+ Broodrecept!!!

Ze pakte een bordje en liep naar het kastje met het broodbeslag.
Voorzichtig schoof ze de mix naar het bord, en erop, wat lukte!
Ze keek om zich heen, er was hier vast ergens een trap.
Ja, die was er, ze liep de trap op en kwam uit op het dak, er stonden daar vier palen in het leem, met een grote doek ertussen gespannen.
Eronder stond een klein altaar.
Denise zette het broodbeslag op het dak in de zon neer, ze liep geïteresseerd naar het altaar.
Er stonden een gouden bord, twee gouden bekers, en een kettinkje dat vol zat met prachtige parels, helaas zagen die parels droevig grijs.
Horus verscheen weer.
"Zoals ik al zei, de eerste dag zal ik je helpen.
Dit is het godenaltaar, hier bid je voor de goden die je die dag nodig zult hebben, je had de gebedsketting al ontdekt zag ik.
Als je het gebed voor een god uitgevoerd hebt, zal zijn of haar parel hemelsblauw of porseleinachtig roze kleuren, zo zie je welke goden je al gehad hebt."
"Oké, maar ik ken niet alle goden" stamelde Denise.
"Daar had ik op gerekend," zei Horus, "ik zal je de belangrijkste vertellen: Sobek, de god van het water, Thot, de god van de schrijfkunst en de wijsheid, Seth, god van de woestijn, onweer en de vreemde landen, Re, de zonnegod en maker van de mens, Horus, mijzelf, ik houd een oogje op de farao en in dit geval ook op de uitverkorene, Sechmet, de oorlogsgodin, Hathor, de godin van de liefde, dans, vreugde en de muziek, Ptah, de god die deze wereld heeft gemaakt, op de mens na dan, Isis, de oppergodin die over alle vrouwen en kinderen waakt, Bes, de god van het geluk en de beschermer van het gezin, Anubis, god van de doden en de balsemers, hij beschermt mummies tegen slechte invloeden en als laatste god oppergod Orisis, de god van de dood en de wedergeboorte, van het dodenrijk en de aarde"
"Dat zijn er een hoop!" riep Denise uit.
"En er zijn er nog veel meer, zo ongeveer 750"
"Oké, ik heb dus zowat geluk"
Horus was alweer verdwenen.
Denise draaide zich om, er landden een paar vogels bij het brood.
"Weg, weg!" schreeuwde ze, ze maaide met haar armen in het rond tot de vogels slechts stipjes waren geworden.
Het brood was klaar, en Denise zette haar tanden erin.
Ze schrok op, nog nooit had ze zoiets hards gegeten, maar goed, ze moest het ermee doen.
Toen ze het brood op had liep ze naar het godenaltaar om te bidden.
Even later was ze klaar met bidden.
Het begon al aardig heet te worden buiten.
Ze schrok zich een ongeluk toen ze opmerkte dat ze haar pyjama nog aan had!
Denise snelde zich naar de slaapkamer, naar de kledingkast.
Er lagen eigenlijk alleen maar jurken in, en een paar rokjes.
Ook een onderbroek of 5.
Haar pyjama legde ze op haar bed en ze trok een jurk aan, natuurlijk ook een onderbroek.
Haar pyama was wel wat vies geworden van het tijdreizen, dus ze moest hem wassen, maar waar?
"In de nijl" hoorde ze een stem zeggen, ze zag niemand, maar ze vermoedde dat het Horus was.
Dus pakte ze haar zanderige pyjama op en liep de trap af, deed de deur open en keek voor zich.
Ze was niet de enige vrouw die haar kleding ging wassen, meerdere vrouwen stonden - soms wel tot hun knieën - in het water om hun kleding en die van hun gezin te wassen.
Er speelden ook wat kinderen met houten speelgoed.
Er voeren ook roeiboten, sommigen met enorme kalksteenblokken voor de piramide, sommigen met visnetten.
Enkele jongens joegen op nijlganzen.
Ze ging in het water staan en spoelde het zand uit haar pyjama.
Een vrouw naast haar vroeg haar wat, maar ze kon geen Egyptisch.
Tot haar verbazing zei ze ineens iets terug, geen idee wat het betekende.
De vrouw naast haar glimlachte en ging weer aan het werk.


Ook oud-Egyptisch volkorenbrood eten? Hier volgt een officieel recept!
Benodigheden:
- vier kopjes volkorenmeel
- een halve theelepel zout
- twee kopjes warm water


bereidingswijze:
1. roer het meel, zout en water door elkaar
2. kneed het deeg vijf minuten goed door
3. vorm rondjes of driehoeken van het beslag
4. leg de broodjes op een ingevet bakblik
5. laat de broodjes een nacht rusten
6. versier de randen van de broodjes met vingerafdrukken
7. bak de broodjes een half uur in de oven op gasstand 4


Let op! Ik verzeker je er niet van dat het lekker is!

Reageer (2)

  • GentlePirate

    Leuk^^

    1 decennium geleden
  • ZeldaFever

    Ik zou al die goden niet kunnen onthouden >.<

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen