Ik heb gesproken met mijn buurvrouw over haar inmiddels 11-jarige dochtertje. Zij vroeg zich af: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn dochtertje ’s avonds in slaap komt zonder slaaptabletje te nemen of van tevoren in bad te gaan.” Moeder geeft zelf aan dat ze erg toegeeflijk is ten opzichte van haar dochtertje. Ze denkt dat ze strenger moet zijn. Als ik met haar over de casus spreek dan kom ik erachter dat moeder vooral een democratische opvoedingsstijl hanteert. Ze luistert veel naar haar dochtertje, geeft haar ook de kans om haar mening te uiten en is daarin erg toegeeflijk. Ze voelt zich anders schuldig ten opzichte van haar dochtertje, omdat ze al zo vaak van huis is dankzij haar werk. De politicologe Carole Pateman, zegt dat het belangrijk is om jongeren al vroeg te leren democratisch te functioneren, bijvoorbeeld in de gezinssituatie of in het onderwijs. Alleen dan zullen zij democratie ook daadwerkelijk ervaren. In dat opzicht zou men dus kunnen zeggen dat het goed is dat moeder een democratische opvoedingsstijl hanteert. Vanuit de agogiek moeten de vier basisdimensies, controle uitoefenen, grenzen stellen, instructie geven en ondersteuning bieden echter alle vier toegepast worden. De autoritatieve opvoedingsstijl is daarbij in de meeste gevallen de beste opvoedingsstijl. Moeder denkt zelf dat het probleem ligt bij het niet streng genoeg zijn van haarzelf; het probleem zou dus bij de opvoedingsstijl, te vergelijken met een bestuursvorm, kunnen liggen. Ze moet meer controle uitoefenen en meer grenzen stellen.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen