vind de vraag: “Wat maakt dat dochter niet in slaap komt?” Interessanter. Ik vind het daarbij interessant om te kijken of dit gedrag aangeboren of juist aangeleerd is. Vanuit het biologisch perspectief zou men kunnen zeggen dat bijvoorbeeld de hypothalamus, die onder andere de biologische klok regelt, nog niet helemaal ontwikkeld is of dat er wellicht een probleem is bij de prikkelverwerking die onder andere door de thalamus gereguleerd wordt. Ik zelf denk echter dat de oorzaak vooral bij nurture aspecten ligt. Ik denk namelijk dat dochter operant geconditioneerd is doordat zij een keer het positieve gevolg heeft ervaren dat zij door het nemen van een tabletje en door het in bad gaan wél in slaap is gekomen en sindsdien dit is blijven doen om telkens het positieve gevolg te kunnen ervaren. Moeder geeft zelf aan dat ze wat strenger mag zijn. Wanneer ik met haar over de casus spreek, trek ik de conclusie dat zij vooral een democratische opvoedingsstijl hanteert waarbij zij veel naar haar dochter luistert en daarin erg toegeeflijk is. Zijzelf zou naar een autoritatieve opvoedingsstijl toe willen.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen